صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

مصداقی برای «الگوی سوم زن»

عارفه ج.رشنو
فعال فرهنگی


خانه‌دار مبارز، کتابی است که می‌تواند نقش مؤثری در هویت‌بخشی به زنان ایرانی داشته باشد. سیده‌اقدس حسینیان، شخصیت اصلی کتاب در ابتدا تلاش می‌کند نقش اجتماعی خود را بیابد و آن را به درستی ایفا کند.
از نگاه نگارنده، حسینیان در ابتدا با تشکیلات اسلامی و زن انقلاب اسلامی فاصله بسیاری داشته است. تشکیلاتی که ابتدا توسط شهید مهدی فرودی برپا شده بود، رنگ‌وبوی اسلامی نداشت اما به دنبال هویت و هدف والایی بود؛ کم‌کم و با فاصله گرفتن مهدی فرودی و تیم تشکیلاتی‌اش از سازمان مجاهدین خلق و نزدیکی به تشکیلات اسلامی، خانم حسینیان نیز نقش اجتماعی خود را در جریان انقلاب اسلامی با اطمینان بیشتری ایفا می‌کند.
«خانه‌دار مبارز» نماد یک زن مسلمان ایرانی بود که می‌خواسته خود را به «الگوی سوم زن» شدن نزدیک کند ولو اینکه نداند الگوی سوم دقیقاً کیست؟! «خانه‌دار مبارز» تا حدودی یک «الگوی سوم زن» بود؛ او همسری وفادار و مقید، مبارزی پرتلاش و هدفمند، خانه‌داری با سلیقه، مادری دلسوز و دغدغه‌مند و نهایتاً زنی مؤثر در جامعه و زمانه خود بوده است. این موارد کافی است تا او به الگوی سوم زن نزدیک شود هرچند که او نماد کامل یک الگوی سوم زن نیست و تا الگوی سوم شدن مقداری فاصله دارد!
فرق او با یک نمونه کامل الگوی سوم زن، عدم تمایل به فرزندآوری در سال‌های اول زندگی‌اش است، تشکیلات را مانعی برای تربیت درست فرزند می‌دانسته و تحصیل را هم به نوعی کنار گذاشته است؛ اینها مواردی است که یک الگوی سوم زن باید در خلال تشکیلات اسلامی به آن بپردازد و از آن غافل نشود. با این همه اگر می‌خواهید نمونه یک زن موفق، دغدغه‌مند، زیرک، موقعیت‌شناس و عضو مؤثر در فعالیت‌های اجتماعی را بشناسید، مطالعه کتاب «خانه‌دار مبارز» را از دست ندهید. کتاب 248صفحه‌ای «خانه‌دار مبارز» به قلم مرضیه ذاکری از سوی انتشارات «راه‌یار» منتشر شده است.

 خانه‌دار مبارز/ مرضیه ذاکری/ انتشارات راه‌یار

 

جستجو
آرشیو تاریخی