ضربه اطلاعاتی به بازار ارز تلگرامی

وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت ۷۱ نفر از اخلالگران کلان ارزی در قالب ۲۳ گروه و تعدادی شبکه سازمان‌یافته خبر داد

وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت ۷۱ نفر از اخلالگران کلان ارزی در قالب ۲۳ گروه و تعدادی شبکه سازمان‌یافته خبر داد.
به گزارش این اطلاعیه، عوامل این شبکه‌ها با انجام فعالیت‌های غیرقانونی و اقدامات مجرمانه گوناگون در 10 استان‌ کردستان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌رضوی، البرز، مازندران، ایلام و کرمان به بی‌ثباتی بازار ارز، ایجاد نوسانات غیرعادی قیمتی و هدررفت منابع ارزی کشور دامن می‌زدند.
از جمله شبکه‌های شناسایی شده که با رصدهای اطلاعاتی صورت گرفته است، عبارتند از:
۱- ۱۴ گروه اخلالگر ارزی متشکل از افراد و صرافان غیرمجاز که اقدام به خرید و فروش غیرقانونی ارز می‌کردند شناسایی و در این راستا ۲۳ نفر با حکم دستگاه قضایی دستگیر و بیش از یکصد نفر احضار شدند و مورد تحقیق قرار گرفتند.
۲- 6 شبکه موسوم به معاملات فردایی و فعالان غیرمجاز ارزی شناسایی و۳۱ نفر از عناصر اصلی آنها که از طریق تأسیس چندین اتاق معاملاتی ارز و طلا در فضای مجازی و حقیقی مبادرت به انجام معاملات غیرقانونی، قیمت‌گذاری جعلی و قاچاق حرفه‌ای ارز می‌کردند، دستگیر و به مرجع محترم قضایی تحویل شدند.
۳- متهمان اصلی یک شبکه بزرگ ارز دیجیتال که به انواع تخلفات از جمله خرید و فروش غیرقانونی ارز باندهای قمار و … مشغول بودند، در تور اطلاعاتی قرار گرفته و عوامل آن بازداشت شدند.
۴- شبکه‌ دیگر متشکل از دلالان ارزی بودند که با سوء‌استفاده از بخشنامه بانک مرکزی برای توزیع ارز مسافرتی و سهمیه‌ای به متقاضیان، مبادرت به شناسایی افراد دارای گذرنامه و جمع‌آوری ارز مسافرتی کرده و ارزهای تخصیصی را پس از جمع‌آوری از طریق سرشبکه اصلی به یکی از کشورهای همجوار منتقل می‌کردند که کلیه عوامل این شبکه بازداشت شدند.
۵- ادمین یکی از مؤثرترین گروه‌ها و کانال‌های قیمت‌گذار شناسایی، دستگیر و کانال مذکور نیز تعطیل شد.
جستجو
آرشیو تاریخی