صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

در مسیر فن موسیقا

رضا مهدوی
نوازنده سنتور و مدرس موسیقی


با مجموعه‌ای از موسیقی‌های بی‌کلام روبه‌رو هستیم با عنوان «مسیر» که محوریت نوازندگی آن بر اساس سازهای کششی – کمانی همچون: کمانچه، ویولن، ویولا و کمانچه آلتو و همراهی و همنشینی گیتار آکوستیک، گیتار الکتریک و گیتار نایلون است. قطعه «مسیر» آغازین موسیقی است که بیانگر نگرش و اندیشه آهنگساز و تنظیم‌کننده است. بستر‌سازی مناسب، صداسازی‌های الکترونیک و تنظیم ورزیده برای رخ نمایی ساز کمان‌ها مدنظر هر دو هنرمند جوان و پویا، رضا طریقت و یاشار یاری است که شاکله اصلی مجموعه «مسیر» را مدون کرده است. شیارها و قطعات «لالایی»، «دریا»، «شوق پرواز»، « لحظه»، «خاطره»، «رقصان» و «چشم‌هایش» در حقیقت در یک مسیر قرار دارند و هنگامی که پشت سر هم می‌شنوید، انقطاعی در خط ملودی، تنظیم و محتوای موزیکالیته وجود ندارد و این موضوع نشان از آن دارد که دو فکر تازه در یک مسیر قرار گرفته و این همفکری و همراهی توانسته به‌خوبی سازها را هم کوک و همساز کند. فاصله موسیقایی بین دو نوع صدادهی از سازهای غیر هم‌خانواده و همین‌طور بین دو نغمه (Tone) حالت طبیعی است در اختلاف زیرایی(Pitch) که می‌بایست معیار و شاخص اندازه‌گیری قرار گیرد که در این آلبوم این منطق فیزیک صوت، موجب نوازشگری بهتر گوش‌ها می‌شود و با توجه به دو فرهنگ مجزای انواع سازهای به کار رفته، در قطعات یاد شده هم به‌خوبی شنونده و مخاطب علاقه‌مند شنواست. عنصر صدا، پدیده مهمی است که به هر شکل مردم با آن مواجه هستند و هر یک برخوردی به فراخور حال خود با آن دارند. ویژگی‌های صدا بایستی شناخته شود، به‌خصوص مدت بقای صدا که گاه آنقدر ذاتی و درونی است که احتیاج به آموزش گرفتن ندارد. البته تا زمانی که درگیر سادگی ظاهری هستیم و درونمایه کیفی
مدنظر است شاید درست و اصولی به نظر آید ولی به مجرد آنکه جنبه کمی می‌یابد از اعتبار ساقط شده و به طور کلی مفاهیم فیزیکی بر پدیده‌های موسیقایی حاکمیت پیدا می‌کند. نکته دیگر نظم و انسجام اصوات است که به درونمایه ساختار اولیه در شکل‌گیری قطعه موسیقی برمی‌گردد و این سؤال به‌ وجود می‌آید که پدیدآورندگان آن چه مضامینی را می‌خواهند به ذهن شنونده متبادر کنند؟
در مجموعه «مسیر» این دو هنرمند خلاق شاید آگاهانه سعی در به‌وجود آوردن زمینه‌های زیست‌شناختی براساس فیزیک صوت را دنباله‌روی کرده باشند که از گذشته‌ها در مغرب زمین و سپس در شرق موسیقیدانان و فیزیکدانان صوت و آکوستیک بدان اشراف پیدا کرده‌اند و اکنون ما هم شنوای نمونه دیگری از ارائه موسیقی چندصدایی در نوع ساده و همه‌فهم برای توده مردم هستیم. این مجموعه‌های بی‌کلام خوراک مناسبی برای برنامه‌سازان و میان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی است که تهیه‌کنندگان به نحو احسن از آن بهره می‌برند که به‌عنوان لایت میوزیک یا به عبارتی موسیقی آرام، دلنشین و همه‌فهم است.
مسیر موسیقی
رضا طریقت و یاشار یاری
ناشر: ساز نوروز
 سال: 1400

 

جستجو
آرشیو تاریخی