اخبــــار

اختصاص 5/1 میلیارد دلار ارز ترجیحی به دارو و تجهیزات پزشکی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اختصاص یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی به دارو و تجهیزات پزشکی در سال جاری خبر داد و گفت‌: با توافقات خوبی که در دولت صورت گرفته است در سال جاری، دارو و تجهیزات پزشکی از معدود کالاهایی هستند که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند.
دکتر بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دانشمندان جوان، مؤمن و متخصص ایرانی کارهای جهادی انجام داده‌اند، اظهار داشت: قرارگاهی با نام دارو و تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت تشکیل شده که در این قرارگاه، همه عوامل مؤثر در تهیه دارو و تجهیزات، حضور پیدا می‌کنند و توافقاتی صورت می‌گیرد که همه ملزم به اجرای آنها هستند.
وی گفت: تهیه دارو و تجهیزات پزشکی یک فعالیت بین سازمانی است یعنی سازمان‌های مختلفی از جمله بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، تأمین اجتماعی و وزارت اقتصاد در این فرایند مؤثرند و کم کاری هر یک می‌تواند باعث اختلال در تولید و تأمین دارو شود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: خوشبختانه هماهنگی‌ها و توافقات خوبی در دولت صورت گرفته؛ به طوری که سال جاری دارو و تجهیزات پزشکی از معدود کالاهایی هستند که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند و یک و نیم میلیارد به این حوزه اختصاص یافته است.


رشد ۸۰ درصدی تولید دارو
در هلال احمر
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی با تأکید بر اینکه تمامی خطوط تولید دارو در هلال احمر فعال است، از رشد حدود ۸۰ درصدی ساخت دارو در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
علیرضا عسکری با اشاره به اینکه تمامی خطوط تولید دارو در هلال احمر فعال است، گفت: در سه ماه نخست سال جاری در حدود ۵۷ میلیون عدد انواع قرص، دارو و کپسول در داروسازی سها تولید شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی در حدود ۸۰ درصد داشته است.


ارتقای شاخص اهدای عضو
در کشور به 2/12 درصد
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارتقای شاخص اهدای عضو (PMP) در کشور از ۷.۸ در سال ۹۹ به ۱۲.۲ درصد در سال گذشته خبر داد.
امیرحسام علیرضایی گفت: سال ۹۹ تعداد اهدای عضو در کشور ۶۴۵ مورد بود که در سال ۱۴۰۰ به ۹۲۸ مورد رسید و در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۱۶ مورد ارتقا یافت. هم اکنون در کشور ۳۰ بخش پیوند کلیه، ۱۱ بخش پیوند کبد، ۳ بخش پیوند ریه، ۴ بخش پیوند پانکراس، ۱۸ بخش پیوند مغز استخوان، ۲۲ مرکز فراهم‌آوری و ۳۵ مرکز شناسایی پیوند، فعال هستند. وی اظهار داشت: پیوند کلیه با ۴۰ هزار و ۹۵ مورد بیشترین میزان پیوندها در کشور از ابتدا تاکنون را داشته است. علیرضایی با بیان اینکه ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی سالانه در کشور داریم، اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار مورد از مرگ مغزی‌ها قابلیت پیوند عضو دارند و ۱۸ هزار بیمار نیازمند دریافت عضو در کشور وجود دارد که در سال گذشته بیش از یکهزار و ۴۱۰ مورد اهدای عضو انجام شد. رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه پایه اهدای عضو را علم، ساختار و فرهنگ دانست و گفت: علم ۲۰ درصد، ساختار ۳۰ درصد و فرهنگ ۵۰ درصد را شامل می‌شود.
علیرضایی با اشاره به راه‌اندازی مراکز درمان ناباروری، افزود: تمامی استان‌های کشور دارای مرکز سطح سه ناباروری هستند و در حال حاضر ۱۰۹ مرکز سطح سه ناباروری در کشور شامل ۴۴ دولتی، ۱۰ عمومی غیردولتی (جهاد دانشگاهی) و وابسته به ارگان‌ها و ۵۵ مرکز خصوصی در این زمینه فعال هستند. همچنین در ۵۵ دانشگاه علوم پزشکی، ۳۶ مرکز درمان ناباروری سطح ۲ ارائه خدمت می‌کنند.
وی تصریح کرد: این خدمات در سطح یک شامل ویزیت، معاینه و انجام اقدامات پاراکلینیک اولیه، در سطح دو ارزیابی زوج نابارور، تشخیص علت ناباروری و انجام IUI و در سطح سه خدمات فوق تخصصی ناباروری (IVF, ICSI) و جراحی‌های پیشرفته آندومتریوز صورت می‌پذیرد.


فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی تیر ماه ۱۴۰۲
سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کلیه مشمولان دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ تیر ماه سال ۱۴۰۲ می‌بایست در محل و مراکز مندرج در برگ معرفینامه مشمولان حضور یابند. کلیه مشمولانی که برگ آماده به خدمت به تاریخ تیر ماه سال ۱۴۰۲ دریافت کرده‌اند، می‌بایست با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰)، برگ معرفینامه مشمولان به مراکز آموزش را دریافت و برابر اطلاعات مندرج درآن اقدام کنند.
این دسته از مشمولان می‌بایست روز پنجشنبه یکم تیر ماه سال ۱۴۰۲ در ساعت، محل و مراکزی که در برگ معرفینامه مشمولان اعلام شده، حضور یابند و به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.
در این اطلاعیه آمده است، عدم حضور بموقع در زمان و محل‌های تعیین شده، غیبت محسوب شده و برابر ماده ۱۰ و ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی با آنان رفتار خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی