آمادگی تأمین اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای ۹ میلیون نفر

گروه اجتماعی/ شرکت‌های بیمه‌ای معمولاً درآمدی_ هزینه‌ای هستند؛ یعنی به هر میزان که درآمد کسب کنند و آورده داشته باشند، به همان میزان هم می‌توانند خدمات دهند. زمانی که در شرکت‌های بیمه‌ای ناترازی به وجود آید و برخی از بخش‌ها حق بیمه پرداخت نکنند و از طرفی سازمان بیمه موظف باشد ارتقای حقوق و خدمات این افراد را انجام دهند، با کسری مواجه می‌شود و برای جبران این کسری بودجه باید به تعداد بیمه پردازان به نسبت مستمری بگیران بیفزاید. طبق استانداردهای جهانی نسبت بیمه‌ای باید صورت 6 یا 6.5 بیمه پرداز به ازای هر بازنشسته در صندوق وجود داشته باشد در بزرگ‌ترین صندوق بیمه اجتماعی کشور در سال 1400 نسبت پشتیبانی به 4.22 رسیده است که این آمار باید افزایش یابد. سازمان تأمین اجتماعی به منظور توسعه و تعمیم بیمه‌های اجتماعی طرح بیمه خانواده ایرانی به اجرا گذاشته است در این طرح زنان خانه‌دار، دختران و دانشجویان می‌توانند تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گیرند. آمار بیمه شدگان تأمین اجتماعی در یک سال اخیر روند افزایشی قابل قبولی داشته است و بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر بیمه شده جدید تحت پوشش این سازمان قرار گرفته‎‌اند، اما به گفته مسئولان سازمان تأمین اجتماعی، این سازمان هنوز با تحقق کامل اصل 29 قانون اساسی و پوشش کامل بیمه اجتماعی فاصله دارد و 30 درصد از جمعیت کشور فاقد پوشش بیمه اجتماعی هستند.
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در خصوص جذب افراد برای برای افزایش بیمه شدگان گفت: «با وجود تلاش‌های فراوان انجام شده برای تکمیل پوشش بیمه‌های اجتماعی، هنوز در مجموعه شاغلان کشور بیش از ۵ میلیون نفر و با لحاظ مشاغل غیررسمی، بیش از ۹ میلیون نفر را می‌توانیم تحت پوشش بیمه قرار دهیم. توسعه پوشش بیمه و افزایش بیمه‌شدگان، می‌تواند پاسخی مناسب برای مشکل منابع نقدی و تضمینی برای استمرار خدمات باشد. همچنین در دو ماه گذشته بیش از ۱۸۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید تحت پوشش قرار گرفته‌اند.»
 امروز آمارهای سازمان تأمین اجتماعی حکایت از آن دارند که بیش از نیمی از بازنشستگان تأمین اجتماعی، افرادی هستند که با استفاده از انواع مختلف قوانین بازنشستگی پیش از موعد، زودتر از موعد مصرح در قانون تأمین اجتماعی بازنشسته شده‌اند. در سال 92 فقط 19 درصد موارد بازنشستگی‌های سازمان را بازنشستگی‌های پیش از موعد تشکیل می‌داد، در حالی که این عدد در حال حاضر به 52 درصد رسیده است و با توجه به خروجی بیمه پردازان از چرخه پرداخت و ورود به چرخه مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی باید از طرق مختلف جامعه جوان کشور را جذب سازمان تأمین اجتماعی و بیمه پردازی کند.
جستجو
آرشیو تاریخی