ورود سرمایه‌گذاران خارجی به پروژه‌های حمل‌و‌نقل ایران

وزیر راه و شهرسازی از «توافقات خوب» با مؤسسات مالی-اعتباری کشورهای همسایه برای حضور در بخش حمل‌ونقل ایران خبر داد

وزیر راه و شهرسازی با اعلام خبر«توافقات خوب» با مؤسسات مالی-اعتباری کشورهای همسایه برای حضور در پروژه‌های ریلی و بندری ایران، گفت: راه ابریشم احیا می‌شود.
مهرداد بذرپاش، به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات، با دعوت همتای اماراتی در کنفرانس راه‌آهن خاورمیانه ۲۰۲۳ ابوظبی شرکت کرد. توافق با کشورها برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقلی بخصوص در بخش بنادر و راه‌آهن در این سفر رقم خورد.
وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس راه‌آهن خاورمیانه در ابوظبی از مشارکت سرمایه‌گذاران و مؤسسات مالی و اعتباری در پروژه‌های بزرگ حوزه حمل و نقل ریلی و بندری در ایران استقبال کرد.
تکمیل پروژه رشت - آستارا
تا ۳ سال دیگر
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای تجربیات و دانش بالایی در حوزه طراحی و ساخت پروژه‌های ریلی، بخش ناوگان و علائم ارتباطات است که صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت شرکت‌های ایرانی در ساخت پروژه‌های ریلی کشورهای منطقه از موارد همکاری می‌تواند باشد.
وی با بیان اینکه پروژه‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف حمل و نقل ریلی در ایران برای تکمیل زنجیره حمل‌ونقل در حال اجرا است، گفت: گسترش ارتباطات با همسایگان از برنامه‌های اولویت‌دار دولت جمهوری اسلامی ایران است به‌طوری که در بخش حمل‌ونقل ریلی، خوشبختانه در ماه جاری میلادی توافقات خوبی با شرکت‌های راه‌آهن‌ کشورها انجام شد که کشورهای منطقه باید به‌عنوان فرصتی استراتژیک به آن بنگرند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اخیراً روابط میان ایران و عربستان شکل جدیدی به خود گرفته است که نویدبخش توسعه مبادلات در آینده می‌تواند باشد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر تکمیل کریدور بین‌المللی شمال-جنوب گفت: رشت – آستارا یکی از پروژه‌های اولویت‌دار ما بوده و فرایند احداث آن آغاز شده است.

همکاری در حوزه حمل‌ونقل از دوبی به سمت بندرعباس
بذرپاش که با حضور در ابوظبی با وزرای حمل و نقل کشورهای منطقه دیدار کرده بود ادامه داد: ما با کشور امارات نیز از گذشته ارتباطات زیادی در حوزه حمل‌ونقل دریایی داشتیم و هم‌اکنون نیز این ارتباطات برقرار است؛ اما ظرفیت‌های بیشتری برای همکاری در حوزه حمل‌ونقل ترکیبی بویژه برای حمل کالاها از دوبی به سمت بندرعباس و سپس به سمت روسیه و کشورهای آسیانه میانه از مسیر ایران با حمل‌ونقل ریلی وجود دارد و ما آماده همکاری و مساعدت با شرکت‌های کشتیرانی، لجستیک و فورواردری برای این امر مهم هستیم.
وی گفت: کریدور بین‌المللی شمال-جنوب می‌تواند در آینده سهم بالایی از حمل‌ونقل بین‌المللی میان روسیه و کشورهای CIS با هند، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اروپا را به خود اختصاص دهد و در حال حاضر این  روش در شاخه شرقی از طریق مرزهای سرخس و اینچه‌برون و در شاخه میانی از طریق بندر امیرآباد برقرار است.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در شاخه غربی دریای خزر نیز حلقه مفقوده رشت – آستارا در داخل ایران به‌طول ۱۶۴ کیلومتر است که یکی از پروژه‌های اولویت‌دار ما بوده و فرایند احداث آن آغاز شده و در حال نهایی کردن آن تا سه سال آتی هستیم.
بذرپاش اظهار کرد: بندر چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حمل و نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راه‌آهن چابهار- زاهدان ایفا خواهد کرد. این مسیر ریلی، در حقیقت، آسان‌ترین و سهل‌ترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و نیز افغانستان به آب‌های آزاد جهانی از طریق بندر چابهار خواهد بود.
وی ادامه داد: در این راستا، راه‌آهن خاش – زاهدان به‌طول ۱۵۷ کیلومتر که بخشی از این پروژه است، افتتاح شد. کل مسیر ریلی چابهار - زاهدان بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارد و روند تکمیل آن در حال انجام است. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: کریدورهای بین‌المللی ریلی مختلفی از ایران عبور می‌کنند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کریدور ترانزیتی بین‌المللی شمال - جنوب، کریدور ریلی قزاقستان -ترکمنستان - ایران، کریدور ریلی اسلام‌آباد - تهران - استانبول، شاخه جنوبی راه ابریشم یعنی کریدور ریلی چین به ایران و ترکیه و اروپا، کریدور آلماتی - بندرعباس و آلماتی - تهران - استانبول اشاره کرد.

ایران مسیر ترانزیتی اتصال آسیا به اروپا
وی بیان کرد: با در نظر گرفتن موقعیت حساس جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه و ارتباط آن با آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق خلیج فارس و دریای عمان و نظر به وجود زیرساخت‌های موجود شبکه ریلی در اتصال به همسایگان و برخی بنادر مهم، هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران که به نوعی در مرکزیت بزرگترین پهنه خشکی دنیا قرار دارد، به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم و پل ارتباطی در اتصال آسیا به اروپا به حساب می‌آید.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: توسعه و عملیاتی‌سازی کریدورهای بین‌المللی ریلی که از ایران می‌گذرند از جمله برنامه‌های اولویت‌دار دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و در این بین گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران و بویژه مورد تأکید رئیس جمهور ایران است.
بذرپاش همچنین در حاشیه نشست ریلی بین‌المللی غرب آسیا در دیدار جداگانه با جاسم البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس بر استقبال ایران از سرمایه‌گذاران تأکید کرد و گفت: ایران دارای فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوع و مناسبی است که برای کشورهای خلیج فارس شرایط برای حضور و مشارکت وجود دارد. ایران فرصت مناسبی برای همکاری در شقوق مختلف حمل و نقل دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی