صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

اولین شماره سوره منتشر شد


بعد از انتشار سه پیش‌شماره، اولین شماره دوره جدید مجله سوره منتشر شد و در نمایشگاه کتاب از آن رونمایی به عمل آمد. در این شماره به موضوعات مهمی پرداخته شده است؛ از جمله آنها مصاحبه‌ای مفصل با سیده‌زهرا عجمیان، خواهر شهید امنیت سیدروح‌الله عجمیان است که سیدعلی سیدان هم در این باره در سرمقاله خود نکاتی را بیان کرده است. میزگردی با موضوع هنر استشهادی، نقد رویکرد مجلات اصلاحات مثل آگاهی نو و اندیشه پویا به تاریخ و تحولات سیاسی، تقریری از حیات مرحوم نادر طالب‌زاده و روح‌الله نامداری، تحلیلی بر جبهه مقاومت و... از موضوعاتی است که اولین شماره دوره جدید سوره به آن پرداخته است.
سیدان در سرمقاله این شماره اینطور نوشته است: سرمقاله شماره اول ماهنامه سوره در شرایطی نوشته می‌شود که جمهوری اسلامی ایران، بلوای ۱۴۰۱ را با «فتح مبین» پشت‌سر گذاشته و طرح دشمنش را شکست داده است. آیا ما این «پیروزی آشکار» را می‌بینیم و آن را احساس می‌کنیم؟ یا به پیروی از عادات و مشهورات احساس فلاکت می‌کنیم؟ احساس پیروزی منوط است به ۱- شناختن هویت خود، ۲- شناختن طرح دشمن و ۳ - دیدن صحنه درگیری و نتایج واقعی نبرد. اگر مرز میان خود و دشمن کمرنگ شود و اگر دستگاه بینایی ما مختل باشد و نتواند محل نزاع را به درستی ببیند و تقریر کند، شکست و پیروزی بی‌معناست.
 در مطلب دیگری از این شماره که محمدعلی صمدی درباره شهید آوینی نوشته، اینطور می‌خوانیم: امروز که به گذشته می‌نگرم، شک نمی‌کنم شهادت سیدمرتضی آوینی و تکانه‌ای که پس از آن در فضای فرهنگی کشور ایجاد شد، تغییراتی جدی در مسیر فرهنگی کشور به وجود آورد که از قطعنامه ۵۹۸ و تدابیر موسوم به سازندگی لطمه دردناکی خورده بود. گرایش بخش چشمگیری از جوانان به فرهنگ برخاسته از سال‌های جنگ مرهون رواج نام و یاد سیدمرتضی آوینی و هر آن چیزی است که در نسبت با او قرار داشت. هیچ امری به اندازه دفاع مقدس با جناب آوینی نسبت نداشت و ایشان راوی فتح شناخته شد. این فضا که با آرامش اما بی‌وقفه تداوم داشت، طیف‌های سیاسی معارض با آرمان‌های اصیل انقلاب و دفاع مقدس را که در بحران فکری پس از قطعنامه مجال عرض‌اندام وسیعی پیدا کرده بودند، در محاق قرار داد.
مجله سوره این بار به سردبیری سیدعلی سیدان و هیأت تحریریه‌ای متشکل از حمیدرضا میررکنی، علیرضا سمیعی، سارا عاقلی، محسن زیارتی، سحر دانشور، محمود ذکاوت، مرتضی ابراهیم‌پور، محمدجواد نجفی و محمد صالح سلطانی، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی