سفر دو روزه رئیس جمهور به سوریه فصل جدیدی را در مناسبات اقتصادی میان دو کشور آغاز کرد

ثمره میدان در سبد دیپلماسی

خط تولید خودروی ایرانی در سوریه بزودی فعال می‌شود

پنجشنبه گذشته سفر دو روزه رئیس جمهور به سوریه به پایان رسید و آیت‌الله رئیسی بامداد جمعه وارد تهران شد. در پایان سفر، آیت‌الله رئیسی با بدرقه بشار اسد در فرودگاه، دمشق را به مقصد کشورمان ترک کرد. همچنین رؤسای جمهور ایران و سوریه علاوه بر دیدار و مذاکراتی ۴ ساعته در روز اول سفر، در پایان سفر نیز به مدت یک ساعت در فرودگاه دمشق به شکل خصوصی گفت‌و‌گو کردند.
 دستاوردهای این سفر، فقط گسترش مناسبات و امضای ۱۵ سند همکاری عمدتاً اقتصادی میان دو کشور نبود، بلکه رهاورد این رویداد، واقعیتی است که آیت‌الله رئیسی در بازگشت به تهران به آن اشاره کرد: «امروز جبهه مقاومت به جریانی مستحکم و شکست‌ناپذیر تبدیل شده که معادلات را در منطقه و جهان تغییر داده است.» به عبارت دیگر، همان طور که در کلام رئیس جمهور آمده است، این سفر هم نقطه عطفی در گسترش روابط اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی ایران و سوریه بود و هم قدردانی از مقاومت مردم و دولت سوریه در مقابل هجمه‌های سخت دشمنان.
آیت‌الله رئیسی در بازگشت به تهران، اشاره کرد که «امروز مردم سوریه و منطقه باور دارند که جمهوری اسلامی ایران ستونی مستحکم و درختی تناور با ریشه‌هایی عمیق در زمین و شاخه‌هایی بلند در آسمان است که می‌توانند به آن اتکا و اعتماد کنند.» آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: «در نشست با گروه‌های مختلف مقاومت، شاهد بودیم که این گروه‌ها با وجود سلایق مختلف، اما در این سخن اتحاد و اتفاق نظر داشتند که به قول شهید سلیمانی جمهوری اسلامی حرم است و می‌توان به او اعتماد و اتکا کرد؛ همه گروه‌های مقاومت تأکید داشتند که ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با همه وجود از جریان مقاومت دفاع و حمایت کرده است.»
پنجشنبه گذشته، در دومین روز سفر رئیس جمهور به جمهوری عربی سوریه، هم جنبه‌های مرتبط با همکاری‌های چندجانبه دو کشور، از طریق ملاقات با مقام‌های سوری و هم مسائل و موضوعات مرتبط با محور مقاومت، از طریق دیدار با رهبران گروه‌های مقاومت، بررسی و درباره آنها تبادل نظر شد. زیارت حرم حضرت رقیه(س) در دمشق و بازدید از بازار تاریخی و مسجد جامع اموی در منطقه دمشق قدیم، از دیگر برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در این سفر بود.
نشست با رهبران مقاومت فلسطین
رئیس جمهور در روز دوم سفر خود و در صبح پنجشنبه، در نشست‌هایی جداگانه با جمعی از رهبران و فرماندهان مقاومت اسلامی و اندیشمندان فلسطینی در شهر دمشق، با بیان اینکه مسأله فلسطین و آزادی قدس مهم‌ترین مسأله امروز جهان اسلام است و نباید به دست فراموشی سپرده شود، اظهارکرد: جمهوری اسلامی موضوع فلسطین را همواره به عنوان اولویت در سیاست خارجی خود دنبال می‌کند و معتقدیم تمامی معادلات جهان اسلام ذیل این موضوع تعریف می‌شود.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه دشمنان با راه‌اندازی جنگ ترکیبی به‌دنبال این هستند تا به فلسطینی‌ها القا کنند بقای رژیم صهیونیستی باید مورد پذیرش مسلمانان قرار بگیرد، انعقاد قراردادهای کمپ دیوید و پیشنهادات برای عادی‌سازی روابط با کشورهای اسلامی را در این راستا ارزیابی کرد و افزود: آنان برخی دولت‌ها را وادار به از سرگیری روابط با صهیونیست‌ها کردند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، پیمان‌شکنی این رژیم و تداوم تجاوز به حقوق فلسطینی‌ها و قتل و غارت بود.
وی همچنین با اشاره به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در یورش به مسجدالاقصی و کشتار معتکفین و نمازگزاران روزه‌دار، ادامه داد: کار به جایی رسید که طرفداران عادی‌سازی روابط با اعتراض و سؤال مردم خود مــــواجــــــه و متوجـــــه شدند هیچ راهی جز مقاومت و ایستادگی مقابل این رژیم وجود ندارد.

مقاومت تنها راه مقابله با اسرائیل
رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه امروز ثابت شده مقاومت تنها راه مقابله با اسرائیل و پیشبرد جهان اسلام است، به شکست هیمنه امریکا و رژیم صهیونیستی در جهان اسلام اشاره و تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری وحدت و انسجام نیروهای مقاومت، منطقه و جهان اسلام برای تسریع شکست رژیم صهیونیستی و آزادی قدس شریف و حاکمیت فلسطینی‌ها بر سرنوشت‌شان ضروری است‌.

ابتکار عمل در دست مجاهدان
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز ابتکار عمل به دست مجاهدین و مبارزین فلسطینی در میدان است، نه پشت میزهای مذاکره‌، گفت: اضمحلال رژیم صهیونیستی را که آثار افول آن قابل مشاهده است، بسیار نزدیک می‌دانیم‌. رئیس جمهور بر همین اساس اظهارکرد: تنها راه‌حل فلسطین‌، حاکمیت دولتی براساس اراده فلسطینی‌ها‌ست و اگر غربی‌ها مدعی دموکراسی هستند، مراجعه به رأی مردم فلسطین را بپذیرند و به نتیجه آن متعهد باشند.
آیت‌الله رئیسی در پایان از ملت و دولت سوریه و رهبران مقاومت و مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری و حزب‌الله لبنان و سید حسن نصرالله به‌خاطر ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی و ایجاد امید در جهان اسلام قدردانی کرد و گفت: ان‌شاءالله بزودی شاهد آزادی قدس و برپایی نماز در این مکان شریف باشیم.
پیش از سخنان رئیس جمهور، زیاد نخاله دبیرکل جهاد اسلامی و همچنین مسئولان جنبش حماس و مکتب سیاسی جبهه شرقی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

دیدار دو جانبه با نخست‌وزیر سوریه
آیت‌الله رئیسی در دیدار «حسین عرنوس» نخست‌وزیر سوریه نیز برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه را که در این سفر در سطح مقامات عالی دو کشور امضا شد، آغازگر فصل جدیدی در روابط دوستانه و برادرانه دو کشور دانست.رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های فراوان ایران در حوزه‌های اقتصادی‌ تأکید کرد: همکاری‌های ایران و سوریه، در روزهای آرام پس از بحران باید در زمینه‌های تجاری و اقتصادی تداوم و گسترش پیدا کند تا دو ملت از منافع آن برخوردار شوند.
نخست‌وزیر سوریه هم در این دیدار از حمایت‌ها و کمک‌های دولت و ملت ایران در مقطع بحران سوریه قدردانی و تصریح کرد: سوریه هرگز محبت‌های برادران ایرانی خود در دوره جنگ را فراموش نمی‌کند و در همکاری‌ها برای بازسازی نیز ایران در اولویت ما قرار دارد. عرنوس با استقبال از گسترش روابط تهران و دمشق در زمینه‌های مختلف بویژه در عرصه اقتصادی و تجاری گفت که اجرای کامل برنامه جامع و ۱۴ سند همکاری‌های دو کشور را با جدیت پیگیری می‌کند.
تلاش غرب برای اجرای طرح تجزیه در سودان
رئیس جمهور در دیدار «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه صهیونیست‌ها با حمایت حامیان غربی خود امروز سیاست تجزیه‌طلبی را در سودان دنبال می‌کنند، اظهارکرد: مردم سودان و جهان اسلامی باید مراقب توطئه‌های صهیونیست‌ها باشند و بدانند که مهمترین ضرورت امروز برای ملت‌های مسلمان وحدت بوده و جمهوری اسلامی منادی و دعوت‌کننده همه مسلمانان به وحدت است.
وزیر خارجه سوریه نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از مهمترین روندها و تحولات منطقه‌ای گفت که تحولات منطقه حاکی از روند رو به رشد و رو به جلوی روابط ایران و سوریه دارد.

اقتصاد؛ روح حاکم بر مذاکرات
از جمله اتفاقات مهم در این سفر، جلسه مشترک فعالان اقتصادی سوریه و ایران بود که با حضور آیت‌الله رئیسی برگزار شد. رئیس جمهور در این رویداد، با بیان اینکه ملت ایران و مسئولان جمهوری اسلامی علاوه بر سال‌های سختی، در دوران سازندگی هم کنار دولت و ملت سوریه خواهند بود، افزود: روح حاکم بر مذاکرات (در این سفر) ناظر بر رفع موانع اقتصادی و تجاری برای تجار و فعالان اقتصادی دو کشور بود‌. همچنین ۱۵ سند همکاری امضا شد، در راستای اینکه هر کاری لازم است انجام شود تا فصل جدیدی از فعالیت‌های اقتصادی و علمی و فناوری بین دو کشور رقم بخورد.
وی با اشاره به اینکه رفع بسیاری از مشکلات مانند بیمه و بانک مشترک ایران و سوریه با حضور وزرای دو کشور در حال پیگیری است که نتایج آن بزودی اعلام خواهد شد، خواستار فعالیت بیشتر دفاتر بازرگانی برای تبیین و شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی موجود در سوریه شد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به پیشنهادهای برخی فعالان اقتصادی در این جلسه گفت: برگزاری نشست‌های مشترک اتاق بازرگانی ایران، سوریه و لبنان را مفید می‌دانم و با ایجاد کمیته مشترک بازرگانی برای پیگیری فعالیت‌های اقتصادی دو کشور موافقم و نیاز است برای تسریع در امور تجاری و پیگیری آنها این کمیته مشترک فعال شود.

جلوگیری از غارت منابع سوریه
رئیس جمهور با بیان اینکه سوریه کشوری ثروتمند با مردمی اهل تلاش است، افزود: سوریه کشوری غنی است که متأسفانه امروز مورد ظلم دشمن واقع شده و منابع نفتی و گازی آن در حال غارت از سوی دشمن است، اما برون رفت از این شرایط با مردم مقاوم و تلاشگر سوریه کاملاً امکانپذیر بوده و آینده برای سوریه روشن و امیدوارکننده است.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تجربیات خوبی در عرصه‌های برق، انرژی، گاز و نفت، پتروشیمی، کشاورزی، صنعت، علم و فناوری دارد، بر آمادگی ایران برای تبادل تجربیات و به اشتراک گذاشتن دستاوردهای خود با فعالان اقتصادی و تجاری کشور دوست و برادر سوریه تأکید کرد.
رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که دولت و ملت سوریه همانگونه که در عرصه مقاومت مقابل دشمن خوش درخشیدند، در حوزه اقتصادی و رفع مشکلات مردم نیز با همکاری و تلاش فعالان و مسئولان اقتصادی خوش بدرخشند.

 

بــــرش

 در بیانیه مشترک سران دو کشور تأکید شد
افزایش همکاری‌ها برای بازسازی سوریه
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در پایان سفر رسمی دو روزه آیت‌الله رئیسی به این کشور که به دعوت بشار اسد رئیس جمهور سوریه انجام شد، بیانیه مشترکی منتشر کردند. در این بیانیه با اشاره به گفت‌و‌گوهای عمیق دو رئیس جمهور درباره راه‌های توسعه و تقویت روابط دوجانبه براساس روابط برادرانه و استراتژیک میان دو کشور، تأکید شده است که دو طرف بر ضرورت احترام به حاکمیت ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی دو کشور، طبق اهداف و اصول منشور ملل‌متحد تأکید کردند.
همکاری‌هایی در زمینه بازسازی جمهوری عربی سوریه و تداوم همکاری مشترک جهت نابودی نهایی تمامی گروه‌های تروریستی، از دیگر محورهای این بیانیه است.
در این بیانیه، دو طرف، علاوه بر محکوم کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی به جمهوری عربی سوریه، بر حق مشروع سوریه برای پاسخ به این تجاوزات با روش مناسب تأکید کرده و اضافه کردند: دو طرف، هرگونه حضور غیرقانونی نیروهای نظامی در اراضی جمهوری عربی سوریه که اشغال شمرده می‌شود، را محکوم کرده و بر ضرورت پایان آن که ناقض حاکمیت ملی جمهوری عربی سوریه و تمامیت ارضی آن است، تأکید می‌کنند. آنها بر لزوم گسترش حاکمیت جمهوری عربی سوریه بر سرتاسر سرزمین خود تصریح نمودند. آنها اقدامات امریکا در سرقت منابع طبیعی جمهوری عربی سوریه را قویاً محکوم کرده و خواستار واکنش قاطعانه جامعه بین‌المللی جهت توقف این قبیل اقدامات شدند.
در این بیانیه، ضمن محکومیت اقدامات قهرآمیز، یکجانبه و غیرمشروع اعمال شده از سوی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، ادامه محاصره ظالمانه و مجازات‌های غیرقانونی از سوی دولت‌های غربی علیه مردم سوریه در شرایط بعد از زلزله را نیز محکوم کردند.
سران ایران و سوریه، ضمن استقبال از تحولات مثبت سیاسی در منطقه، بویژه ارتباط سازنده میان جمهوری عربی سوریه و کشورهای عربی و توافق ایران و سعودی که زیر نظر چین انجام شد، دو طرف خون‌های شهیدان - همه شهدای ایران، سوریه و دوستان آن دو - که جان خود را برای پیروزی جمهوری عربی سوریه در جنگ علیه تروریسم نثار کردند، ارج نهادند.
دو طرف رژیم اشغالگر صهیونیستی را علت اصلی همه بحران‌ها و تهدید صلح و امنیت در منطقه برشمرده و حمایت خود را از حق مشروع مردم فلسطین در مقاومت بر ضد اشغالگری و برپایی دولتی مستقل، یکپارچه و دارای حاکمیت به پایتختی قدس شریف ابراز داشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی