صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هفت - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هفت - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

اعتراض‌ها به خبر محرمانه بودجه

کافی نیست...کافی نیست!

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار

12 روز پیش خبری مهم سروصدایی در ورزش به پا کرد. تقسیم بودجه 150 میلیارد تومانی کمیته ملی المپیک برای 33 فدراسیون از جلسه هیأت اجرایی به بیرون درز کرد. جدول تقسیم‌بندی بودجه برای فدراسیون‌ها در سال شلوغ 1402اعتراض گسترده‌ای در پی داشت؛ جدولی که محرمانه بود. سال بازی‌های آسیایی و انتخابی المپیک با بودجه‌ای 20 درصد کمتر از سال قبل. طبق جدول، فدراسیون کشتی مثل همیشه با 32 میلیارد تومان بیشترین بودجه را می‌گیرد و بعد از آن تکواندو و وزنه‌برداری با 12 میلیارد و 500 میلیون تومان بیشترین سهم را دارند. سهم فدراسیون‌های قایقرانی، والیبال، بسکتبال، تیراندازی و کاراته هم 6 میلیارد تومان بود. بقیه فدراسیون‌ها هم بین 4 میلیارد و 500 میلیون تا یک میلیارد تومان بودجه گرفته‌اند. البته فدراسیون‌هایی که عضو مجمع کمیته المپیک نیستند و در بازی‌های آسیایی نیز غایب هستند، 300 میلیون تومان می‌گیرند، اما نکته مهم این است که این روزها افزایش نرخ ارز و هزینه‌های بالا، دغدغه اغلب فدراسیون‌ها است، چراکه از یک طرف باید تیم‌ها آماده شوند و از طرف دیگر برای حضور در رقابت‌های مختلف، ارز هزینه کنند؛ هر چند دردسر فدراسیون‌های وابسته به تجهیزات یا رشته‌های تیمی مثل والیبال بیشتراست، چراکه آنهایی که تجهیزات‌محور هستند باید وسایل ملی‌پوشان را به‌روز کنند که همین مسأله هزینه‌ای جدا از سفر، مسابقات تدارکاتی و حضور در رقابت‌های بین‌المللی را روی دست مدیران فدراسیون‌ها می‌گذارد. در رشته‌های تیمی مثل والیبال هم به دلیل مسابقات فشرده، باید پول بیشتری روی دریافتی از کمیته بگذارند. به‌عنوان مثال حضور تیم‌ملی والیبال در سه هفته دور مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال 22 میلیارد تومان هزینه دارد، یعنی حدود 4 برابر بودجه 6 میلیارد تومانی کمیته ملی المپیک که برای آن در نظر گرفته است. البته حتی فدراسیون‌هایی که بیشترین بودجه را گرفته‌اند هم خیلی راضی نیستند و آن را کافی نمی‌دانند. با این حال کمیته ملی المپیک نیز چاره‌ای ندارد، چراکه بودجه‌اش نسبت به سال قبل 20 درصد کمتر شده است و باید آن را برای حضور کاروان‌ در بازی‌های آسیایی و تیم‌های ملی در رقابت‌های انتخابی المپیک مدیریت کند، اما فعلاً مسئولان کمیته ملی المپیک روزه سکوت گرفته‌اند و هیچ واکنشی به این قضیه نداشته‌اند.

ساعی: بودجه کافی نیست!
هادی ساعی از بودجه 12 میلیارد و 500 میلیون تومانی فدراسیونش برای امسال راضی است اما آن را کافی نمی‌داند:«هنوز این 12 میلیارد و 500 میلیون تومان را به ما ابلاغ نکرده‌اند اما بالاخره تکواندو کنار کشتی و وزنه‌برداری از رشته‌های مدال‌آور در المپیک و بازی‌های آسیایی است. این چند رشته همیشه جور کاروان را در میادین مهم می‌کشند و طبیعی است که بودجه بیشتری هم بگیرند.
این مبلغ خوب است اما بودجه وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک کفاف رویدادهای ما را نمی‌دهد، مخصوصاً امسال که خیلی حساس بوده و تورنمنت‌های مختلفی داریم. بنابراین به اندازه رویدادها و حساسیت امسال، هر چقدر بودجه‌مان بیشتر باشد، برایمان بهتر است.»
 
صیامی: سلیقه‌ای برخورد نکنند
هاشم صیامی رئیس فدراسیون دوومیدانی از بودجه 4 میلیارد و 500 میلیون تومانی حسابی شاکی است:«اگر کمیته ملی المپیک شاخص دارد، دوومیدانی باید جزو 6 فدراسیون اول باشد، چراکه هم در المپیک مدال گرفته و هم در بازی‌های آسیایی دوره قبل 2 مدال طلا و یک نقره گرفته‌ایم، سلیقه‌ای برخورد نکنند. بچه‌های ما به خاطر تحریم نمی‌توانند اسپانسر داشته باشند. من توقع ندارم کمیته هزینه اردوی 6 ماهه ورزشکار من در امریکا یا اروپا را بدهد اما بودجه 4 میلیارد تومانی کفاف یک اردوی دوومیدانی‌کارانم را نمی‌دهد، در حالی که آنها باید برای محک و تجربه‌اندوزی با رقبایشان مسابقه دهند.»
 
مبینی: بودجه کمیته هزینه اردوی هانوفر است
مهدی مبینی دبیر فدراسیون تیراندازی نیز بودجه 6 میلیارد تومانی را برای رشته تجهیزات‌محور کافی نمی‌داند:«تیراندازی رشته تجهیزات‌محور است و اصلاً این بودجه با نوسانات ارز کافی نیست. هر فشنگ تفنگ خفیف 40 هزار تومان و هر قوطی ساچمه آلمانی بالای یک میلیون تومان است. قیمت هر سلاح بچه‌های ما فقط 250 میلیون تومان است. به نظرم باید المپیک توکیو شاخص باشد که یک طلا گرفتیم. ما با این شرایط سخت مربی خارجی نگرفتیم، کاش کمیته مابه‌التفاوت آن را به ما بدهد. به هر حال بودجه 6 میلیارد تومانی کمیته تنها هزینه اردوی هانوفر تیراندازان می‌شود. تیراندازی با نگاه ویژه در المپیک پاریس مدال می‌گیرد.»

 

بــــرش

جدول بودجه نهایی نشده است!
با اینکه در جدول تقسیم بودجه فدراسیون‌ها کمک 150 میلیارد تومانی کمیته ملی المپیک در هیأت اجرایی تنظیم شده اما یکی از مسئولان کمیته ملی المپیک اعتقاد دارد:«این جدول غیر رسمی است و هنوز نهایی نشده است و نباید هم منتشر می‌شد. از طرف دیگر کمیته ملی المپیک مسئول اعزام کاروان به بازی‌های آسیایی، المپیک و بازی‌های ساحلی است و مسئول توزیع پول نیست. فدراسیون باید با استفاده از اسپانسر، وزارت ورزش و جوانان و مجلس، منابع مالی‌شان را تأمین کنند. کمیته ملی المپیک تنها آنها را در حد توان کمک می‌کند. از طرف دیگر فدراسیون‌ها اول قول مدال طلا بدهند، بعد بودجه بخواهند، نه اینکه فدراسیونی برنامه‌هایش روی هوا است و بعد طلب بودجه دارد. درست است که تلاش کمیته ملی المپیک برای جایگاه ششم بازی‌های آسیایی است اما کشورهایی که ما با آنها رقابت داریم خیلی جلوتر از ما هستند.»

جستجو
آرشیو تاریخی