در حافظه موقت ذخیره شد...
چالش افزایش جمعیت دانشآموزان اتباع خارجی در برخی روستاها
محمد محمدی در نشست تخصصی «بررسی و تحلیل چالشهای تحصیلی دانشآموزان اتباع خارجی در ایران»، با تأکید بر اینکه دانشآموزان اتباع سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هستند، درباره تعادل و ترکیب جمعیتی دانشآموزان افغانستانی، گفت: ترکیب جمعیتی دانشآموزان افغانستانی در برخی شهرهای کوچک و روستاها ۷۰ به ۳۰، ۸۰ به ۲۰ و حتی ۹۰ به ۱۰ شده است.
در بخش دیگر این نشست، معصومه معصومیان، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، اظهار کرد: سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰ ما میزبان بیش از ۵۵ هزار دانشآموز ابتدایی و متوسطه اتباع در شهر تهران بودیم. ۴۰ نفر از مدیران مدارس تهران در یک دوره ۴۰ ساعته در ارتباط با مهارتهای شناختی با دیدگاه فرصت محور درباره اینکه دانشآموزان اتباع، سفیران فرهنگی ما هستند، آموزش دیدند. مدارسی که بالای ۵۰ درصد دانشآموزانشان اتباع هستند، موظف شدند یک نفر از اعضای انجمن اولیاء و مربیان از والدین اتباع باشد.
وی با بیان اینکه با توجه به اطلسی که تدوین کردهایم، منطقه ۱۵ شهر تهران بالاترین تعداد دانشآموزان اتباع را دارد، ادامه داد: اغلب دانشآموزان اتباع در مراکز جمعیتی خاص هستند یعنی دو، سه یا چهار خانواده در یک منزل مسکونی اجارهای زندگی و در یک مدرسه متراکم میشوند. در شهر تهران حتی بدون اتباع، ما مشکل فضا و نیروی انسانی آموزشی داریم و مجبوریم تعدادی از مدارس را به شیفت بعد از ظهر منتقل کنیم.
در بخش دیگر این نشست، اطهر مقیمی کارشناس شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۸۵ به بعد افزایش تعداد دانشآموزان غیر ایرانی شیب ثابت داشته است، اظهار کرد: در سال تحصیلی ۹۸ و ۹۹ بیش از ۵۰۳ هزار دانشآموز اتباع غیر ایرانی در بیش از ۲۸ هزار مدرسه ایرانی سراسر کشور ثبت نام کردند. وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در خصوص آموزش کودکان افغانستانی و مهاجر در مدارس و فراهم شدن امکان تحصیل رایگان کودکان اتباع غیر ایرانی و کودکان اتباع غیر ایرانی فاقد کارت هویتی، توضیح داد: طبق آمار، دانشآموزان اتباع خارجی ثبت نام شده در سامانه سیدا، مجموعا ۶۱۴ هزار و ۱۹۹ دانشآموز دختر و پسر هستند. ۱۴۴ هزار و ۲۲۶ دانشآموز مربوط به شهرستان استان تهران هستند که بیشترین تعداد دانشآموزان اتباع غیر ایرانی را دارد.