صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و نه - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و نه - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اختلاف در گروه هفت بر سر تحریم صادراتی روسیه

در آستانه نشست گروه هفت در ژاپن، گزارش‌ها حاکی از مخالفت اتحادیه اروپا و توکیو با امریکا بر سر پیشنهاد این کشور برای ممنوعیت بیشتر صادرات به روسیه است.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، بیانیه رهبران گروه هفت که برای نشست ماه آینده در هیروشیما تهیه می شود، شامل تعهد برای جایگزینی تحریم‌های کنونی علیه روسیه با ممنوعیت کامل صادرات و تنها چند معافیت اندک است. براساس این بیانیه، ممنوعیت کامل صادرات شامل معافیت‌هایی برای محصولات کشاورزی، پزشکی و سایر محصولاتی از این دست است. اما این پیشنهاد که توسط امریکا ارائه شده، با مخالفت متحدان روبه‌رو شده است. یکی از مقام‌های عضو گروه هفت که خواست نامش فاش نشود، در این خصوص گفت: از دیدگاه ما این کار به سادگی امکان پذیر نیست. از سوی دیگر، شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکنون از اظهارنظر در مورد گفت‌وگو با متحدانش در گروه هفت خودداری و اعلام کرده است، امریکا همچنان به تلاش برای پاسخگوکردن روسیه ادامه می دهد. گفته می شود از دیگر پیشنهاد‌های ارائه شده که احتمالاً جایی برای اختلاف نخواهد داشت، بحث بر سر اقدامات بیشتر برای محدود کردن «فرار و دورزدن» تحریم‌های موجود و اشخاصی است که از تأمین مالی جنگ روسیه حمایت می‌کنند.
رهبران گروه هفت اقتصاد پیشرو جهان قرار است ۱۹ ماه مه (۲۹ اردیبهشت) در هیروشیما برای یک نشست سه روزه با محوریت تأثیرات جنگ روسیه علیه اوکراین، امنیت اقتصادی، سرمایه گذاری‌های سبز و منطقه هند و اقیانوس آرام دیدار کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی