تهران در مقایسه با ۲ دهه قبل، ۳۰ درصد ایمن‌تر شده است

 


می‌گویند تردید در وقوع زلزله ۷ ریشتری تهران نیست و ما با بحران زیربناهای مراکز امدادی مثل بیمارستان‌های ایمن و... رو به رو هستیم. به جز زلزله، این روزها اخبار آتش‌سوزی خصوصاً در بافت‌های متراکم و فرسوده تهران، زنگ خطر را به صدا در آورده است. بخشی از خطرها در پایتخت به خاطر موقعیت جغرافیایی و شهری و بخش دیگر به‌دلیل جمعیت متراکم و ناهمگنی مناطق از نظر نوسازی و... است. به جز بافت فرسوده حالا تهران 16 هزار ساختمان بلندمرتبه هم دارد، شمار زیادی از این ساختمان‌ها نمای شیشه‌ای دارند و ایمنی شماری از آنها محل بحث است. به تازگی لیست ساختمان‌های پر خطر اعلام شد ولی چالش ایمنی در پایتخت حالا حالاها جای بحث دارد.
علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در جدیدترین صحبت‌هایش با ایسنا درباره میزان آمادگی پایتخت گفت:‌ در شهر تهران حدود ۱۰۰ سازمان و دستگاه وظایف مرتبط با مدیریت بحران را برعهده دارند. این سازمان‌ها و دستگاه‌ها از اجزا و بخش‌های مختلف شهرداری تا جمعیت هلال احمر، پلیس، اورژانس، ادارات آب، برق، مخابرات، هواشناسی و... را شامل می‌شود. در این میان سازمان مدیریت بحران نیز نقش هماهنگ کننده میان این دستگاه‌ها را دارد و کمک‌های دانشی و... هم برای آنان انجام می‌دهیم. با ساختاری که امروز در تهران داریم، این‌طور نیست که بگوییم هیچ آمادگی وجود ندارد. اتفاقاً در برخی موارد آمادگی زیادی هم وجود دارد. مثلاً وقتی سال گذشته در نقاط مختلف استان تهران از امامزاده داوود تا فیروزکوه و... سیل آمد، در شهر تهران هیچ اتفاقی رخ نداد، این اتفاقی نبود و حتماً اقداماتی برای آن انجام شده است. اما اینکه بگوییم پس دیگر هیچ سیلی در تهران رخ نخواهد داد، درست نیست، ما تمام اقدامات را در حد توان و امکاناتی که داریم، انجام می‌دهیم.
نصیری با بیان اینکه حدود یک ششم جمعیت کشور در شهر تهران ساکن هستند، گفت: همین موضوع سبب شده تا موضوع ایمنی و آمادگی در برابر حوادث حساسیت و اهمیت ویژه‌ای در تهران داشته باشد. در همین راستا ما در ۲۲ منطقه تهران، ۲۲ مدیر بحران را منصوب کردیم. بدین ترتیب در هر منطقه و ناحیه امکانات و پایگاه‌های مختلفی داریم. در تهران ۱۲۴ ناحیه داریم که در تمام آنها سوله‌های بحران احداث شده است. همچنین در همه محلات زیرساخت سراهای محله را داریم که خانه‌های دوام ما در آنجا مستقر هستند و مردم می‌توانند با مراجعه به آنها تحت آموزش ایمنی قرار بگیرند.
نصیری با اشاره به مطالعاتی که حدود دو دهه قبل از سوی گروهی از پژوهشگران ژاپنی در مورد زلزله در تهران انجام شد، گفت:‌ ژاپنی‌ها حدود دو دهه قبل آمدند و مطالعاتی را درباره ایمنی تهران در برابر زلزله انجام دادند، حالا طبق نتایج همان مطالعات و برابر آمارهایی که ما داریم، شهر ما حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به دو دهه قبل ایمن‌تر شده، چرا که روند ساخت و ساز در شهر به نوعی بوده که مهندسی‌سازی جدی گرفته شده است. اما باید قبول کنیم که تا نقطه مطلوب فاصله داریم، در مواردی در موضوع نظارت‌ها و... همچنان مشکل داریم و با انبوهی از ساختمان‌های ناایمن، گودهای رهاشده، بافت فرسوده و... مواجهیم. اما روندی که در مورد ایمنی شهر وجود دارد، برآیند مثبتی داشته است.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد:‌ نکته دیگر در مورد اسکان اضطراری است که مطالعات به روز شده‌ای برای آن انجام دادیم. امروز تمام ظرفیت‌های خالی شهر تهران برای چادر زدن را احصا کردیم و در حال پیش‌بینی الزامات در این مناطق هستیم که در کجا لازم است سرویس بهداشتی و... ایجاد شود و استقرارها چگونه باشد. همچنین ما دستورالعملی داریم تحت عنوان دستورالعمل استان‌های معین که امسال به روز‌رسانی می‌شود. بر اساس این دستورالعمل، هر منطقه از مناطق ۲۲ گانه تهران یک استان معین دارد و هر کدام مشخص است. مثلاً استان قم معین منطقه ۲۰ ماست و اینها هم با هم در حال برگزاری تمرین هستند. تا جایی که در سال گذشته بیش از ۲۵۰ مانور و تمرین را برگزار کردیم.

جستجو
آرشیو تاریخی