29 کشور خریدار زعفران ایران

تنها در فروردین ماه 14.3 میلیون دلار نصیب صادرکنندگان زعفران شده است

165 درصد افزایش صادرات طلای سرخ

امین محمودی
خبرنگار

 

هر ساله در فصل پاییز برداشت زعفران از اراضی کشاورزی کشورمان خصوصاً در استان‌های شمال غربی آغاز می‌شود و صادرات این محصول در اواخر زمستان و بهار به اوج خود می‌رسد به طوری که خبرها حاکی از آن است که صادرات طلای سرخ در سال جاری افزایش یافته است.
هم اکنون در بازار داخل قیمت هر کیلو زعفران دسته ۳۱ تا ۳۲ میلیون تومان، پوشال ۳۴ تا ۳۶ میلیون تومان، سرگل ۳۷ تا ۳۸ هزار میلیون، نگین ۳۸ تا ۴۰ میلیون تومان و سوپر نگین ۴۲ تا ۴۳ میلیون تومان است.
با این حال با توجه به سهم 90 درصدی ایران از تولید زعفران، همین امر سبب شده است میزان تولید زعفران در جهان نیز کاهش یابد. اگرچه زعفران در ایران بیشتر در مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بخش عمده‌ای از کشورهای اروپایی این طلای سرخ را فرآوری کرده و در صنایع گوناگون مانند داروسازی مورد استفاده قرار می‌دهند و با توجه به اینکه ایران تولیدکننده مرغوب‌ترین زعفران جهان به شمار می‌رود، متقاضیان زیادی از سراسر دنیا خواهان این محصول استراتژیک ایرانی هستند.
به طوری که آمارهای گمرک نشان می‌دهد در ۱۲ ماهه سال گذشته ۲۳۹ تن و ۹۹۱ کیلوگرم زعفران به ۵۹ کشور مختلف صادر شده است که ارزشی بالغ بر 7 هزار و 146 میلیارد تومان معادل ۴۲۴ میلیون و ۵۰۸ هزار دلار داشته است.
 
جزئیات صادرات زعفرا ن
در فروردین ماه
این در حالی است که براساس آمار گمرک در فروردین ماه سال جاری 12 تن و 316 کیلوگرم انواع زعفران ایرانی به ارزش 14 میلیون و 364 هزار و 730 دلار یا 535 میلیارد و 901 میلیون و 65 هزار تومان از کشور صادر شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته تنها 6 تن و 517 کیلوگرم زعفران به ارزش 8 میلیون و 362 هزار و 268 دلار یا 203 میلیارد و 304 میلیون و 565 هزار تومان از کشور صادر شده بود.
به این ترتیب به لحاظ درصدی می‌توان گفت انواع زعفران ایرانی به لحاظ وزنی با رشد حدود 90 درصدی و به لحاظ ارزشی (دلاری) با رشد 72 درصدی و به لحاظ ارزش تومانی نیز با رشد حدوداً 165 درصدی روبه‌رو بوده است.
 
افزایش بازارسازی برای طلای سرخ
زعفران ایرانی در فروردین ماه سال جاری به 29 کشور جهان شامل اسپانیا، افغانستان، استرالیا، امارات، انگلیس، تایلند، چین، رومانی، ژاپن، سنگاپور، ایتالیا، آفریقای جنوبی، آلمان، بحرین، بوسنی، تایوان، سوئیس، سوئد، عراق، عمان، فرانسه، قطر، قزاقستان، کانادا، کویت، موریس، نیوزیلند، هند و هلند صادر شده است که کشورهای امارات، چین و اسپانیا بیشترین واردات را از ایران داشته‌اند.
از طرف دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که با توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به بازه زمانی سال گذشته، 13 کشور به جمع مشتریان طلای سرخ ایران اضافه شده‌اند که این امر به معنای تنوع‌سازی مبادی صادراتی محصولات کشاورزی در جهان است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی