صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و نه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و نه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

نگاهی به کتاب «خانه‌ای برای همه»

هنر خوب زندگی کردن

اعظم صدیقی
فعال فرهنگی


«خانه‌ای برای همه» خانه‌ای است وسیع و زیبا که وسعتش نه به خاطر مساحتش بلکه به خاطر وجود مادری است دلسوز و مهربان، محکم و بااراده. کتاب«خانه‌ای برای همه» به قلم مرضیه ذاکری، روایتگر چگونگی ارتباط درست با افراد مختلف جامعه و نقشه راهی است برای هنر خوب زندگی کردن. این کتاب با طرح جلدی زیبا، زندگی منصوره مقدسیان را از زبان فرزندان، نوه‌ها، آشنایان، شاگردان و همسایه‌ها روایت می‌کند.
شروع کتاب، شیرین، محتوایش اصیل و صحنه‌هایش جذاب و دلنشین است. شاید از همان ابتدای روایت، دست شخصیت اصلی برای مخاطب رو شود و اتفاقاتی که قرار است بیفتد، لو برود ولی قلم نویسنده به گونه‌ای است که مخاطب به خواندن ادامه داستان رغبت دارد. سوژه اصلی کتاب، مادری است که روحیه مهربانی و سخاوتش را از پدر به ارث برده و ارتباط عمیق و ناگسستنی‌اش با اهل بیت او را در مسیر درست زندگی قرار داده. منش «مادرجان» در این کتاب، کلیدی است چراکه نویسنده توانسته سبک شخصی زن مسلمان را در جایگاه و نقش عظیم مادری به نمایش بکشد؛ به‌نحوی که هر مخاطب به دور از فکر و سلیقه شخصی‌اش مجذوب چنین انسان وارسته‌ای شود و از ته دل او را تحسین کند. روایت زنی توانمند که ارثیه پدری‌اش را در راه کمک به نیازمندان و برپایی روضه‌های اباعبدالله(ع) خرج می‌کند؛ زنی که در خانه‌اش به روی همه باز است و البته همسر نیز در این مسیر پرفراز و نشیب چه در زمینه مادی و چه در زمینه معنوی با او همراه بوده است.
شاید گره قصه در جایی است که تصمیم به فروش خانه می‌گیرند، اما با پیشامدی عجیب منصرف شده و این خانه پایگاه امنی می‌شود برای فعالیت‌های زنی خودساخته که خدمت به همنوعان، سرلوحه زندگی‌اش بوده و در این راه جسارت‌های زیادی به خرج داده است. تمرکز بر حل مسأله به جای پرداختن به حواشی، درک عمیق انسان‌ها و دستگیری از آنها متناسب با موقعیت و شخصیتشان باعث شده تا خط‌ به‌ خط این کتاب مخاطب را تحت تأثیر قرار داده و به او بیاموزد که چطور با تغییرات ساده می‌توان اتفاقات بزرگی را رقم زد.
کشمکش‌های مادرجان با حاج‌آقا، شاید ذهن مخاطب را به کشمکش انسان با انسان معطوف کند ولی مسأله اصلی، جایی است که مادرجان با خودش مدام در حال فکرکردن است تا راه‌حلی برای مشکلات دیگران پیدا کند.
همراه‌شدن با شخصیت اصلی داستان، مخاطب را به فکر فرو می‌برد که چه خدماتی برای جامعه می‌توانسته انجام دهد و فرصت‌سوزی کرده، ولی یکباره راهکارهایی عجیب و ساده به رویش گشوده می‌شود. تلاش در راستای اصلاح آموزه‌های غلط جامعه و هویت‌بخشیدن به شخصیت زن اصیل ایرانی برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های انقلابی، هنر نویسنده را در تدوین به رخ می‌کشد. پایان کتاب درست همان‌گونه است که مخاطب انتظارش را می‌کشد؛ اما در جایی که همه مطالب درباره شخصیت، به‌طور کامل بیان شده، یکباره با «حدیث دیگر» نوعی برگشت به کتاب اتفاق می‌افتد و مخاطب را به داستان برمی‌گرداند و مانع جمع‌بندی در ذهن او می‌شود.
نویسنده با قلمی ساده و روان به خوبی توانسته کتابی خوش‌خوان برای مخاطب پدید آورد. روایت‌ها بدون اغراق است و خواننده را با خودش همراه می‌کند، حس همدلی و همدردی قوی‌ترین حسی است که در این کتاب به وفور به چشم می‌آید و شاید به نوعی بتوان آن را درون‌مایه کتاب قرار داد. عشق و ایثار پیام مهم این کتاب است که در نوع خود مهم و اثرگذار است. اگر در ارتباطات‌تان دچار مشکل هستید و حال دلتان خوب نیست این کتاب را بخوانید و به دیگران معرفی کنید.کتاب «خانه‌ای برای همه» به قلم مرضیه ذاکری است که به همت انتشارات «راه یار» در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی