فضای‌مجازی

دعوت از علاقه‌مندان به طنز برای ارسال سریع‌تر آثار خود به یک جشنواره، تحلیل آرمان‌خواهی به عنوان مؤلفه قدرت ملت ایران و نقش حجم و سرعت سرریز اطلاعات در متن و تصویر در عصر جدید در آشفتگی ذهنی را در فضای مجازی امروز بخوانید.

بشتابید به سوی طنز
عباس حسین‌نژاد، دبیر هفتمین دوره جشنواره طنز و رسانه طنزپهلو ضمن انتشار ویدیوی تبلیغاتی این جشنواره در اینستاگرامش از علاقه‌مندان خواست برای ارسال آثار خود، شتاب کنند و نوشت: «فرصت کم است برای شرکت در جشنواره؛ در خدمت دوستان هستیم ولی بشتابید که وقتی نمانده! به دوستان خود هم خبر بدهید! داریم جوایز بسیار خوبی تدارک می‌بینیم. اختتامیه هم ۱۵ تیرماه با یک سفر خوب در فومن برگزار می‌شه!»

آرمان مهم‌ترین امکانات یک ملت است
سید عطاءالله مهاجرانی، در رشته‌ توئیتی با عنوان «آرزوها و توانایى‌ها» درباره نقش آرمان‌خواهی در پایداری ملت ایران در کنار امام خمینی(ره) نوشت: «انقلاب اسلامى بر اساس آرمان امام خمینى محقق شد. در نهضت ١٥ خرداد بسیارى از خواص امام را ملامت می‌کردند که گوشت با گلوله چه نسبتى دارد؟ امام گفت: «من سینه برهنه‌ام را براى سرنیزه‌هاى شما آماده کرده‌ام». آرمان امام و نه آرزوى خام‌اندیشانه در ٢٢بهمن پیروز شد. در جنگ تحمیلى روشن بود که امکانات ایران آن هم در ابتداى انقلاب بعد از کودتاى نوژه و آسیب به نیروى هوایى و هماهنگى ناتو و ورشو و سیل دلارهاى نفتى، مى‌بایست ایران تسلیم مى‌شد. ملتى با آرمان دفاع از انقلاب و نظام و ایران به رهبرى امام خمینى به صحنه آمد و آرمان پیروز شد. در حمله اسرائیل به لبنان در تابستان ١٦ سال پیش، امکانات اسرائیل با حمایت امریکا و صهیونیسم جهانى و برخى کشورهاى عربى براى حذف حزب‌الله لبنان، نسبتى با امکانات حزب‌الله نداشت. مجاهدان و رزمندگان حزب‌الله در سمت آرمان ایستادند و پیروز شدند. بعید است که دیگر اسرائیل حمله کند! امریکا و اسرائیل و برخى کشورهاى منطقه از جمله ترکیه و عربستان طرح تجزیه سوریه و عراق و آشوب در لبنان و خلع سلاح حزب‌الله را داشتند. مى‌خواستند خاورمیانه جدیدى بسازند. پرچم آرمان مقاومت بود و ستاره مقاومت قاسم سلیمانى، آرمان پیروز شد. آرمان مهم‌ترین امکانات یک ملت است! تلاش بسیارى به لحاظ نظرى و تبلیغات صورت مى‌گیرد که آرمان را به عنوان آرزوى خیال‌اندیشانه تحریف کند و شعله امید و توانستن را در ملت ما و ملت‌هاى منطقه خاموش کند. امریکا با امکاناتش قاسم سلیمانى و ابومهدى را شهید کرد. اما عین‌الاسد پاسخ مقاومت و آرمان بود. اگر آرمان و ایمان و امید که نتایجش را در تاریخ انقلاب اسلامى در ایران و منطقه دیده‌ایم، به عنوان مهم‌ترین دارایى و امکانات یک ملت تلقى کنیم دچار دوگانه آرزو و امکانات نمى شویم. آرمان غیر از آرزوست و خود رکن امکانات است. و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه، آرمان همان قدرت است.»

این حجم سرریز اطلاعات، چه بر سر ذهن می‌آورد؟
مجتبی مجلسی، طراح گرافیست در اینستاگرامش ضمن اطلاع‌رسانی از برگزاری نشست‌های تخصصی «گپ و گرافیک» در شرح ضرورت گفت‌وگو درباره تصویر در عصر مدرن نوشت: ««متن» و «تصویر» چه در گرافیک‌دیزاین و چه در هر قالب و مدیوم رسانه‌ای عناصری هستند که نمی‌شود حضور پُررنگ‌شان را نادیده گرفت. در دنیای ما که با شتابی حیرت‌آور در حال دگرگونی است، در شبانه‌روز بیش از صدها هزار تصویر و متن را از جلوی چشمان‌مان در رسانه‌های مختلف می‌گذرانیم. میزان ورودی اطلاعات متنی و تصویری ما قابل قیاس با انسان چند دهه گذشته نیست. آن‌قدر در متن و تصویر احاطه شده‌ایم که حال‌مان بد شده و به اصطلاح «اوردوز» کرده‌ایم! در واقع اطلاعاتی که انسان معاصر در عصر فناوری‌های نوین فقط در یک روز از زندگی‌اش دریافت می‌کند برابر تمام اطلاعاتی است که انسان قرن هجدهم در تمام طول عمر خود دریافت می‌کند! چنین سرعت و حجمی از اطلاعات چه بلایی بر سر ذهن مخاطب و یا بهتر بگوییم بر سر «متن» و «تصویر» می‌آورد؟ این حجم از اطلاعات یک مزیت است یا یک چالش بزرگ؟ به قطع یقین ذهن ما هر چقدر هم شگفت‌انگیز و پیچیده باشد قادر به آنالیز و تحلیل این همه داده‌های متنوع که هر روز به آن مخابره می‌شوند نیست. انسان معاصر به نسبت انسان چند دهه قبلِ خود، قادر نیست هر تصویر یا متنی را که به او عرضه می‌شود ببیند یا بخواند. اشکال از سیستم بینایی یا ضعف یادگیری نیست، اشکال از حجم انبوه و غرق‌شدگی انسان معاصر در اقیانوسی از متن و تصویر است.»

جستجو
آرشیو تاریخی