معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه کنکور ۱۴۰۲ حذف می‌شود


معاون آموزشی وزارت علوم از حذف برنامه این وزارتخانه برای غربالگری دو هزار کد رشته دانشگاهی خبر داد و گفت: بر این اساس حدود ۸۰۰ کد رشته محل پس از تصمیم‌سازی، از دفترچه کنکور امسال حذف خواهند شد.
قاسم عموعابدینی در نشست خبری روز گذشته خود با بیان اینکه ما به دنبال تحول در آموزش عالی هستیم و این برنامه را در قالب مصوبه تصویب کردیم، گفت: این برنامه بخش مهم کار وزیر علوم نیز می‌باشد در این راستا بسیاری از برنامه‌ها تغییر در وضعیت موجود یا ریل‌گذاری برای ایجاد تغییر دارند. در حال حاضر دانشجویان زیر رتبه‌های ۱۰۰۰ وارد رشته‌هایی شده‌اند که بورس صنعت داشتند، در حالی که قبلاً رتبه‌های ۴۰۰۰ وارد این رشته‌ها می‌شدند.
معاون آموزشی وزارت علوم تأکید کرد: بررسی‌های ما نشان داد یک سری از کد رشته‌ها از نظر شغلی اشباع شده‌اند باید روی این کد رشته محل‌ها در سطح استان‌ها، منطقه و شهرستان فکر و چاره‌اندیشی کنیم. مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از کد رشته‌ها باید مورد آمایش شغل و رشته قرار بگیرند و این امر در وزارت علوم از یکسال پیش شروع شده است.
به گفته وی، امسال بسیاری از کد رشته‌های دفترچه‌ها نیازمحور بودند و رشته‌هایی داریم که صد درصد اصلاً دانشجو این کد رشته محل را انتخاب نکرده و مجدد برای این کد رشته‌ها فراخوان دادیم که نه متقاضی داشت و نه شغل، ما مصوب کردیم رشته‌هایی که بالای ۶۰ درصد شغل و متقاضی ندارند برای ۱۴۰۲ پذیرش نداشته باشند.
عموعابدینی، از غربالگری رشته‌های دانشگاهی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ما ۲۰ هزار کد رشته در دوره کارشناسی داریم که ۲۰۰۰ عدد از این کد رشته‌ها برای سال جاری غربالگری خواهند شد و در نهایت حدود ۸۰۰ کد رشته پس از بررسی‌های لازم از نظر اشتغال و نیاز محوری از دفترچه کنکور ۱۴۰۲ حذف خواهند شد.
وی افزود: کد رشته‌هایی که از دفترچه حذف می‌شود و مورد نیاز جامعه نباشد، استاد آن کد رشته می‌تواند در رشته‌های موازی تدریس کند. ضمن اینکه بر اساس مصوبه وزارت علوم رشته‌های نیاز محور در صورت معرفی به این وزارتخانه، ظرف سه ماه تصویب خواهند شد.
جستجو
آرشیو تاریخی