حسین امیرعبداللهیان با امیر قطر دیدار کرد

«دوحه» و «مسقط» میزبان وزیر امور خارجه ایران

توسعه‌ همه‌جانبه روابط با همسایگان، همچنان در دستور کار دستگاه دیپلماسی ایران قرار دارد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در راستای بسط این روابط و پیگیری مصوبات سفرهای دوجانبه قبلی مقامات عالی، در رأس هیأتی دیپلماتیک دیروز عازم قطر و عمان شد و با مقامات این دو کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. حسین امیرعبداللهیان بامداد دیروز در بدو ورود به فرودگاه دوحه مورد استقبال مقامات قطری قرار گرفت و در نخستین دیدار رسمی از سفر منطقه‌ای خود به حوزه خلیج فارس، با «شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی» امیر این کشور دیدار کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم آیت‌الله رئیسی به امیر قطر، با اشاره به تلاش‌ها و ابتکارات خوب قطر در سال‌های اخیر در کمک به حل و فصل مشکلات منطقه، از این تلاش‌ها قدردانی کرد. امیرعبداللهیان برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک را مورد اشاره قرار داد و آن را فرصت مناسبی برای سرعت بخشیدن به همکاری‌های تجاری و اقتصادی برشمرد. موضوع حمل و نقل و ترانزیت دریایی از طریق بنادر دو‌ کشور از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود که با پاسخ مثبت امیر قطر همراه بود. وزیر امور خارجه درباره مسائل منطقه‌ای هم بر ضرورت همکاری‌های مشترک در راستای صلح و ثبات و امنیت در منطقه و همچنین منافع ملت‌های منطقه تأکید کرد.
امیر قطر نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم خود به آیت‌الله رئیسی تأکید کرد که ایران در منطقه برای این کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به روابط موجود دو کشور افتخار می‌کنیم. تمیم بن حمد آل‌ثانی بر اهمیت توسعه روابط اقتصادی دو کشور تأکید کرد و روابط ایران و قطر را مستحکم و صادقانه خواند. وی با بیان اینکه روابط اقتصادی در حال پیشرفت است، یادآور شد: البته به اهداف خود در این زمینه نرسیده‌ایم و باید تلاش کنیم این روابط را به سطح مطلوب برسانیم. وی بر همکاری‌ها بین بنادر دو کشور هم تأکید کرد. امیر قطر در پایان گفت که این کشور به دنبال توسعه همه‌جانبه روابط با ایران است. امیرعبداللهیان پس از دیدار و گفت‌و‌گو با امیر قطر، با همتای خود در این کشور نیز دیدار کرد.
وزیر امور خارجه در مقصد دوم سفرش به حوزه خلیج فارس، بعدازظهر دیروز وارد مسقط پایتخت عمان شد و مورد استقبال همتای عمانی قرار گرفت.

ادعای خبرنگار اتریشی درباره دیدار مورا و باقری در دوحه
«اشتفنی لیختن‌اشتاین» خبرنگار ارشد حوزه سیاست خارجی ساکن اتریش، ادعا کرد که علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت کشورمان در مذاکرات رفع تحریم‌ها با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه دیدار کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، لیختن‌اشتاین سه‌شنبه شب در توئیتی مدعی شد، مذاکرات باقری و مورا روی محور پرونده هسته‌ای ایران، زندانیان دو تابعیتی و حمایت ادعایی تهران از روسیه در جنگ اوکراین متمرکز است. وی افزود: به من گفته شده که این نشست تلاش دیگری برای کمک به کاهش تنش‌ها است. این خبرنگار اتریشی عنوان کرد که باقری و مورا «در جریان مذاکرات وین روابط خوبی برقرار کردند و از زمانی که گفت‌وگوها در سپتامبر گذشته قطع شد، کانال‌های ارتباطی شامل ملاقات‌های شخصی را باز نگه داشتند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی