صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و چهار - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و چهار - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

با رصد فضای مجازی و سرک کشیدن در صفحات اجتماعی اهالی فرهنگ و هنر، با اطلاعاتی از تازه‌ترین فعالیت‌های فرهنگی آنها رو به رو می‌شوید. آنچه می‌خوانید بخش‌های برگزیده از این اطلاعات است.

یک روایت انسانی ناب از شهید فرودگاه بغداد
محمدعلی آقا میرزایی – محقق و پژوهشگر- در صفحه اینستاگرامش از تجربه شکل گرفتن کتاب «نامزد گلوله‌ها» به قلم مرتضی سرهنگی که به‌عنوان پدر ادبیات پایداری شناخته می‌شود نوشته است؛ کتابی که به خاطر برخی حواشی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جمع شد. او در این باره نوشته است: «6 ماه تمام در دفتر خیابان ابتکاری سه نفری وقت گذاشتیم تا کتاب نامزد گلوله‌ها متولد شد. با لحظه لحظه و کلمه به کلمه کتاب زندگی کردیم. پنجشنبه و جمعه و تعطیل و غیرتعطیل تا دیروقت کار کردیم تا به نثری سهل و ممتنع و یک روایت انسانی و ناب از شهید فرودگاه بغداد رسیدیم. بعد از آن یک پروسه طولانی برای چاپ کتاب طی شد. قرار بود کار به سالگرد برسد اما به سومین سالگرد هم نرسید. اتفاق نمایشگاه هم انگار تیر آخر بود. آقا مرتضی که مریض شده و توی خانه مانده است. شنبه هم می‌رود شمال تا کی معلوم نیست. باید دوباره خودمان را جمع و جور کنیم و برویم زیر یه خم کار بزرگ.»
نخستین آلبوم مستقل موسیقی شمال بوشهر
 محسن شریفیان از آیین رونمایی از کتاب نخستین آلبوم مستقل موسیقی شمال بوشهر با پژوهش و گردآوری خود خبر داده است. آن طور که او نوشته این آیین به همراه ساز و آیین بزرگداشت استاد مصطفی ظرافت نوازنده چیره دست منطقه گناوه و دیلم همراه خواهد بود. همچنین این ضیافت به تعبیر شریفیان صمیمانه، در کنار زنگباری‌ها (تانزانیا) از بندر امام حسن برگزار خواهد شد. شریفیان نوشته: «تمام تلاشم این بود تا پازل‌های نی‌انبان و نی جفتی در جنوب ایران کامل شود و خوشحالم برای ثبت و ضبط این نواها.»

پیشنهاد کتاب
حسین انتظامی رئیس اسبق سازمان سینمایی به‌ دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش خواندن کتاب «رؤیای چینی» را توصیه کرده است. کتاب «رؤیای چینی؛ پیرامون ساخت جامعه‌ای انسانی با آینده‌ای مشترک» مشتمل بر ۸۵ مقاله و سخنرانی‌ شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین است. انتظامی در بخشی از معرفی این کتاب آورده است: «این کتاب که شامل٨۵ سخنرانی رهبر چین است اگرچه توسط دایره انتشارات حزب کمونیست چین منتشر شده و ظاهراً یک بولتن حجیم است اما اگر آن را یک محصول تبلیغاتی ببینیم به خطا رفته‌ایم، چرا که برای شناخت دولت چین، ملاحظه اسناد رسمی و از جمله سخنرانی‌های مقامات‌شان راهگشاست.

یگانه نقاش تار
علی قمصری با انتشار ویدیویی دیدنی و شنیدنی از تجربه اجرای تار در حمام علی آقا اصفهان نوشته است. در بخشی از نوشتار او می‌خوانیم: «تار ایرانی تلاش برای خلق مناظری تازه با گردشی امروزی در مسیری تاریخی است. این گردش را با برداشتی شخصی و بداهه از چهارمضراب ماهور استاد شهناز در این گرمابه تاریخی تجربه کردیم. بدون شک تار ایرانی اصفهان، بدون تأکید کافی بر مکتب استاد شهناز ابتر می‌ماند. شنیدن تار استاد شهناز، به تنهایی تجربه مواجهه با تمام هنرهای اصفهان است، چرا که از معماری تا هنرهای دستی، همه را در تار و پود آثارشان می‌توان دریافت کرد. تزئینات، حالات اجرایی، بافت مینیاتور گونه و ظرافت‌ها، چشم‌اندازی زیبا از هنر اصفهان را می‌نمایاند. استاد جلیل شهناز را می‌توان «یگانه نقاش تار» نامید. حمام علی قلی آقا دارای تزئینات و نقاشی‌هایی از سه دوره تاریخی صفوی با تلفیقی از نقاشی و کاشیکاری قاجار و نقاشی کوچه بازاری دوره پهلوی، مکان مناسبی برای ضبط موسیقی پرتزئین مکتب اصفهان بود.»

جستجو
آرشیو تاریخی