برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و چندمزیت

منصوره اتحادیه
مدیر نشر تاریخ


فرهنگ انواع رشته‌ها و روش‌ها را دارد و تکثر فرهنگی امری طبیعی است و مخاطبانی که از نمایشگاه کتاب تهران استفاده می‌کنند باید متوجه باشند که تنها یک رشته فکر در آن جریان ندارد. فکر ابعاد مختلفی دارد و حسن، زیبایی و غنای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در همین است.برخی از ناشران کشور فعالیت تخصصی انجام می‌دهند و لزوماً آثاری در همه زمینه‌ها منتشر نمی‌کنند؛ به همین دلیل نیز مخاطبی که وارد نمایشگاه کتاب تهران می‌شود با وسعت فرهنگ آشنا می‌شود. درواقع‌ می‌توان چنین گفت که تنوع ناشران در این نمایشگاه خود نشان‌دهنده تکثر فرهنگی است و مردم می‌توانند در نمایشگاه حضور پیدا کرده و با آن آشنا شوند.
خواندن یک نوع عادت است و کتاب خواندن باید رواج پیدا کند و این کار را باید از سنین کودکی آغاز کرد؛ اما اکنون میزان مطالعه جوانان و نوجوانان در کشور پایین است و از طرفی هم کتاب برای بودجه خانواده‌های ایرانی گران است و خود این امر مزید برعلت مطالعه کمتر می‌شود، اما برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ارائه یارانه به مخاطب یک مزیت است.  از طرفی نیز برپایی این رویداد فرهنگی لازم است از این جهت که مردم پویایی کتاب را ببینند. برخی ایراد می‌گیرند که نمایشگاه، محلی برای نشان دادن کتاب است که در ایران به فروشگاه تبدیل می‌شود. من فکر می‌کنم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بدین شکل بسیار خوب است، به این دلیل که بسیاری از کتاب‌ها به شهرستان‌ها نمی‌رسد و برخی از شهرها و روستاها نیز کتابفروشی ندارند.
در این میان لازم است توجه آموزش و پرورش به مطالعه و جلب نظر دانش‌آموز به سمت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جدی‌تر دنبال شود.
از طرف دیگر نقش این نمایشگاه در دیپلماسی فرهنگی، مهم و مؤثر است و هرچقدر میزان حضور آثار دیگر کشورهای جهان و از طرفی هم میزان حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران بیشتر باشد ما به دیپلماسی فرهنگی نزدیک‌تر خواهیم شد. وقتی به نمایشگاه‌های کتاب مختلف توجه کنید از لحاظ علمی و فرهنگی غنی‌تر خواهید شد، به‌واقع حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران و از سویی حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه‌های کتابی که در سراسر جهان برپا می‌شود، باعث می‌شود هرچه بیشتر با فرهنگ دیگر کشورها آشنا شویم. به‌واقع باید به لحاظ فرهنگی با سایر کشورها ارتباط داشته باشیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی