یادداشت

نوعدوستی مرز ندارد

دکتر پیرحسین کولیوند
رئیس جمعیت هلال‌احمر

  گفتن و نوشتن از جمعیت هلال‌احمر کار دشواری نیست زیرا اطلاعات مردم از این نهاد امدادرسان فراتر از یک آشنایی ساده است و اکثریت جامعه به سبب خدمات گسترده هلال‌احمر، حداقل به طور نسبی با آن آشنا هستند. حتی گاهی گفته می‌شود فعالیت‌های هلال‌احمر ایران به حدی است که می‌تواند یک وزارتخانه باشد اما واقعیت این است که این نظر در عمل و اجرا غیرممکن است چراکه جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب‌سرخ در همه جای دنیا از لحاظ حقوقی یک نهاد عمومی غیردولتی و مستقل محسوب می‌شوند که تعریف‌شان در ساختار هیأت دولت نمی‌گنجد، اما نکته اصلی این است که مأموریت‌ها و مسئولیت‌هایی که دولت بر عهده هلال‌احمر گذاشته حیاتی و دارای شور و هیجان است و به همین دلیل بسیاری از جوانان برای خدمت در جمعیت هلال‌احمر اشتیاق دارند.
هلال‌احمر مانند بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها دارای نیروهای ستاد و صف است. نیروهای ستاد، کارکنان و مدیران اداری آن هستند و نیروهای صف شامل امدادگران، نجاتگران، جوانان و به طور کلی داوطلبان است. نیروهای داوطلب، ستون جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب‌سرخ به حساب می‌آیند. این انسان‌های نیک‌اندیش افرادی هستند که بدون دعوت ما و فقط بر اساس مهربانی و انسانیتی که دارند به هلال‌احمر ملحق می‌شوند و بخشی از وقت خود را صرف خدمت رایگان در هلال‌احمر می‌کنند. با جاذبه‌های زندگی امروز که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند در زمان بیکاری‌ با شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های متعدد تلویزیون سرگرم شوند، خیلی مهم است که افرادی تصمیم می‌گیرند داوطلب هلال‌احمر شوند و در فعالیت‌های انساندوستانه نظیر کمک‌های اولیه به مصدومان حوادث، رفع احتیاجات طبقه کم‌برخوردار جامعه، کمک‌های نقدی و غیرنقدی به خانواده‌های نیازمند، کمک به حل چالش‌های جوانان و... مشارکت کنند. پایه‌های صلیب‌سرخ که بعدها گسترش یافت و نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را به وجود آورد نیز داوطلبی بود. آقای هانری دونان، بازرگان و خیر اهل سوئیس و همراهانش، داوطلبانه به مجروحان جنگ سولفورینو در شمال ایتالیا کمک کردند. این اندیشه بعدها تبدیل به یک نهضت جهانی شد و با گذشت زمان جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ در کشورهای مسیحی و جمعیت‌های ملی هلال‌احمر در کشورهای مسلمان تأسیس شدند. در آیات قرآن کریم نیز بر اعمال خداپسندانه و بشردوستانه تأکید شده که مشهورترین آن در آیه «مَن احیاها فَکانما احَیا النّاس جَمیعاً» (آیه ۳۲ سوره مائده) آمده است که پروردگار متعال صراحتاً می‌فرمایند:«هر کس جان احدی را نجات دهد، مانند آن است که جان همه مردم را نجات داده است.» در تاریخ اسلام نیز یاد ائمه معصومین‌(علیهم‌السلام) با کمک به فقیران و نیکی به مردم در ذهن ما نقش بسته است.
خدماتی که هلال‌احمر به نیازمندان ارائه می کند فقط بر اساس بی‌طرفی و نیت داوطلبانه است و برای ما کمک به مردم حادثه‌دیده در یک کشور اروپایی غیرمسلمان با امدادرسانی به مردم نیازمند کشورهای همسایه مسلمان هیچ تفاوتی ندارد. هیچ کسی نتوانسته است برای انساندوستی و نوعدوستی مرزی قائل شود و خوشبختانه جمعیت هلال ‌احمر ایران چنان در انجام این وظایف قدرتمند عمل کرده که در داخل و خارج کشور از وجهه معتبری برخوردار است.
امروز در بین جمعیت‌های هلال‌احمر دنیا و به طور خاص کشورهای مسلمان، هلال‌احمر ایران با خدمات درمانی که از شمال آفریقا تا خاورمیانه برای مردم کشورهای نیازمند انجام می‌دهد از شهرتی جهانی برخوردار است. در داخل کشور که وضع خدمات به مراتب بهتر است. شاید برای بخشی از مردم خدمات هلال‌احمر تنها در زلزله، برف و سیلاب به چشم آید اما باید گفت  خدمات بهداشتی، توانبخشی و چشم‌پزشکی هلال‌احمر در استان‌ها، مجتمع دارویی-درمانی هلال‌احمر و بیمارستان نورافشار (موقوفه هلال‌احمر) در تهران هر روز شفا‌دهنده عده زیادی از مردم بویژه طبقه کم‌برخوردار است که با تعرفه‌های خیریه که آن نیز برای حقوق پرسنل آن مراکز است، انجام می‌شود. پس هلال‌احمر تنها برای زمان سانحه نیست، در زمان‌هایی غیر از وقوع حوادث نیز تأمین سلامت انسان‌ها و تسکین درد بیماران بخش مهمی از وظایف هلال‌احمر است. داروخانه‌های هلال‌احمر در سراسر کشور نیز که دیگر نیازی به تعریف اینجانب ندارند و شاهد هستید که چگونه با تأمین دارو‌های خاص برای بیماران، نور امید به زندگی را در قلب آنها روشن نگه می‌دارند و به حفظ جمع گرم خانواده‌ها کمک می‌کنند.
امروز در روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر که مناسبت آن سالروز تولد همان بازرگان نیکوکار سوئیسی است، از مردم خوب بویژه جوانان عزیز کشور دعوت می‌کنم با عضویت داوطلبانه در جمعیت هلال‌احمر که تاکنون توسط بسیاری از شخصیت‌های ورزشی، هنری و فعالان اجتماعی انجام شده است، در باز کردن گره‌های زندگی همنوعان نیازمند سهیم شوند که بی‌شک از پاداش عظیم اخروی برخوردار است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی