رئیس‌جمهور در گفت وگوی تلویزیونی با مردم:

تورم سیر نزولی پیدا کرده است

انگیزه من از حضور در انتخابات بازگشت امید به مردم بود براساس عزت و منافع ملی در مذاکرات پیش می‌رویم دهه 90 دوره تعطیلی خیلی از بخش‌ها بود

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سه شنبه شب همزمان با دومین سالروز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در گفت‌وگویی تلویزیونی با مردم سخن گفت که مشروح آن را در ادامه می خوانید؛

دو سال از انتخاب شما به عنوان رئیس جمهور می‌گذرد، شما قبلاً در قوه قضائیه بودید، جایی که ماهیت مطالبه گری دارد، اما قوه مجریه ماهیت پاسخگویی دارد. اگر به دو سال قبل برگردید، بازهم حضور در این جایگاه را انتخاب می‌کنید؟
در انتخابات، نامزدها هرکدام با یک انگیزه‌‌ای و با وعده‌ها و تحلیلی از شرایط و موقعیتی که وجود دارد در انتخابات حضور می‌یابند. احساس من این بود که شرایط کشور، خاص است به نحوی که ناامیدی بر مردم غالب شده بود و اوضاع را خوب نمی‌دیدند. شرایط اقتصادی و اجتماعی طبق نگاه مردم نبود و نگاه من این بود که گرچه جای من در قوه قضائیه به عنوان مطالبه گر جای مناسبی است، اما اینجا باید انجام وظیفه کرد. تصور این بود که با آن فضا حتی مشارکت به میزانی که انجام شد هم نباشد و اگر برگردیم به دو سال قبل و شرایط کشور را ببینیم نه فقط مردم بلکه مسئولان آن زمان گاهی می‌گفتند که این شرایط از شرایط جنگ هم بدتر است و گاهی از من سؤال می‌شد با اوضاع بودجه و کسری بودجه و فروش نفت چه می‌خواهید بکنید. وضعیت ناامیدی و شرایط خاصی در کشور حاکم بود و این محصول دشمنی دشمنان بود، اما عملکرد دولت هم در این مسأله نقش داشت که مردم در این شرایط قرار بگیرند. احساس می‌کردم اگر دراین شرایط نیایم خلاف وظیفه و تکلیفم عمل کرده ام. لذا برای ایجاد امید و افزایش مشارکت مردم در انتخابات حاضر شدم. حتی برای افزایش مشارکت مردم، برای نامزدهایی که صلاحیت‌شان مورد تردید قرار گرفته بود، تلاش کردم صلاحیت آنها دوباره بررسی شود.درآن زمان خود آقایان شاهد بودند که بنده این مسأله را از طریق شورای نگهبان دنبال کردم. تلاش ما این بود که مشارکت افزایش یابد و ناامیدی مردم تبدیل به امیدواری شود و زمینه اینکه بشود کار و تلاش کرد تا وضعیت به نفع مردم و زندگی مردم تغییر کند، فراهم شود. این انگیزه ما بود. بنابراین اگر زمان به عقب برگردد، همین تصمیمی را که گرفتم دوباره می‌گرفتم.
شما چرا از بیان مشکلات موجود در زمانی که دولت را تحویل گرفتید، خودداری کردید؟
برای اینکه مردم امیدوار شوند که مشکلات شان حل خواهد شد. باید فهرستی از مشکلات را به مردم می‌گفتم تا مردم بدانند که من مشکلات را می‌فهمم و قادر به حل آن هستم. از فردایی که دولت را تحویل گرفتم، باید مشکل کرونا را حل می‌کردم. در آن زمان روزانه 700 خانواده داغدار می‌شدند. مراکز تجاری و اقتصادی و کسب و کار مردم دچار تعطیلی شده بود. دانشگاه‌ها تعطیل و مدارس و فعالیت‌های اقتصادی کم سو و تعطیل شده بود. برخی از مردم برای تزریق واکسن به کشورهای همسایه می‌رفتند. آقایان می‌گویند دنبال واکسن بودیم، اما فقط 14 درصد مردم واکسینه شده بودند ولی ما دنبال این بودیم که هم تولید واکسن و هم واردات را دنبال کنیم. ابتدای کار نسبت به واردات موفق شدیم و دانشمندان ما هم موفق به تولید 6 واکسن شدند و تولید پنج واکسن کاملاً به دست دانشمندان ما انجام شد. مسأله کسری بودجه داشتیم؛ 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه که‌ ام المصائب اقتصادی کشور بود. مایل به چاپ پول نبودیم، راهش افزایش تولید و ایجاد درآمد برای کشور بود که موفق شدیم با تولید و افزایش درآمد کشور بتوانیم کسری بودجه را جبران کنیم. همچنین با کمبود کالاهای اساسی مواجه بودیم. بخشی از تأمین کالاهای اساسی به وضعیت قرمز رسیده بود، درحالی که باید وضعیت سبز می‌بود. وضعیت تولید به گونه‌ای شده بود که بسیاری از کارخانه‌ها دچار مشکل شده بود. اینها مشکلاتی بود که با آنها مواجه و درگیر بودیم. اینها غیر از مسائل سیاست خارجی بود. ارتباط با کشورهای مختلف و تجارت ما اشکالات جدی پیدا کرده بود. با وجود همه این مسائل نمی‌خواستم این مشکلات را در اظهاراتم مطرح کنم. البته باید به مردم می‌گفتم که من متوجه مشکلات شما هستم و باید کسب و کار مردم رونق بگیرد و باید مسأله کرونا را کنترل کنیم تا چرخ های اقتصادی مردم رونق بگیرد. من برای امیدوارکردن مردم آمده بودم، نه ناامید کردن مردم. تلاش کردیم برای جبران کسری بودجه و راه انداختن چرخ تولید. ما امروز چهارهزار واحد صنعتی را راه اندازی کردیم. دهه 90 را دهه تعطیلی خیلی از بخش‌های کشور باید بدانیم. ما مشکلات زیادی داشتیم. خدا کمک کرد و مردم همراهی کردند و رهبری هدایت فرمودند و شرایط را به نحوی در شش ماه اول تا اسفند 1400 پیش بردیم که رشد صفر و 0.4 درصدی، تبدیل شد به رشد 4.5 درصدی در اسفندماه 1400؛ یعنی وضعیت کاملاً متفاوت شد. یا تورم که موقع تحویل گرفتن دولت 59.3 درصد بود، در اسفند 1400 حدود 20 درصد کاهش یافت. این شرایطی بود که مردم را امیدوار کرد و احساس کردند آنچه گفته شده در حال محقق شدن است. بعضی‌ها می‌گفتند نمی‌شود نفت را فروخت، اما ما ثابت کردیم هم می‌توان نفت فروخت و هم می‌توان پولش را گرفت. رویکردهای دولت را مردم دیدند که گشایش‌هایی ایجاد کرد. در دو سه هفته اول دولت به ما اعلام کردند اگر اجلاس شانگهای برگزار شود، ایران می‌تواند عضو آن شود. سؤال این است که چه اتفاقی افتاد که آنان فکر کردند الان ایران می‌تواند عضو این سازمان شود. به نظر ما آنان به رویکرد دولت سیزدم توجه کردند و دیدند که رویکرد دولت سیزدهم نسبت به کشورهای مختلف کاملاً متوازن است.
 برخی از مسئولان دولت قبل می‌گویند همه اینها را ما قبلاً ریل‌گذاری کرده بودیم. اما این اتفاق در دوره قبل نیفتاد. 16 سال مطرح بود که ما عضو شانگهای شویم و نشدیم. امادولت ها احساس کردند که نگاه دولت جدید فقط به 4 کشور نیست و همه مقدرات کشور به لبخند و اخم آن4 کشور گره نخواهد خورد. احساس کردند نگاه ما متعادل است و ما می‌خواهیم در کنار نگاه به غرب، با شرق هم کار کنیم. در زمینه واکسن هم مسئولان دولت قبل می‌گفتند باید واکسن وارد کشور شود، اما رسماً می‌گفتند اول باید مسأله خود را با FATF حل کنیم. این را رسماً می‌گفتند. این نوعی ناامیدی برای مردم ایجاد کرد. والا یک نامه و تلفن و چند تا پیگیری برای واکسن را هر دولتی می‌تواند انجام دهد. اما اینکه ما زندگی مردم و همه مسائل کشور را به یک قرارداد و پیمانی بند کنیم که دیگران آن را نقض کردند، این روش نمی‌توانست جواب بدهد. از طرفی دیگر، ما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکردیم و نگفتیم مذاکره نمی‌کنیم، اما مسأله واکسن را به این منوط نکردیم. حتماً این‌طور نبود که آقایان نمی‌خواستند این کار را بکنند، بلکه نگاه آنان نادرست و محاسبه آنان یکسویه بود. ما سیاست خارجی را براساس عزت، حکمت و مصلحت پیگیری می‌کنیم، براساس دیپلماسی عزتمندانه دنبال می‌کنیم، التماس نمی‌کنیم.
 پرسش بعدی ما درباره دیپلماسی همسایگی و ارتباط گسترده با کشورهای مختلف است که دراین دولت پیگیری شد. هدف شما از این روابط و رفت و آمدها و ارزیابی شما از اثرگذاری این ارتباطات چیست؟
سیاست خارجی، امتداد سیاست داخلی است. سیاست خارجی مبتنی بر اهدافی است که در اقتصاد و مسائل فرهنگی و اجتماعی داریم. ارتباط با دیگران برای این است که نفع ملت را درآن می‌بینیم. همه سفرهایی که توسط من در این دولت انجام شد براساس منافع ملی انجام گرفت. مثلاً ترکمنستان که به تعبیر رهبری یک کشور خویشاوند است. چرا روابط ما باید با این کشور قطع شود و چرا باید 5 سال بدهی خود را به این کشور پرداخت نکنیم؟ چرا ما باید سوآپ گازی را لغو کنیم؟ شاهد بودید که در اولین سفرم به عشق آباد این قرارداد دوباره احیا شد. یا بعد از سفر به تاجیکستان، ارتباط تجاری ما با این کشور چهار برابر شد. ما چرا از این 15 کشور همسایه غفلت می‌کنیم؟ روابط تجاری و ارتباطات ما با ازبکستان در دو سال گذشته کاملاً متفاوت شد. ما گفتیم اگر کشوری بخواهد با ما براساس احترام متقابل رفتار کند، ما حتماً با آن کشور همکاری خواهیم کرد با چین، روسیه، اندونزی و غرب و شرق. اما اگر کشوری بخواهد دشمنی بکند، حتماً مقاومت می‌کنیم. این ارتباطات زمینه خوبی برای کشور است. مردم اثر این ارتباطات را کاملاً در زندگی خود لمس خواهند کرد. درباره سفر اخیر به امریکای لاتین هم باید بگویم ایران در این کشورها سرمایه‌گذاری کرده است. چرا خودروسازی ما در آنجا باید 7 سال تعطیل شود یا تراکتورسازی باید 9 سال تعطیل شود؟ اینها امکاناتی بود که کشور ما ایجاد کرده، چرا باید تعطیل شود؟ اینها به ایران و امام و رهبری و انقلاب اسلامی اعتماد دارند. ونزوئلا یک کشور کاملاً نفتی است و به بهشت معادن معروف است، منابع بسیاری که می‌توانیم از آنها بهره‌برداری کنیم. ما در این روابط دنبال بازار برای محصولات دانش بنیان و صدور خدمات فنی مهندسی هستیم.
 اثر وضعی این ارتباطات را درعمل خواهیم دید؟
در حوزه انرژی کشور ما ظرفیت زیادی دارد. افزایش میزان فروش نفت و آوردن پول آن به کشور مسأله‌ای بود که بعضی از مسئولان می‌گفتند که نمی‌شود، درحالی که ما پیگیری کردیم و دیدیم که می‌شود بیش از یک میلیون بشکه نفت بفروشیم و پول آن را هم دریافت کردیم و اگر دریافت نمی‌کردیم، چطور می‌توانستیم کسری بودجه را جبران کنیم؟ طبیعتاً درآمد ایجاد کردیم. این درآمد یا از نفت است یا از مالیات. دردولت سیزدهم دو میلیون به مؤدیان مالیاتی اضافه شد که جزو فرارهای مالیاتی بودند. شناسایی مؤدیان مالیاتی جدید و رشد تولید در کشور زمینه جبران کسری بودجه را فراهم کرد
دراغتشاشات پاییز 1401 برخی کشورها به دنبال توقف در روند پیشرفت کشور بودند. تأثیر این اتفاقات بر کشور و معیشت مردم چه بود؟
من وضعیت اسفند 1400 را گفتم که 6 ماه از دولت گذشت و ما توانستیم هم تورم را کاهش دهیم، هم رشد اقتصادی 4 درصدی را ثبت کنیم و هم ذخایر کالاهای اساسی را بهبود ببخشیم و وضعیت کرونا را نیز مدیریت کنیم. باوجود این دراردیبهشت 1401 حمله سایبری به پمپ بنزین‌های کشور شد برای اینکه در کشور اتفاقی بیفتد اما مردم همراهی کردند و هیچ اتفاقی نیفتاد. ما از ابتدا مسأله اصلاح اقتصادی را دنبال می‌کردیم. زمان آغاز فعالیت دولت همه ارز ترجیحی مصرف شده بود و فقط 300 میلیون دلار از منابع آن باقی مانده بود. ما از رهبری استجازه کردیم تا در بودجه 1401 بتوانیم آن را تأمین کنیم. در بودجه 1401 ما اصلاح اقتصادی را آغاز کردیم و همراهی مردم خیلی جدی بود. در سال 1401 حدود 300 هزار میلیارد تومان به مردم یارانه پرداخت کردیم. در جریان اصلاح اقتصادی و یارانه 45 هزار تومانی به 300 یا 400 هزار تومان تبدیل شد. این کار را به لطف خدا و با کمک مردم انجام دادیم. ضمن اینکه در این میان وضعیت اوکراین و گرانی‌های قیمت کالاهای اساسی در جهان اتفاق افتاد. اما در نهایت تورم در مهرماه رو به کاهش بود. همکاری مردم بسیار همدلانه بود. تجارت ما تقریباً 30 تا 40 درصد نسبت به قبل افزایش یافت و مراودات ما با کشورهای مختلف افزایش یافت. فعالیت واحدهای تولیدی افزایش یافت. چرخ های اقتصادی به چرخش افتاد. در حوزه دانش بنیان ها نیز کارهای بسیار خوبی انجام شد. صادرات غیرنفتی ما رکورد زد و 53 میلیارد دلار تجارت ما، رکورد 40 ساله را شکست. دشمنان دیدند که چرخ های اقتصاد کشور به راه افتاده برای همین شروع کردند به فتنه‌گری. رهبر انقلاب فرمودند که اساس این اغتشاشات برای این است که دشمنان احساس می‌کنند کشور رو به پیشرفت است و امید مردم درحال افزایش است. شما دیدید قیمت دلار از شهریور 1400 تا 1401 دو هزار تومان افزایش یافت، اما بعد از اغتشاشات وضعیت دلار متفاوت شد. با یک جنگ ترکیبی و شناختی روی ادراکات مردم می‌خواستند پیشرفت کشور را متوقف کنند. اما مردم تصمیم گرفتند پیشرفت متوقف نشود و ما به عنوان خدمتگزار مردم تلاش کردیم این پیشرفت را ادامه دهیم.
 هدف ما از احیای روابط با همسایگان چه بوده است؟
از ابتدا گفتیم  همه کشورهایی که می‌خواهند با ما تعامل داشته باشند، بدانند که حتماً جمهوری اسلامی دنبال تعامل است. در سفر به چین آقای شی جین پینگ به ما گفت که عربستان اظهار تمایل کرده که رابطه را با شما برقرار کند و ما می‌توانیم واسطه شویم. نظر شما چیست. گفتم ما هیچ مانعی نداریم. بعد از آن سفر چینی‌ها گفتند قرار است نماینده بفرستند و سطح را پرسیدم و من هم متقابلا دبیر شورای عالی امنیت ملی را فرستادم. نهایتاً تصمیم به احیای روابط گرفته شد. نسبت به رابطه با مصر هم سلطان عمان گفت که بسیار تعامل کردند برای احیای روابط که حضرت آقا فرمودند مانعی ندارد. ما هرگز عربستان را دشمن تلقی نکردیم، اختلاف همیشه بوده است، در اوج مسائل ما با عربستان، رهبری فرمودند که دشمن را گم نکنید، دشمن ما امریکا و رژیم صهیونیستی است.
 مذاکرات برای رفع تحریم‌ها ادامه دارد؟
برای رفع تحریم‌ها آنها در مذاکراتی که داشتند تا حدی کار را در میز مذاکره مطرح کردند و پیش رفت. دوستان ما هم که در جلسات شرکت می‌کردند، متنی را مطرح کردند و گفتند این خواسته‌ها باید عملیاتی شود. اتحادیه اروپا  هم گفت این خواسته‌ها عقلانی است. اما بعد از اغتشاشات محاسبه غلط کردند. الان هم احساس می‌کنیم نادم شدند و پیام‌هایی که می‌فرستند همین است. جمهوری اسلامی میز مذاکره را ترک نکرده است، اما آنها گفتند می‌خواهیم مسأله را از طریق برجام دنبال کنیم. برجام یکی از مسائل روی میز ماست. ما پرونده‌های متعددی داریم که یکی از آنها برجام است. مانند رویکرد قبل پرونده ما فقط برجام نیست. اگر آنها بخواهند رفتار درستی با جمهوری اسلامی داشته باشند حتماً مذاکره ادامه می‌یابد و به نتیجه هم خواهد رسید. در کنار رفع تحریم نیز خنثی کردن تحریم را دنبال می‌کنیم و بالاتر از اینکه باید شرایط کشور را به سمتی ببریم که هیچ تحریمی روی ما اثرگذار نباشد.
دولت برای قطع گلوگاه‌های فساد چه اقداماتی را انجام داده است؟
موقع مناظره انتخاباتی یکی از نامزدها پاکتی به من داد که اسم چند ابربدهکار بانکی درآن بود. بعد از دولت اسم همه این ابربدهکاران را به صورت شفاف اعلام کردیم. من در دستگاه قضایی مصمم بودم با فساد برخورد کنم، دردولت هم این را دنبال کردم. اما دردولت بحث ساختارهای فسادزا مطرح بود. ما تلاش کردیم که این ساختارها را شناسایی و اصلاح کنیم. مانند سامانه‌هایی که مطرح شده است، از جمله صدور مجوزها که بخشی است که درآن می‌تواند فساد رخ دهد، یا پرداخت تسهیلات به افراد خاص یا امکانات دادن به صورت تبعیض‌آمیز به افراد. من از یک سو شناسایی و اصلاح ساختارهای فسادزا را دنبال کردم که دولت الکترونیک و سامانه تجارت، به همین منظور دنبال شده است. در کنار این، مواردی هم به ما گزارش شده است مثلاً علی‌رغم اینکه تأکید شده بود خودرو طبق روال به مردم واگذار شود و به هیچ سازمانی به صورت خاص خودرو داده نشود، مورد خلافی دیدیم و با افرادی برخورد کردیم. هر موردی که تاکنون از مصادیق فساد بود، خود دولت با آن برخورد کرد. خود من در مناظرات گفتم که رئیس دولت باید قبل از هرکسی در دولت مدعی مبارزه با فساد باشد. به همه وزرا و استانداران و مدیران، گفتم اولین مدعی مبارزه با فساد شما باشید.
نمی‌گویم فساد اصلاً نیست، اما فضا کاملاً متفاوت شده است که این امر با انتخاب مدیران شایسته و اصلاح ساختارها محقق شده است. به مردم هم می‌گویم اگر جایی شنیدید یا گزارش شد، بدانید حساسیت روی این مسأله بالاست، زیرا هرجا قدرت و امکان و زمینه‌ای باشد ممکن است افرادی دچار خطا و آسیب شوند. با فریاد بلند درهمه جا گفتم که مردم مراقبت کنند و ما هیچ رابطه ناسالمی را در دولت نمی‌پذیریم و تحمل نخواهیم کرد. اگر با افراد مطرح برخورد شود، اعتماد عمومی جلب می‌شود. گاهی که به استان‌ها می‌رویم، به ما گزارش می‌دهند که مدیران کارآمدی ندارند. علاوه بر تشویق مدیران کارآمد به حضور مدیران ناکارآمد خاتمه داده می‌شود. ناکارآمدی و فساد درهیچ بخشی قابل تحمل نیست. دولت از ابتدا فسادستیزی را دستورکارهمه مدیران قرار داده و همواره بر آن تأکید داریم.
یکی از صحبت‌های انتخاباتی شما توجه به اقتصاد و معیشت مردم بود. اما واقعیت این است که مردم به لحاظ اقتصادی و تورم هنوز در سختی هستند. امسال که سال مهار تورم است چه برنامه‌ای دارید تا آثار آن برای مردم ملموس باشد؟
 تورم درد مزمنی است که سال هاست به آن گرفتار هستیم. هنگام شروع به کار دولت تورم کشور نزدیک به 60درصد بود. دولت تلاش کرد که اقدامات خود دولت موجب تورم نشود. تلاش کردیم کسری بودجه نداشته باشیم. برای همین در سال 1401 منابع و مصارف کشور همسانی داشت تا کسری بودجه نداشته باشیم. چون یکی از دلایل تورم کسری بودجه است. همچنین رشد نقدینگی به 3.1 رسیده است. دولت تلاش کرده است هزینه اضافی نداشته باشد. بخش دیگر مسأله اضافه برداشت های بانک هاست که موجب مشکل می‌شود. از ابتدای 1402 اجازه اضافه برداشت به بانک‌ها ندادیم. تلاش کردیم نظام بانکی را به نحوی مدیریت کنیم که ناترازی بانک ها از بین برود، اما در کنار اینها، انتظارات تورمی هم وجود دارد، مانند فضاسازی‌های پس از اغتشاشات که روی قیمت‌ها از جمله قیمت دلار تأثیر گذاشت. شاهد بودیم که برخی عددسازی می‌کنند. باوجود تعطیلی و انجام نشدن معاملات، بازهم قیمت‌ دلار بالا می‌رفت. یا برخی اظهاراتی که افراد می‌کنند، مثلاً گفته می‌شود امروز بانک‌ها ورشکست می‌شوند یا درباره مسئولان فضاسازی می‌کنند. اما در مقابل این وضعیت تورمی، سیاست‌هایی گذاشتیم تا بتوانیم نظام بانکی و وضعیت اقتصادی را کنترل کنیم. تمام تلاش دولت این است که بتواند تورم را مهار کند. شاهدیم که وضع خرداد از وضع فروردین و اردیبهشت متفاوت شده، رشد تورم مهار شده و الان سیر نزولی دارد.در کنار این، تولید افزایش پیدا کرده و درآمدهای دولت هم بهتر شده است، اما اینها باید روی سفره مردم تأثیر بگذارد و این حرف کاملاً درستی است.  ما باید کاری کنیم که اگر قیمت دلار به هر شکلی دچار نوسان شد، روی سفره مردم تأثیر نگذارد.
در نهایت همکاری مردم را بزرگ‌ترین سرمایه دولت می‌دانیم. یقین داریم وضعیت اقتصادی حتماً بهتر خواهد شد و شرایط روز به روز به نفع مردم خواهد شد.
درخصوص اصلاح ارز ترجیحی چه سیاستی در پیش گرفته شد؟
اگر ارز ترجیحی را اصلاح نمی‌کردیم، چطور می‌توانستیم ماهی بیش از یک میلیارد صرف خرید نهاده‌های دامی  کنیم؟ از طرف دیگر تولید و فروش نفت اگر نبود، وضعیت تورم دو رقمی نبود، بلکه سه رقمی می‌شد.وقتی کشور درآمد و تولید و افزایش اشتغال دارد و دارد مشکلات را حل می‌کند، می‌توانیم قول دهیم تورم روز به روز کاهش یابد. پیش‌بینی من این است که با سیاست‌ها و اقداماتی که وجود دارد، این وضعیت بهتر خواهد شد. اما کارهایی هم نیازمند زمان است، مانند 5 ناترازی که وجود دارد که برنامه هفتم باید حتماً آنها را حل کند. اول، ناترازی در انرژی، دوم ناترازی در آب، سوم ناترازی در نظام بانکی و پولی، چهارم، ناترازی در صندوق های بازنشستگی که نزدیک 95 درصد هزینه صندوق‌ها را دولت پرداخت می‌کند و درنهایت ناترازی در بودجه که باید حل شود. راهکارهای رفع اینها در برنامه آمده و چگونگی رفع این ناترازی‌ها در لایحه برنامه پیش‌بینی شده است. شما ببینید مسأله آب شهر میانه حدود 20 سال به درازا کشیده شده بود و آرزوی چندین ساله مردم برآورده شد. در وزارت نفت با 100 شرکت دانش بنیان قرارداد داشتند اما الان این رقم به 500 شرکت دانش بنیان رسیده است. شرکت ماشین‌سازی تبریز نه تنها احیا شد، بلکه 220 واحد و کارگاه تولیدی در استان آذربایجان شرقی احیا شد. امروز فضای کشور فضای کار و تولید و تلاش شده است.ما مهار تورم را از طریق رشد تولید دنبال می‌کنیم، نه از طریق رکود و به همین دلیل تولید باید رونق بگیرد. همچنین در زمینه دستیابی به رشد 8 درصد که در برنامه پیش‌بینی شده، نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم که اکنون فضای کشور فضای سرمایه‌گذاری شده است. خطاب من به همه دستگاه‌ها این است که رشد سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی بدون افزایش بهره وری امکانپذیر نیست و همه باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند. باوجود رشد اقتصادی 4 درصدی سال 1400 و 1401، ما هدفگذاری رشد 8درصدی را در برنامه داریم که کاملاً آن را تحقق پذیر می‌دانیم.
 شما وعده دادید به طور متوسط سالانه یک میلیون مسکن بسازید؛ عملکرد دولت دراین حوزه چه بوده است؟
نیاز کشور به صورت متوسط سالانه یک میلیون واحد مسکونی است. آنهایی که این یک میلیون را نساختند، عقب‌ماندگی ایجاد کردند. ما هم براساس این نیاز، همین برنامه‌ را سرلوحه قرار دادیم. 1.6میلیون ساخت  مسکن شهری و 400 هزار مسکن روستایی طی دو سال اخیر در دستور کار قرار گرفته است اما بخشی از آن معطل تأمین مالی است. در بخش دیگر اما کار به خوبی در رابطه با تأمین زمین جلو رفته است. ما دولت صادق‌الوعد هستیم و آنچه را گفتیم عملیاتی خواهیم کرد. اگر مشکلی هم پیش بیاید، صادقانه آن را به مردم توضیح می‌دهیم.
در خصوص مسکن مهر نیز با یک تعهد 240 هزار واحدی مواجه هستیم که دولت قبل بودجه آن را در جای دیگر خرج کرده و تعهد آن بر گردن دولت سیزدهم مانده است. اراده ما بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است.
برخی وقتی دولت پروژه‌ای را بهره‌برداری می‌کند می‌گویند این برای دوره ما بوده است؛ خب پس چرا تمامش نکردید؟
پروژه‌های نیمه تمام عدیده‌ای در کشور وجود دارد که درصدی از آن جلو رفته و نیمه‌تمام ماندن آن منجر به رنج مردم شده است.
ما به مردم می‌گوییم، نمی‌گذاریم کارها بر زمین بماند؛ اراده ما بر این است که مشکلات را برطرف کنیم؛ الحمدلله کشور ظرفیت بسیاری دارد که قضیه مسکن و مسائل آن با جدیت در حال پیگیری است.
 برای ساماندهی بازار خودرو چه برنامه‌ریزی‌هایی کردید؟
در کشور کمبود خودرو داریم و نیاز کشور بالاتر از میزان تولید کشور است. برای حل این مسأله، دو راه داریم؛ یا افزایش تولید یا واردات که دولت در هر دو زمینه اقدام کرده است. به عنوان مثال، در سال 1401 میزان تولید خودرو 40 درصد افزایش یافت و الان به یک میلیون و 347 هزار خودرو رسیده است، آن هم در شرایطی که میزان تولید خودرو در کشور 600 تا 700 هزار دستگاه بوده است، یعنی تولید خودرو بیش از 2 برابر شده است. دوم مسأله کیفیت خودرو بود. برخی خودروها از گردونه تولید خارج و خودروهای باکیفیت در مسیر تولید قرار گرفتند. در پارکینگ های خودروسازها 128 هزار خودرو بود که این رقم به هزار خودرو رسید. بنابراین هم کیفیت و هم میزان تولید بهبود یافت. مجلس هم با واردات خودرو موافقت کرده است.
در پایان اگر سخنی بامردم دارید بفرمایید.
مردم و نخبگان عزیز ما ببینند که دولت چه شرایطی را تحویل گرفته است. ما از نقد استقبال می‌کنیم. رسانه‌ها و صاحبنظران و کسانی که پیشنهادی دارند، اگر نظر خود را بدهند حتماً به دولت کمک می‌کند و ما از آنها استقبال می‌کنیم.  


 

بــــرش

آیت‌الله رئیسی در دیدار هیأت سیاسی حماس:
موازنه قدرت در حال تغییر به نفع مقاومت است
روز گذشته «اسماعیل هنیه» رئیس و جمعی از اعضای بلندپایه دفتر سیاسی حماس با آیت‌الله رئیسی دیدار کردند. این نشست، دو روز پس از دیدار «زیاد النخاله» رهبر جهاد اسلامی فلسطین برگزار شد.  رئیس‌جمهور در دیدار با هنیه و هیأت همراه، با تبریک موفقیت‌های اخیر جبهه مقاومت فلسطین و تأکید بر اینکه این پیروزی‌ها نشان داد که امروز ابتکار عمل در دست این جبهه است، گفت: امروز جبهه مقاومت، نه فقط در سرزمین‌های اشغالی، بلکه در منطقه و حتی در عرصه بین‌المللی، در حال تغییر موازنه قدرت و شرایط به نفع خود و به زیان جریان سلطه است.
رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در این دیدار با ابراز قدردانی خود و مردم فلسطین از حمایت‌های مستمر جمهوری اسلامی ایران از آرمان آزادی قدس شریف، به ارائه نکاتی در خصوص اتحاد گروه‌های مقاومت در جنگ 5 روزه اخیر با رژیم صهیونیستی پرداخت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی