7 فیلم تازه از روز گذشته به چرخه اکران اضافه شد

سالن‌های سینما در انتظار استقبال سلایق متنوع

در شرایطی که در ماه‌های اخیر یکه‌تازی فیلم‌های کمدی در اکران با اظهار نگرانی‌هایی از سوی اهالی سینما همراه بوده حالا ترکیب متنوع فیلم‌ها و قرار گرفتن مضامین تازه در این چینش می‌تواند پاسخی امیدوارکننده به این نگرانی‌ها باشد

فرهنگی/ در روزهای نزدیک به تعطیلات پایانی هفته با اضافه شدن 7 فیلم تازه به چرخه اکران، علاقه‌مندان به سینما پیشنهادهای ترغیب‌کننده‌ای برای حضور در سالن‌های سینما در پیش رو دارند. برای آن دسته از مخاطبانی که ملاک انتخابشان برای تماشای یک فیلم، حضور چهره‌های آشناست، لیست پروپیمانی از بازیگران شناخته شده از جواد عزتی و پژمان جمشیدی تا لیلا حاتمی در ترکیب فیلم‌ها دیده می‌شود. برای آنهایی که اعتبار و پشتوانه کاری فیلمساز ملاک جلب اعتمادشان برای انتخاب فیلم است، فیلم تازه رضا میرکریمی از گزینه‌های وسوسه‌کننده اکران است و برای آنهایی که حواشی و گزاره‌های خبری همچون فیلم رها شده از بند توقیف، کنجکاوی‌برانگیز است فیلم پرحرف و حدیث حسین دارابی می‌تواند انگیزه‌ای برای حضور در سالن‌های سینما باشد. در ترکیب تازه اکران، تنوع سلیقه و مضمون رعایت شده و می‌توان ادعا کرد این روزها سینما برای هر سلیقه، پیشنهادی دارد؛ از فیلم تازه سازنده فیلم پرفروش «فسیل» و «عروسی مردم» تا درام معمایی «کت چرمی» و فیلم متفاوت «تصور». تنها مخاطبان مغفول مانده اکران این روزها، گروه کودک و نوجوان هستند که با وجود نزدیک شدن به تعطیلات تابستان، فیلمی متناسب برای آنها در نظر گرفته نشده است. در شرایطی که در ماه‌های اخیر یکه‌تازی فیلم‌های کمدی در اکران با نگرانی‌هایی از سوی اهالی سینما همراه بوده حالا ترکیب متنوع فیلم‌ها و قرار گرفتن مضامین تازه در این چینش می‌تواند پاسخی امیدوارکننده به این نگرانی‌ها باشد.

از فیلم تحسین‌شده رضا میرکریمی تا فیلم سیاسی پرحاشیه حسین دارابی
چهارشنبه‌ها روز شروع اکران فیلم‌های تازه است و روز گذشته 7 فیلم تازه به چرخه اکران اضافه شده‌اند. در میان این آثار «کت چرمی» تنها آثار رونمایی شده در جشنواره فیلم فجر سال گذشته است؛ فیلمی که در هفته‌های اخیر به دلیل شباهت یکی از خطوط داستانی‌اش با پرونده اعدام «الکس»، خبرهایی مبنی بر توقیف آن شنیده شد و در ادامه سازندگان آن نیز برخی ملاحظات و سخت‌گیری‌ها در مسیر اکران عمومی را تأیید کردند. جواد عزتی، صابر ابر، گلاره عباسی، پانته‌آ پناهی‌ها، ستاره پسیانی، رویا تیموریان و... از جمله بازیگران «کت چرمی» هستند. این فیلم در چهل و یکمین دوره جشنواره در ١٠ رشته نامزد شد و توانست سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای سارا حاتمی به ارمغان آورد.
بعد از فیلم موفق «قصر شیرین»، رضا میرکریمی با‌ درام اجتماعی «نگهبان شب» به سینما آمده است. فیلمی که حضور درخشانی در چهلمین جشنواره فیلم فجر داشت و به انتخاب بسیاری از منتقدان جزو بهترین فیلم‌های آن دوره جشنواره بود. بازی زیرپوستی و قابل تأمل علی اکبر اصانلو او را به دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل مرد چهلمین دوره جشنواره رساند و سیدرضا میرکریمی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
فیلم سیاسی معمایی «مصلحت» که پس از رونمایی در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر دچار حاشیه‌ها و موانعی برای اکران شد، پس از سه سال سرانجام مجوز اکران گرفته و نمایش عمومی آن با شعار «عدالت خط قرمز ندارد!» از روز گذشته آغاز شده است. «مصلحت» اولین تجربه کارگردانی حسین دارابی پیش از «هناس» است و فیلمنامه آن را رضا ذهتابچیان کارگردان «دیدن این فیلم جرم است» نوشته است. فیلم قصه یک قاضی روحانی است که فرزندش در درگیری گروه‌های سیاســی در اوایل انقلاب یکی از نیروهای ضدانقلابی را می‌کشــد اما موقعیت و جایگاه حســاس پدرش باعث می‌شــود اطرافیان بنا به مصلحت اندیشــی پرونــده را مختومه کنند. فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، نازنین فراهانی، مهدی حسینی‌نیا و... در این فیلم حضور دارند.
کریم امینی همزمان با فیلم پرفروش «فسیل»، «شهر هرت» را روانه اکران کرده است. در این فیلم که تهیه‌کنندگی آن را حسین فرح‌بخش برعهده داشته پژمان جمشیدی، شبنم مقدمی و بابک کریمی نقش‌آفرینی کرده‌اند.
دیگر فیلم جدید سینماها، دومین تجربه کارگردانی مجید توکلی است که حدود 4 سال پس از تولید به اکران رسیده است. نازنین بیاتی، شکیب شجره، زهرا داوودنژاد و احترام برومند از جمله بازیگران این فیلم هستند. نمایش عمومی «تصور» نخستین ساخته بلند علی بهراد با حضور لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان، نیز یک سال پس از رونمایی در جشنواره کن، از روز گذشته آغاز شده است. «ارثیه فامیلی» حامد رضی با حضور محمد متوسلانی، مهشید افشارزاده، ساعد هدایتی و... آخرین فیلم ترکیب تازه اکران سینماهاست. طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه سمفا، در ساعات آغازین اکران این آثار، «شهر هرت» پس از «فسیل» دومین فیلم جدول فروش روزانه است و «عروسی مردم» و «کت چرمی» از دیگر آثار تازه اکران در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مجوز اکران برای بهروز شعیبی و برادران محمودی
همزمان با شروع دور تازه اکران با ترکیب متنوع فیلم‌ها در روز گذشته، خبر صدور پروانه نمایش فیلم‌های فیلمسازان آزمون پس داده‌ای همچون بهروز شعیبی و برادران محمودی نیز منتشر شد؛ فیلم‌هایی که چراغ خاموش و در سکوت خبری تولید شده‌اند و اطلاعاتی درباره عوامل آنها رسانه‌ای نشده است. طبق اعلام روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های «آنها مرا دوست داشتند» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا رحمانی، «هم‌آهنگ» به تهیه‌کنندگی علی سرتیپی اصفهانی و کارگردانی بهروز شعیبی عمرانی و «کاپیتان» به تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی و کارگردانی محمد حمزیی و «آخرین تولد» به تهیه‌کنندگی جمشید محمودی و نوید محمودی و کارگردانی نوید محمودی موافقت کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی