رشد دوبرابری زائران حج

در ۶۵ هتل مرکز اقامت زائران ایرانی پزشک عمومی مستقر است

800 پرواز از ایران وارد سرزمین وحی می‌شود

مهسا قوی قلب
خبرنگار

امسال نسبت به سال گذشته، زائران خانه خدا دو برابر سال گذشته راهی حج شدند؛ 800 پرواز از کشور ما به صورت تدریجی از سوم خرداد وارد سرزمین وحی شدند و این پروازها تا تیرماه ادامه دارد. حالا 21 ایستگاه پروازی میزبان 87 هزارو 550 زائر کشورمان است. مقصد زائران «مدینه قبل»، فرودگاه مدینه و زائران «مدینه بعد» فرودگاه جده است که زائران «مدینه بعد» به محض پیاده شدن از هواپیما با وسایل نقلیه تدارک دیده شده به جحفه انتقال داده می‌شوند و پس از محرم شدن وارد شهر مکه خواهند شد. این بزرگترین تجمع مسلمانان جهان است که سهم کشورمان در آن قابل توجه است؛ سهمی که امسال جهشی قابل ملاحظه داشت و با پایان یافتن پاندمی کرونا بار دیگر حج با محدودیت‌های بسیار کم به روال سابق بازگشته است.
به گفته سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت روند اجرایی حج امسال طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش می‌رود و زائران «مدینه قبل» بعد از پنج شب حضور در مدینه النبی و پس از محرم شدن در میقات شجره رهسپار مکه می‌شوند که در حال حاضر نیز بخشی از آنها وارد این شهر شده‌اند. رئیس سازمان حج و زیارت درباره برنامه برگشت زائران به ایران می‌گوید: «تمامی پروازهای رفت تا یکم تیر ماه درنظر گرفته شده و پروازهای بازگشت نیز از سیزدهم تیرماه انجام می‌گیرد. عملیات بازگشت زائران نیز نهایتاً 23 روز طول می‌کشد و حدود چهارم محرم یعنی آخر تیرماه تمام زائران به میهن باز خواهند گشت. همه خادمان ضیوف الرحمان در تلاش هستند تا زائران در فرصت حضور خود در مدینه و مکه بهره لازم را ببرند.»
حسینی با تأکید بر اینکه اطلاع‌رسانی بیشتر در خصوص شرایط هتل‌های مدینه و مکه ضروری است، اضافه می‌کند: «میزان فعالیت دو آشپزخانه مدینه و کیفیت غذای طبخ شده در آنها و اینترنت تأمین شده برای زائران در هتل‌ها مناسب است. در حال حاضر درمکه 90 کاروان حضور دارند، اما به صورت تدریجی تعداد زائران ایرانی در مکه نسبت به مدینه افزایش می‌یابد. در مجموع 49 هزار و 733 زائر در قالب بیش از 400 کاروان در حد فاصل سوم تا 27 خرداد وارد فرودگاه مدینه می‌شوند. در عین حال انتظار می‌رود مشکلاتی که ممکن است برای کاروان‌ها و زائران پیش آید بسرعت احصا و به مسئولان حوزه حج و زیارت با ارائه راهکار مناسب منتقل شود.»
رئیس سازمان حج و زیارت درباره وضعیت بهداشت و مواد غذایی که همواره یکی از دغدغه‌های زائران است نیز گفت: «خدمات از کیفیت مطلوبی برخوردار است؛ همکاران ما در آشپزخانه‌ها تمامی تلاش خود را برای طبخ و توزیع غذای سالم، بهداشتی و باکیفیت انجام می‌دهند تا زائران در آسایش و سلامت به اعمال و مناسک بپردازند. نیروهای آشپزخانه از سر اخلاص و تواضع، با تمام توان برای خدمت‌رسانی به زائران حضور یافته‌اند و علاقه به خدمت دارند، این خادمان از صبح تا پاسی از شب در تلاش هستند تا رضایت زائران را جلب کنند، این در حالی است که پخت غذای افراد به صورت گروهی صورت می‌گیرد. شاید نتوان تمام نیاز زائران با همه سلایق را تأمین کرد، اما سعی لازم برای غذایی که مورد پسند همه ذائقه‌ها باشد صورت می‌گیرد.»

حضور 2300 زائر بالای 80 سال در حج امسال
در مراسم حج امسال، در 65 هتل مرکز اقامت زائران ایرانی پزشکان عمومی مستقر هستند. بنابر آمار دریافتی، در حج تمتع امسال، دو هزار و 300 زائر بالای 80 سال حضور دارند و تعداد قابل توجهی از زائران ایرانی با بیماری‌های فشار خون، قند خون و دیابت مواجه هستند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به ارائه بیش از 10 هزار خدمت درمانی و امدادی تا پایان روز 15 خرداد به حجاج ایرانی در مکه و مدینه به «ایران» می‌گوید: در این بازه زمانی 237 نفر از زائران بدحال توسط تیم‌های هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شدند.
دکتر سیدعلی مرعشی تأکید می‌کند: در حال حاضر 3 زائر در بیمارستان هلال‌احمر ایران در مکه و بیمارستان سعودی بستری هستند.
او همچنین با اشاره به اینکه بیمارستان هلال احمر ایران در مکه نیز با ترخیص دارو و تجهیزات، فعالیت خود را برای خدمت به حجاج ایرانی آغاز کرده است، ادامه می‌دهد: «این بیمارستان دارای بخش‌های اورژانس، بستری زنان، مردان، CCU، آزمایشگاه، رادیولوژی، پلی کلینیک تخصصی، داروخانه و واحد امداد و انتقال است. همچنین دارای واحد رابطین پزشکان عرب زبان برای انتقال بیماران ایرانی به بیمارستان‌های سعودی در صورت نیاز است. البته بیشترین علل مراجعه زائران برای کنترل فشار، قندخون، بیماری‌های قلبی و علائم کوفتگی بدن و سرماخوردگی بوده، دلیل عمده مشکلات به وجود آمده برای زائران هم، ناشی از دمای بالای هوا و پیاده‌روی طولانی در طول روز و در هوای گرم و سپس استراحت در مقابل کولرهای گازی بوده است.»
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر تأکید می‌کند: «زائران برای عزیمت از مدینه به مسجدالحرام از حمل وسایل سنگین خودداری و صرفاً وسایل ضروری از جمله پاسپورت، دارو... را در ساک دستی خود داشته باشند. همچنین ضرورت دارد تا زائران از لباس‌های خنک نخی استفاده کرده و از تردد در آفتاب خودداری کنند. بهتراست، زیارت خود را در صبح زود و شب‌ها انجام دهند تا به مشکل گرمازدگی دچار نشوند و در صورت گرمازدگی، استراحت کنند، مایعات مصرف کنند، در محیط خنک قرار گیرند و به پزشک مراجعه کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی