به بهانه اکران تازه‌ترین قسمت اسپایدرمن

سوپر هیروها، امریکا را به خود آوردند!

سعید مستغاثی
منتقد فیلم


از دوم ماه ژوئن جاری، بازهم تصاویر «اسپایدرمن» دیگری در قالب انیمیشن و تحت عنوان «اسپایدرمن: آن سوی دنیای عنکبوتی» یا Spider-Man: Across the Spider-Verse برپرده سینماها رفت تا تماشاگر امروز جامعه امریکا در هزاران سالن سینما به تماشای آن بنشیند و آرزوهایش را در وجود آن قهرمان سرخ و آبی پوش ببیند که از در و دیوارها مثل آب خوردن بالا می‌رود، تارهای عنکبوتی‌اش را همچون رشته‌های طناب به گوشه و کنار ساختمان‌های مرتفع گیر می‌دهد و بوسیله آنها از این سو به آن سو می‌پرد تا با قدرت شگفت‌آورش، دشمنان جامعه انسانی را که خبیث و بدجنس و طماع هستند، نابود کند.
این قسمت «اسپایدرمن» یا «مرد عنکبوتی» بعد از چندین فیلم که توبی مک گوایر، اندرو گارفیلد و تام هالند نقش اسپایدرمن را بازی کردند، در واقع دنباله یک انیمیشن به نام «درون دنیای عنکبوتی» محسوب شده که فعلاً طی این یک هفته نمایش، کلی رکوردهای فروش و استقبال مخاطبان را شکسته است.
 
سوپرهیروها یا فوق‌قهرمان‌ها از کجا آمده‌اند؟
در واقع این قهرمانان خیالی و به اصطلاح سوپرهیروها، توسط اشراف یهود مهاجر به امریکا و از اسطوره‌ها و افسانه‌های عهد عتیق گرفته شدند. مانند «سوپرمن» که از دنیایی دیگر آمد و بسان یهودیان جامعه امریکای اوایل قرن بیستم، عنصری بیگانه و غریبه به شمار می‌رفت که در نقش یک منجی دنیا را از نابودی نجات می‌بخشید.
شخصیت «سوپرمن» در سال 1933 به صورت داستان مصور (کمیک استریپ) توسط دو جوان یهودی به نام‌های «جری سیگل» و «جو شوستر» براساس اسطوره‌های عهد عتیق خلق شد. سوپرمن در واقع نشانه رؤیاهای امریکای جدید بود که توسط اشراف یهود شکل می‌گرفت و به جامعه سنتی امریکا القا می‌شد که آنها نیاز به قهرمانانی خارج از اجتماع خود دارند، قهرمانانی که از دنیای دیگر آمده‌اند.
بعد از آن، در 1960 دو یهودی دیگر به نام‌های «استنلی مارتین لیبر» (بعداً به «استن لی» شهرت یافت) و «جیکوب کرتزبرگ» (مشهور به «جک کربی») با نشریه‌ای به نام «تایم لی»، شروع به خلق سوپرهیرو یا ابرقهرمان‌هایی در قالب انتشار داستان‌های مصور یا کمیک‌بوک کردند و با موفقیت این کمیک‌بوک‌ها، نام نشریه «تایم لی» به «مارول کمیکس» تغییر یافت که بعدها کمپانی «مارول» بر همین اساس شکل گرفت و خیل عظیم کمیک‌‌استریپ‌ها یا انیمیشن و کارتون و سپس فیلم‌ها و سریال‌های متعدد از آن شخصیت‌های سوپرهیرو یا ابرقهرمان تولید شد.
 
سوپرمن پسر یهودی از بروکلین نیویورک
روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در همان مقاله تحقیقی سال 2009، پاسخ یک جمله‌ای خود درباره سوپرهیروها یا فوق‌قهرمان‌ها و آرزوهای خالقان آنها را این‌گونه تشریح کرد: «... این قهرمان‌ها بسیار نیرومند بودند با قدرت‌های استثنایی. این قهرمان‌ها، افرادی بیگانه بوده یا مثل سوپرمن از فضا آمده بودند و تلاش می‌کردند امریکا را به مسیر اصلی خود بازگردانند. آنچه مفسران آن را با وضعیت مهاجران آن زمان مرتبط می‌دانند...»
هاآرتص به داستان نشریه Mad Magazin درباره سوپرمن اشاره کرده و با این جملات مطلب خود را تکمیل کرده است که: «... داستانی در این مجله مربوط به سال 1994 چاپ شده که سوپرمن را به عنوان پسر یهودی هِیمن و دوریس فیلدستین از منطقه بروکلین نیویورک معرفی کرده که حتی روی لباسش، ستاره شش پر داوود (نشان صهیونیست‌ها) نقش بسته است...»

به نقل از اینستاگرام سعید مستغاثی

جستجو
آرشیو تاریخی