در بیانیه پایانی سفر دو روزه سلطان عمان به ایران تأکید شد

تهران و مسقط در مسیر تنظیم سند همکاری‌های راهبردی

ایران و عمان محصول مشترک تولید می‌کنند کمیته مشترک سرمایه‌گذاری بین تهران و مسقط تشکیل می‌شود

روز گذشته در پایان سفر دو روزه «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به ایران، بیانیه مشترک سلطان عمان و آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان منتشر شد؛ سندی که نشان‌دهنده آغاز فصل جدیدی از مناسبات تهران و مسقط، بویژه در دوره جدید است. همان‌طور که در این بیانیه نشان داده شده است، می‌توان گفت این دوره جدید، در دولت سیزدهم، بویژه پس از سفر سال گذشته آیت‌الله رئیسی به این کشور آغاز شد. این سفر به دعوت رسمی پادشاه عمان بود و دقیقاً یک سال بعد عالی‌ترین مقام عمان نیز به دعوت رسمی رئیس‌جمهور کشورمان به تهران آمد. از نشانه‌های روابط رو به گسترش دو کشور، مواد و بندهای این بیانیه است. از جمله اینکه سران دو کشور علاوه بر ابراز خرسندی نسبت به افزایش مستمر مبادلات تجاری و افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک، از مسئولان دولتی خواستند اقدامات لازم را برای تنظیم سند همکاری‌های راهبردی در زمینه‌های مختلف و امضای آن به نحوی که همکاری و منافع متقابل را تحکیم نماید، انجام دهند.

متن بیانیه مشترک
در بیانیه مشترک دو کشور آمده است: رؤسای دو کشور در این سفر درباره روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن بر پایه برادری و منافع مشترک بویژه در زمینه‌های تجاری، انرژی، سرمایه‌گذاری و فرهنگی که تأمین‌کننده مصالح مشترک و تقویت‌کننده روابط و منافع دو ملت دوست باشد، گفت‌و‌گو کردند. دو طرف ضمن ابراز خرسندی از سطح عالی روابط دوجانبه، بر رشد مستمر این روابط بویژه بعد از دیدار سال گذشته رئیس‌جمهور اسلامی ایران از عمان به دعوت سلطان هیثم بن طارق آل سعید اشاره کردند.

علاقه‌مندی ایران و عمان
به رشد روابط در آینده
طرفین با ابراز علاقه نسبت به رشد روزافزون روابط در آینده، بر تشکیل کمیته‌های مشترک و تبادل کارگروه‌ها و دیدارهای مختلف با هدف پیگیری توسعه روابط تأکید کردند.
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و عالیجناب سلطان کشور عمان ضمن تأکید بر نقش سازنده بخش خصوصی دو کشور در توسعه افق‌های همکاری اقتصادی، نسبت به افزایش مستمر مبادلات تجاری و افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ابراز خرسندی کردند. همچنین طرفین از امضای موافقتنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، ترانزیت، سرمایه‌گذاری، انرژی و فرهنگی استقبال و بر ضرورت فعال شدن توافقات موجود میان دو کشور و همکاری برای رسیدن به توافقات جدید که در راستای خدمت به مصالح مشترک باشد، تأکید کردند.

سند همکاری‌های راهبردی تدوین شود
رؤسای دو کشور در چهارچوب تقویت روابط بین دو کشور برادر و پایه‌گذاری اصول و چهارچوبی جهت حفظ و استمرار این روابط، از مسئولان دولتی خواستند اقدامات لازم را برای تنظیم سند همکاری‌های راهبردی در زمینه‌های مختلف و امضای آن به نحوی که همکاری و منافع متقابل را تحکیم کند، انجام دهند. رئیس‌جمهور اسلامی ایران و سلطان کشور عمان ضمن تبادل نظر درباره برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، بر اهمیت تلاش‌های سازنده در زمینه‌های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در راستای تقویت صلح و ثبات تأکید و از ادامه رایزنی‌ها و مشورت‌های سیاسی میان دو کشور استقبال کردند.
گسترش گفت‌و‌گوها
در موضوعات منطقه‌ای
طرفین در این سفر از گسترش فرهنگ گفت‌و‌گو در منطقه به منظور حل‌وفصل مشکلات و تحکیم روابط میان کشورهای همسایه به نحوی که صلح، ثبات و شکوفایی و خواست ملت‌های منطقه را تأمین کند، استقبال می‌کنند.
آیت‌الله دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های عالیجناب سلطان هیثم بن طارق آل سعید، سلطان کشور عمان در اتخاذ سیاست‌های سازنده و حکیمانه در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی جهت تعمیق روابط مثبت دوجانبه و صلح و ثبات منطقه‌ای تقدیر کرد. سلطان هیثم بن طارق آل سعید نیز ضمن تقدیر از سیاست همسایگی دولت سیزدهم نسبت به کشورهای منطقه، همکاری نزدیک کشورهای منطقه خلیج‌فارس را موجب تحکیم ثبات و صلح منطقه‌ای دانست. در پایان آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی از انجام این دیدار تاریخی ابراز خرسندی کرد و عالیجناب هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان هم از آیت‌الله دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بابت حسن استقبال و پذیرایی صورت گرفته از هیأت عمانی در این سفر تقدیر به عمل آورد.

 

درادامه دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم و اولویت‌دهی به همسایگان، روز هفتم خرداد ماه، «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان در صدر هیأتی بلندپایه به دعوت رسمی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی وارد تهران شد. این سفر دو روزه تاکنون نتایج مثبت بسیاری به همراه داشته است به طوری که پس از فراهم کردن بسترهای اولیه درمذاکره وزرای ایران و عمان، اکنون دو کشور برای ورود به مرحله سرمایه‌گذاری آماده شده‌اند و برهمین اساس قرار است تولید محصولات مشترک در دستورکار دو طرف قرارگیرد. درهمین راستا، روزگذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان از امضای یک توافقنامه برای تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و عمان خبر داد. براساس گفته‌های سید احسان خاندوزی در سفر هیأت عمانی به ایران، یک توافقنامه جهت تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و عمان به امضا رسید که بر اساس آن دو کشور طرف‌هایی را معرفی کردند تا پروژه‌های سرمایه گذاری، چه در عمان و چه در ایران به تأیید این کمیته مشترک برسد و به سرعت وارد مرحله اجرا شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیح داده است: پیش از سفر سلطان عمان به تهران نیز توافقاتی با همتای عمانی انجام داده بودیم که بتوانیم از دوره تجارت به دوره سرمایه‌گذاری‌های دو کشور البته همراه با تکامل تجاری حرکت کنیم.همچنین یک توافقنامه حمایت از سرمایه‌گذاری مورد توافق طرفین قرار گرفته که بعد از طی مراحل در مجلس عمان، به امضای دو طرف خواهد رسید. وی در پاسخ به سؤالی درباره چشم‌انداز روابط اقتصادی دو کشور در آینده گفت: با توجه به اینکه بعد از سفر سال گذشته آیت‌الله رئیسی به مسقط حجم تبادلات تجاری بین ایران و عمان افزایش چشمگیری یافت، شواهد حکایت از این دارد که در ماه‌های آینده و سال آتی نیز شاهد افزایش مجدد روابط تجاری بین دو کشور خواهیم بود. خاندوزی ادامه داد: همان‌طور که گفتم توافق ما با همتایان عمانی این است که علاوه بر تکمیل رابطه تجاری، وارد دوره سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو کشور شویم که بسیار پیوند اقتصادی ماندگارتری را در بلند مدت ایجاد می‌کند. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بویژه با توجه به ظرفیت سرمایه انسانی و تکنولوژی و فناوری‌های بالایی که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی دارند و از آن طرف هم تقاضای تولید آن محصولات چه درحوزه نفت و گاز و چه در حوزه سایر محصولات دانش‌بنیان وجود دارد منافع خوبی برای تولیدکنندگان در بر خواهد داشت. امیدواریم که این دوره سرمایه‌گذاری مشترک بتواند فصل نوینی از روابط اقتصادی را بین دو کشور شکل دهد.خاندوزی افزود: این محصولات به صورت مشترک بین ایران و عمان تولید می‌شود.
 تجارتی که به سود ایران است
گفتنی است همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم، مبادلات تجاری میان ایران و عمان وارد مرحله جدیدی شده و درکمتر از دوسال اخیر رکوردهای جدیدی دراین بخش به ثبت رسیده است. برپایه آمار، درحالی که در سال 1392 مجموع مبادلات تجاری دو کشور به حدود 220 میلیون دلار می‌رسید، در سال 1400 و همزمان با شروع به کار دولت سیزدهم، تجارت دو کشور به بیش از 1.3 میلیارد دلار رسید که بیش از 700 میلیون دلارآن صادرات ایران و حدود 600 میلیون دلار به واردات از عمان اختصاص داشته است. بدین ترتیب درمقایسه با سال 1399 صادرات و واردات ایران با عمان به ترتیب 64 و 53 درصد افزایش یافت. در سال گذشته با تداوم ثبت رکوردهای جدید، مجموع مبادلات بازرگانی دو طرف به بیش از 1.8 میلیارد دلار بالغ شد. دراین سال صادرات ایران به عمان با بیش از یک میلیارد دلار بالاترین رکورد تاریخی را به نام خود ثبت کرد که بیش از 50 درصد نسبت به سال 1400 افزایش نشان می‌دهد. دراین سال کل تجارت دو کشور نیز 41 درصد بیشتر شد. بدین ترتیب همانگونه که اعداد و ارقام نشان می‌دهد درتمام این سال‌ها تراز تجاری میان دو کشور به نفع ایران بوده است و همواره صادرات ایران بیش از واردات از عمان بوده است. حال با توجه به ظرفیت‌های موجود و اراده طرفین برای گسترش مراودات اقتصادی، دو کشورهدف تجارت 5 میلیارد دلاری را برای خود درنظرگرفته‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی