نظر پیشکسوتان سرخابی در خصوص استراتژی یحیی و ساپینتو در دربی 101

آرامش پرسپولیس و عطش استقلال برای فتح جام حذفی

محمدمحمدی سدهی
روزنامه نگار

پیروزی تیم‌های پرسپولیس و استقلال در مرحله نیمه نهایی جام حذفی باعث شد تا روز چهارشنبه شاهد دربی دیگری باشیم. دربی 101 پایتخت در حالی برگزار خواهد شد که از یک سو پرسپولیس با فتح جام لیگ برتر به دنبال قهرمانی جام حذفی و کسب دوگانه قهرمانی در لیگ و جام حذفی است و از سوی دیگر استقلال که قهرمانی لیگ برتر را از دست داده است می‌خواهد با پیروزی مقابل پرسپولیس در فینال حداقل به یک جام دست یابد. این موضوعات باعث شده تا بازیکنان 2 تیم با انگیزه‌ای خاص مقابل یکدیگر قرار بگیرند. اما اینکه 2 تیم چه استراتژی‌ای برای این بازی مهم دارند، سؤالی است که پیشکسوتان سرخابی این گونه پاسخ این سؤال را می‌دهند.
حسن خان محمدی، هافبک پرسپولیس در دهه 80 می‌گوید: تیم حریف بازیکنان سرعتی خوبی دارد و برای اینکه پرسپولیس پیروز از زمین خارج شود، باید فضا را از بازیکنان سرعتی استقلال بگیرد. گرفتن فضا از بازیکنان سرعتی استقلال باعث می‌شود تا کیفیت این تیم پایین بیاید و آنها برای گل زدن به ارسال‌های بلند از کناره‌ها و گلزنی با ضربه سر روی بیاورند که البته به نظر من آنها به هیچ وجه از این راه نمی‌توانند به گل برسند چرا که مدافعان پرسپولیس قدرت سرزنی بالایی دارند. پرسپولیس در دربی پیشین همین استراتژی را پیاده کرد و این موضوع باعث پیروزی شان شد.
حمید درخشان، سرمربی پرسپولیس در دهه 80 در خصوص استراتژی یحیی گل محمدی در فینال جام حذفی این گونه صحبت می‌کند: هر دو تیم پرسپولیس و استقلال از نظر فنی در یک سطح قرار دارند اما موضوعی که می‌تواند باعث برتری پرسپولیس در فینال جام حذفی شود، روحیه بالای بازیکنان و انگیزه آنها برای کسب دوگانه لیگ برتر و جام حذفی است. بازیکنان پرسپولیس با توجه به قهرمانی در لیگ برتر از نظر روحی شرایط بسیار خوبی دارند. علاوه بر این آنها می‌خواهند قهرمان جام حذفی شوند و برای فتح این جام انگیزه لازم را دارند و این موضوع می‌تواند باعث برتری پرسپولیس در دربی 101 باشد.
بهزاد داداش‌زاده، هافبک اسبق پرسپولیس که در دربی سی و هشتم موفق شد دروازه استقلال را باز کند، بیان می‌کند: پرسپولیس از نظر انسجام تیمی بسیار خوب است و این تیم با قهرمانی در لیگ برتر کاملاً به آرامش رسیده و همین آرامش می‌تواند باعث برد پرسپولیس در دربی 101 شود. دربی تفاوت زیادی با سایر بازی‌ها دارد و باید بازیکنان باتجربه در این بازی بزرگ حضور یابند که پرسپولیس این بازیکنان باتجربه را در اختیار دارد. استقلال تشنه قهرمانی است و قطعاً از همان دقایق ابتدایی برای زدن گل می‌آید و این اقدام آنها می‌تواند فرصت خوبی برای بازیکنان سرعتی پرسپولیس در خط حمله باشد.
شاهرخ بیانی، هافبک استقلال در دهه 60 می‌گوید: ساپینتو بار فنی بسیار خوبی دارد و در این 10 ماه ثابت کرد که می‌تواند استقلال را به قهرمانی برساند. او مربی کاملاً هجومی است و برای ارائه این سبک از فوتبال هم بازیکنان خوبی دارد و می‌تواند در دربی پیروز شود. البته ساپینتو باید بداند که در دربی نباید بی‌محابا حمله کرد و آرامش مهمترین موضوع برای پیروزی در دربی است. استقلال برای فتح جام حذفی عطش زیادی دارد و علاوه بر این استقلال بازیکنان خوبی در اختیار دارد و می‌تواند فاتح جام حذفی باشد.
صادق ورمزیار، مدافع چپ استقلال در دهه 60 با اشاره به این موضوع که ساپینتو باید آرامش خود را حفظ کند، می‌افزاید: او مربی ای کاملاً هیجانی است و این موضوع باعث شده تا در چند بازی از زمین اخراج شود. حرکات ساپینتو باعث می‌شود تا استرس به تیم منتقل شود و همین موضوع برای باخت در دربی کافیست. ساپینتو باید با بهترین ترکیب در فینال حاضر شود که البته او تا حدود زیادی به ترکیب اصلی رسیده و ترکیب اصلی این تیم فوق‌العاده است. دیدیم استقلال با همین ترکیب اصلی خود توانست تراکتور و نساجی را با گل‌های فراوان شکست دهد.
بهتاش فریبا، کاپیتان استقلال در دهه 60 در خصوص دربی چنین نظری دارد: اعتقاد من بر این است که استقلال با ارائه فوتبال هجومی می‌تواند فاتح دربی جام حذفی شود. این تیم 2 بازیکن سرعتی به نام قایدی و محبی دارد که با استفاده از این بازیکنان می‌تواند به عمق دفاع پرسپولیس بزند و با توجه به کند بودن 2 دفاع وسط پرسپولیس، این 2 بازیکن می‌توانند خودشان را در موقعیت تک به تک با دروازه بان پرسپولیس قرار دهند و در این بازی گل بزنند. ساپینتو در نیم فصل دوم به ترکیب اصلی خود رسید و بازی‌های خوبی به نمایش گذاشت. این تیم در خط حمله بسیار زهر دار است و می‌تواند دروازه هر تیمی را باز کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی