تبادل فناوری تولید واکسن میان ایران و کوبا


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تبادل فناوری تولید واکسن میان ایران و کوبا خبر داد.
دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید رؤسای جمهور ایران و کوبا از مرکز تولید دارو و واکسن در هاوانا، گفت: ایران ضمن گسترش همکاری‌های حوزه سلامت با کوبا، همانند آنچه در زمینه تولید واکسن کرونا رخ داد، به تبادل فناوری در حوزه سایر واکسن‌ها خواهد پرداخت. مرکز تولید دارو و واکسن در هاوانا از پیشرفته‌ترین مراکز پزشکی در دنیاست که مقرر شد در تولید چند محصول مشترک از جمله در حوزه درمان سرطان، دیابت و بیماری‌های خاص با ایران همکاری کند. پیش از این نیز ایران و کوبا چند طرح مشترک در حوزه سلامت به سرانجام رسانده‌اند که از جمله آنها می‌توان به تولید واکسن‌ فلج اطفال و واکسن ضدکرونای پاستوکووک به عنوان یکی از بهترین واکسن‌های ضد کووید۱۹، اشاره کرد.
همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جزئیات توافقات و تفاهم‌نامه های همکاری در حوزه سلامت با کشورهای آمریکای لاتین را تشریح کرد و گفت که ونزوئلا و نیکاراگوئه علاقه‌مند به خرید دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی از ایران هستند.
عین‌اللهی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور و هیات همراه به کشورهای آمریکای لاتین اظهارکرد: این سفر  از بزرگترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت بوده است؛ چرا که در جریان آن  تفاهم نامه‌های عملیاتی و اثربخشی با کشور ونزوئلا به امضا رسید. رایزنی‌های بسیار خوبی با مسئولان کشور ونزوئلا صورت گرفت و نمایشگاه پررونقی از داروها و تجهیزات ایرانی در ونزوئلا برپا شد که مورد استقبال مردم و مسئولان آن کشور قرار گرفت.  شرکت‌های ما به تدریج دارو و تجهیزات پزشکی تولید شده توسط خود را به ونزوئلا صادر خواهند کرد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با اشاره به علاقه‌مندی کشور ونزوئلا به حوزه تبادل استاد و دانشجوی علوم پزشکی با ایران اظهارکرد: همکاری‌های علمی بین دانشجویان علوم پزشکی کشورمان و کشور ونزوئلا انجام خواهد شد و توافق کردیم که همایش‌های مشترک علمی با دانشگاه های ونزوئلا برگزار شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تولیدات کشور نیکاراگوئه در حوزه دارو، گفت:‌ میزان تولید دارو در کشور نیکاراگوئه دو تا سه درصد است در حالی که در جمهوری اسلامی ایران ۹۸  درصد از نیازهای دارویی در داخل کشور تولید می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی