«ایران» از کاهشی شدن روند قیمت‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو گزارش می‌دهد

تدابیر اقتصادی علیه سوداگری

شکست مقاومت دلار در کانال 50 هزارتومان سقوط یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه کاهش قیمت خودرو بین 7 تا 450 میلیون تومان

پس از چند روز کش و قوس و ورود لحظه‌ای نرخ دلار آزاد به زیر50 هزارتومان، نرخ اسکناس امریکایی چند ساعت پس از آغاز به کار بازار وارد کانال 49 هزارتومان شد و درهمین کانال باقی ماند. به دنبال این رخداد، در بازار سکه و طلا هم شاهد ریزش شدید قیمت‌ها بودیم، به گونه‌ای که سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افت بیش از 1.2 میلیون تومان به کانال 29 میلیون تومان عقبگرد کرد.
این درحالی است که با تغییر شرایط اقتصادی و نیز انتشار اخبار مثبت، بسیاری از کارشناسان از ورود دلار به کانال اصلی 40 هزارتومانی خبرمی‌دادند، موضوعی که روز گذشته روی کانال‌های تلگرامی و با وجود مقاومت‌هایی که درکانال 50 هزارتومان وجود داشت، نمایان شد. طی روزهای اخیر علاوه بر اخبار مثبتی که از حل و فصل اختلافات میان ایران و آژانس انرژی اتمی منتشرشد، دستاوردهای سفر رئیس کل بانک مرکزی به واشنگتن و اعلام خبر امکان دسترسی سریع ایران به حق برداشت ویژه 6.7 میلیارد دلاری ایران نزد صندوق بین‌المللی پول و نیز احتمال آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق جمعاً به مبلغ 24 میلیارد دلار؛ از جمله مواردی بود که بازار ارز را تحت تأثیر قرارداد. البته از ابتدای سال‌جاری تاکنون با تداوم سیاست‌های ارزی بانک مرکزی با هدف ثبات ارزی، شاهد نوسان اندک نرخ ارز درکانال‌های مشخص بودیم که با تقویت جو مثبت بازار، اکنون شاهد ترک کانال 50 هزارتومانی توسط دلار آزاد هستیم.
 
دلار، کانال 50 هزارتومان را ترک کرد
طی روزهای گذشته دلارآزاد در کانال 50 هزارتومان، تقلای زیادی داشت. به گفته کارشناسان و تحلیل تکنیکال، دلار آزاد با مقاومت 50 هزار و 700 تومان روبه‌رو بود و درصورتی که این مقاومت شکسته می‌شد، به کانال‌های پایین‌تر می‌آمد. برهمین اساس از روزگذشته دربرخی از ساعات دلار آزاد به کف کانال 50 هزارتومان رسید و نشانه بارزی از شکسته شدن مقاومت دراین کانال داشت و سرانجام دلار توانست به کانال 49 هزار تومان عقب‌نشینی کند. بررسی میدانی بازار ارز نشان می‌دهد به دلیل نبود تقاضا‌، دلالان مقابل صرافی‌ها امروز ‌قیمت دلار را ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام می‌کنند.
در زمان تنظیم این گزارش، کانال‌های تلگرامی نرخ لحظه‌ای اسکناس دلار را بین 49 هزار و 500 تا 49 هزار و 600 تومان اعلام می‌کردند.
در جریان معاملات دیروز در مرکز مبادله ارز و طلا پس از چند روز ثبات قیمت تغییر کرد و با کاهش همراه شد. قیمت دلار روز ‌چهار‌شنبه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با کاهش نامحسوس 10 تومانی در سطح 42 هزار و 124 تومان قرار گرفت. همچنین قیمت یورو در این مرکز رقم 45 هزار و 51 تومان را نشان می‌دهد که نسبت به روز قبل از آن کاهش 110 تومانی داشت. قیمت درهم امارات نیز در سطح 11 هزار و 470 تومان اعلام شد. نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب 38 هزار و 295 تومان، 40 هزار و 955 تومان و 10 هزار و 427 تومان درج شد. همچنین قیمت هر گرم طلای 18 عیار دیروز در مرکز مبادله ارز و طلا در سطح 2 میلیون و 403 هزار تومان قرار داشت.
به علاوه  قیمت انواع ارز در سایت کانون صرافان نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. در زمان تنظیم این گزارش، قیمت دلار به صورت توافقی در سایت کانون صرافان به‌طور میانگین 41 هزار و 720 تومان اعلام شد که نسبت به روز قبل کاهش 20 تومانی داشت. در همین سایت، قیمت یورو توافقی نیز با کاهش 137 تومانی، رقم میانگین 44 هزار و 574 تومان برای آن درج شد. قیمت درهم امارات به صورت توافقی نیز به‌طور میانگین 13 هزار و 466 تومان اعلام شد.
سقوط یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز گذشته در بازار تهران ۲۹ میلیون تومان معامله شد که نسبت به روز قبل از آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش داشته است. هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران دیروز ۲۹ میلیون تومان معامله شد.
سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۴۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز کاری قبل ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد. همچنین نیم‌سکه در بازار تهران با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی، ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. ربع‌ سکه هم با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و سکه یک گرمی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دادوستد شد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار روز چهارشنبه در بازار طلای تهران ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان اعلام شد. دراین روز، بهای هر اُنس طلا در بازارهای جهانی به یک‌هزار و ۹۶۲ دلار رسید.
1٫2 میلیون تومان    کاهش قیمت سکه طرح جدید
 400 هزار تومان    کاهش قیمت سکه طرح قدیم
500 هزار تومان    کاهش قیمت نیم‌سکه
500 هزار تومان    کاهش قیمت ر‌بع‌سکه

 

هشدار در خصوص دلارهای تقلبی در بازار غیررسمی
روز گذشته بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای خطاب به مردم اعلام کرد که برای مصارف ارزی صرفاً به شعب ارزی بانک‌ها و صرافی‌های مجاز مراجعه شود. دراین اطلاعیه آمده است که هموطنان به منظور جلوگیری از به خطر افتادن اموال و دارایی‌های خود، برای انجام امور و مصارف ارزی صرفاً به شعب ارزی بانک‌ها و صرافی‌های مجاز مراجعه کنند.
طبق اعلام بانک مرکزی با توجه به پایش‌های انجام شده و بنا بر برخی اطلاعات و اخبار واصله مبنی بر فروش دلارهای تقلبی در بازار غیررسمی و به تبع آن ایجاد زیان مالی برای خریداران، به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند که به منظور جلوگیری از به مخاطره افتادن اموال و دارایی‌های خود، به منظور انجام امور ارزی و تأمین نیازها و مصارف ارزی صرفاً به شعب ارزی بانک‌ها و شرکت‌های صرافی مجاز که اسامی آنها در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir درج شده است، مراجعه کنند و نیازهای خود را از طریق نهادهای رسمی بازار ارز تأمین کنند تا متحمل عواقب و زیان‌های ناشی از خرید اسکناس تقلبی در بازار غیررسمی نشوند.

 

 

 طی 10 روز گذشته، مجدداً قیمت خودروهای داخلی، وارداتی و مونتاژی ریزش قابل توجهی پیدا کرد؛ به گونه‌ای که کمترین میزان کاهش 7 میلیون تومان و بیشترین کاهش قیمت450 میلیون تومان بود. در این میان شاسی بلندها، بیشترین کاهش قیمت را طی چند روز اخیر، تجربه کردند. چند دلیل باعث شده که قیمت خودرو بعد از مدت‌ها افزایش، از 10 اردیبهشت ماه به سیر نزولی خود ادامه دهد. اولین و شاید مهم‌ترین آن ثبات در نرخ ارز است. طی هفته‌های گذشته نرخ ارز به صورت مستقیم بر قیمت خودرو در بازار اثر گذاشت. سال گذشته هر هزار تومان افزایش نرخ ارز، قیمت خودروهای داخلی را حداقل 10 میلیون تومان و وارداتی و مونتاژی را بین 30 تا 50 میلیون تومان در بازار گران می‌کرد. دومین دلیلی که باعث شده قیمت خودروها در بازار کاهشی شود، افزایش 33 تا 55 درصدی تولید خودرو است. از اردیبهشت ماه و به استناد آمار تولید خودرو که وزارت صمت منتشر می‌کند و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد، تولید برخی خودروها تا 60 درصد هم رشد داشته است. از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ بیش از ۱۹۳هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. میزان رشد تولیدات ایران خودرو در مدت مذکور حدود ۵۰ درصد، گروه سایپا نزدیک به ۳۳ درصد و خودروسازان بخش خصوصی ۸۰ درصد بوده است.
سومین عامل اثرگذار بر ریزش قیمت‌ها، اجرای مرحله دوم طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی است. خیلی از خریداران خودرو از طریق ثبت نام در سایت عرضه خودرو، از بازار حذف شدند و این امر باعث شد که عرضه و تقاضا تا حدی در بازار هماهنگ شود. در مرحله اول اجرای طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی هم تعداد قابل توجهی از متقاضیان خودرو حذف شدند و این امر توانست باعث کاهش قیمت خودرو در روزهای اوج خرید و فروش (اسفندماه) خودرو در بازار شود.
چهارمین دلیل که توانست بر بازار خودرو اثر بگذارد و از التهابات بکاهد، آرامش سیاسی و مذاکرات مثبت دستگاه دیپلماسی با کشورهای مختلف و بخصوص بازگشایی سفارت ایران در عربستان و در نهایت سفر رئیس کل بانک مرکزی به واشنگتن است. در گذشته به دلیل برخی تهدیدها و تحریم‌ها بازار خودرو واکنش نشان می‌داد و قیمت با نوسان روبه‌رو می‌شد ولی اکنون مشکلات گذشته گریبانگیر حوزه خودرو نیست.
پنجمین دلیل که در کاهش قیمت خودرو اثرگذار است، موضوع مالیات بر عایدی سرمایه است. این طرح که مالیات ستانی از دلالان خودرو را دنبال می‌کند، با اینکه هنوز اجرا نشده اما توانست اثر مثبت خود را بر بازار خودرو بگذارد. مالیات بر عایدی سرمایه همان طرحی است که فاطمی امین وزیر استیضاح شده دولت سیزدهم، از ابتدای فعالیت خود دنبال و به عنوان یک مطالبه عمومی از نمایندگان مجلس پیگیری کرد. بر اساس این طرح افرادی که خودروی خریداری شده از سامانه یکپارچه را کمتر از یک سال نگه دارند، باید 30درصد از سود خودرو را به ‌عنوان مالیات بر سرمایه بدهند و نگهداری خودرو کمتر از دو و سه سال به ترتیب شامل مالیات 20و 10 درصدی می‌شود. ششمین موضوع که فعالان بازار خودرو اثرگذار در قیمت‌های کاهشی این روزهای بازار خودرو می‌دانند، واردات خودرو است. بزودی اولین مرحله از خودروهای وارداتی عرضه و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان شهریور سال‌جاری بیش از 40 هزار نفر به خودروهای وارداتی دسترسی پیدا کنند. هفتمین دلیل کاهش قیمت خودرو، عقب‌نشینی مردم از خرید خودرو است. از آنجا که قیمت خودرو ریزشی شده است، تعداد زیادی از مردم دست از خرید کشیده‌اند و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

خروج از رکود و  حذف دلالان
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌و‌گو با «ایران»، کاهش قیمت انواع خودروها را تأیید کرد و گفت: ما از ریزش قیمت‌ها حمایت می‌کنیم چرا که این امر باعث می‌شود بازار خودرو از رکود خارج شود و دلالان نیز فعالیت خود را در این بازار بکاهند. نمایشگاه‌داران خودرو به خاطر نوسان قیمت خودرو متضرر شدند و حال ثبات بازار خودرو، کمک می‌کند که بعد از مدت‌ها این بازار آرامش پیدا کند.
او ادامه داد: اگر سیاستگذاران بتوانند نرخ ارز را به شکل فعلی کنترل کنند، قیمت خودرو افزایش نخواهد یافت و بعد از مدتی نزول قیمت به سمت ثبات قیمت‌ها حرکت خواهیم کرد و از آن پس بازار خودرو، آرامش خواهد داشت. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهارداشت: مرحله دوم طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی کمک زیادی به آرامش بازار خودرو کرده است؛ زمانی‌که مردم اطمینان داشته باشند عرضه خودرو استمرار خواهد داشت دیگر خرید هیجانی نخواهند کرد و همین امر سبب می‌شود قیمت کارخانه و بازار به یکدیگر نزدیک شود. او درباره کاهش قیمت خودروهای مونتاژی گفت: خودروهای مونتاژی در مقایسه با سایر خودروها بیشترین کاهش قیمت را در بازار تجربه کردند.

تد اوم کاهش قیمت
برخی کارشناسان درباره افت یکباره قیمت‌های خودروهای مونتاژی می‌گویند که قیمت‌گذاری این محصولات توسط شورای رقابت باعث شده شاهد کاهش قابل توجهی از قیمت این خودروها باشیم. مشتریان ترجیح می‌دهند برای خرید این خودروها تا تعیین‌تکلیف نهایی اختلافات میان خودروسازان خصوصی و شورای رقابت صبر کنند. حسین سلامتیان از فعالان بازار خودرو نیز به «ایران» گفت: با توجه به ریزش قیمت‌ها، بازار خودرو به هیچ عنوان بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری نیست و این امر باعث می‌شود دیگر مردم عطش خرید خودرو نداشته باشند و مهم‌تر آنکه دلالان خودرو، بشدت در زمره فروشندگان خودرو قرار گرفتند. او ادامه داد: کاهش قیمت خودرو از اوایل اردیبهشت ماه شروع شده است، لذا با توجه به وضعیت پیش آمده تصور می‌کنم که قیمت خودرو برای دو تا سه هفته آینده کاهش بیشتری پیدا می‌کند. لذا خرید خودرو در مقطع فعلی تنها به ضرر خریداران خودرو است.

جستجو
آرشیو تاریخی