موافقت وزیر بهداشت با سهمیه مدال‌آوران المپیادها

وزیر آموزش و پرورش گفت: سهمیه مدال‌آوران المپیادهای علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مورد موافقت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، رضا مرادصحرایی روز شنبه که به صورت مجازی در مراسم تجلیل از مدال‌آوران المپیادهای علمی شرکت کرد، افزود: در راستای حمایت از نخبگان در کشور با پیگیری‌های انجام شده این موضوع محقق شده است. در این مسیر حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را هم همراه داشته‌ایم. صحرایی با بیان اینکه نخبگان امروز کشور را بیمه کرده‌اند، ادامه داد: اگر در حوزه سلول‌های بنیادین رتبه اول منطقه را داریم، در صنایع موشکی درخشیدیم یا موشک فراتر از صوت به فضا می‌فرستیم همه اینها حاصل عملکرد نخبگان است. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از میان مدال‌آوران ما در طول تاریخ آنهایی در ذهن و دل ما زنده هستند که علاوه بر مدال علمی، مدال اخلاق و تربیت را نیز کسب کرده‌اند، بیان کرد: عموم نخبگان بزرگ ایران از شهرستان‌ها هستند، بنابراین باید شهرستانی بودن را افتخار بدانید. وی در خاتمه سخنان خود گفت: در سال گذشته با کسب ۲۰ مدال طلا، سه برابر سال‌های پیشین مدال علمی توسط دانش‌آموزان در کشور کسب شده است که سالی تاریخی را رقم زده است. همچنین در مراسمی دیگر وزیر آموزش و پرورش از اخذ مجوز جذب هزار نخبه در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: بودجه این وزارتخانه باید طبق قانون افزایش پیدا کند، تحول نیازمند قرارگیری علم و حلم در کنار یکدیگر است چراکه تحول به صورت آنی رخ نمی‌دهد.
صحرایی گفت: از سال ۸۳، دوگانه تربیت معلم و تأمین معلم ایجاد شد و همین دوگانه ضربات زیادی را به نظام تعلیم و تربیت کشور وارد کرد. در واقع، کشور به جای تربیت معلم به دنبال تأمین معلم رفت. در این روند افرادی وارد این حوزه شدند که گرچه از دانش کافی برخوردار بودند اما مهارت و هویت معلمی نداشتند و بدین ترتیب، تربیت معلم رنگ باخت. بعد از ایجاد دانشگاه فرهنگیان، چند سالی تنها از طریق این دانشگاه و دانشگاه شهید رجایی معلم استخدام شد اما بعد از آن مسیرهای دیگری نیز ایجاد شد؛ به طوری که در این سال‌ها تنها ۲۰ درصد معلمان از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی جذب شده‌اند و این یک آسیب بزرگ است.
وی اظهار داشت: ایران بعد از هند متنوع‌ترین فرهنگ را دارد؛ برخورداری از مرزهای پرتعداد با کشورهای همسایه و بیش از ۲۰ زبان زنده و وجود پدیده‌های مرسومی مانند دوزبانگی و چندزبانگی، تنها بخشی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ایران است. نظام تعلیم و تربیت باید به این موارد توجه داشته باشد و بتواند با تحلیل درست از وضعیت کشور الگوی شناختی خود را تصحیح کند.
جستجو
آرشیو تاریخی