نگاهی به دو حادثه مترو در چند روز اخیر

توقف در ایستگاه «پله برقی»

در شهر زیرزمینی پایتخت 150 ایستگاه و 270 کیلومتر مسیر وجود دارد

حمیده امینی‌فرد
خبرنگار

پله برقی متروی تهران دوباره قربانی گرفت. این‌بار، اما محل حادثه میدان «امام خمینی» بود. حدوداً یک هفته قبل بود که متروی «شهید بهشتی» تهران با 18 نفر مصدوم بر اثر خرابی پله برقی در صدر اخبار حوادث قرار گرفت. مسأله، اما یک خبر حادثه‌ای ساده نبود. سیزدهم اردیبهشت ماه بود که شهردار تهران در حاشیه جلسه هیأت دولت خطاب به خبرنگاری که از او درباره خرابی پله برقی‌های تهران سؤال کرد، برگزاری تور متروگردی برای چک کردن پله‌ها را مطرح کرد. از آن تاریخ تا به امروز که به دو ماه نرسیده، دو حادثه با مصدوم اتفاق افتاده است.
 روزنامه ایران، هفته گذشته در گزارشی انتقادی با عنوان «کرایه‌ها صعودی، خدمات نزولی» به بحث عدم تناسب کرایه‌ها با کیفیت خدماتی که شهروندان دریافت می‌کنند پرداخته و به این نکته که تا چه اندازه ایمنی در حمل و نقل عمومی جدی گرفته می‌شود، اشاره کرده بود. در آن گزارش مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران گفته بود که روغن تمام پله برقی‌های متروی تهران در اسفند سال گذشته بعد از حدود 3 سال تأخیر عوض شده است؛ در حالی که در پایان سال گذشته بین 2 الی 3 سال از تاریخ انقضای روغن کاری پله برقی‌های مترو گذشته بود. او البته قول‌هایی هم داده بود تا حادثه‌ای شبیه متروی بهشتی تکرار نشود. اما یک هفته نگذشته، حادثه‌ای مشابه در یک ایستگاه دیگر مترو، تکرار شد! متروی تهران در 25 سالی که از فعالیتش می‌گذرد، (اولین خط مترو تهران یعنی خط پنج در سال ۱۳۷۷ راه‌اندازی شد) رکورد بیش از 10 میلیارد و 959 میلیون و 287 هزار و 550 سفررا با ایمنی کامل به جا گذاشته است. اگرچه آمار دقیق حوادث مترو معلوم نیست، اما اگربه کارنامه گذشته ناوگان ریلی تهران نگاهی بیندازیم متوجه اخطارها و هشدارها نسبت به فرسودگی قطعات آن می‌شویم. علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم بارها به این موضوع اشاره کرده و گفته بود که ناوگان مترو با کمبود جدی واگن مواجه است و به‌دلیل کم توجهی مدیران دوره گذشته شاهد افزایش نقص فنی و فرسودگی در این ناوگان هستیم. او، اما قول داده بود تلاش می‌کند همه سطوح این ناوگان شامل مترو، اتوبوس و تاکسی تقویت شود.
مسعود درستی با بیان اینکه اهمیت استاندارد در شرکت مترو از سال 93 آغاز شده است، به «ایران» می‌گوید:ما به عنوان نخستین بهره بردار مترو در ایران، استانداردهای ملی ایمنی را با عناوینی مثل ایمنی تجهیزات ثابت و متحرک ناوگان اجرا کرده‌ایم. با این‌همه رشد سریع مترو شهری درکنار افزایش جمعیت مسافران به طور بالقوه می‌تواند باعث افزایش ریسک در موارد بهداشتی و ایمنی شود. این مسأله می‌طلبد تا مسافران درخصوص رعایت نکات ایمنی همکاری و دقت بیشتری داشته باشند. امروز در شهر زیرزمینی پایتخت 150 ایستگاه و 270 کیلومتر مسیر وجود دارد و شهروندان می‌توانند بدون دغدغه و دور از ترافیک، برنامه‌ریزی زمانی دقیق‌تری داشته باشند.
وی با بیان اینکه در بخش حرکت قطارها با حساسیت بیشتری به موضوع ایمنی در سفر توجه شده، می‌گوید: «اگر حتی یک درب بسته نشود، حرکت قطار امکانپذیر نیست و سرعت قطارها و فاصله بین آنها برای عدم برخورد قطارها کنترل شده است.»
درستی با تأکید بر اینکه ضمانت می‌کنیم که هیچ قطار ناایمنی وارد خطوط نشود چراکه خط قرمز ما سلامت و ایمنی مردم است، می‌گوید: «درخصوص نظارت ایمنی سایر تجهیزات شامل سیستم‌های تأمین برق، آسانسور و پلکان برقی همانند قطارها، ارزیابی‌ها به صورت روزانه انجام می‌شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی