فضای‌مجازی

گلایه و انتقاد اکبر عبدی به نحوه تبلیغات فیلم‌های سینمایی در یکی از شبکه‌های فارسی زبان، برگزاری یک نمایشگاه عکس با موضوع موسیقی اقوام ایران در فرانسه و اعلام تاریخ برگزاری مراسم اسکار از اخبار شبانه‌روز گذشته دنیای مجازی است.

 انتقاد اکبر عبدی به تبلیغات نادرست یک فیلم کمدی  
اکبرعبدی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون از نحوه تبلیغات فیلم‌های سینمایی در یکی از شبکه‌های فارسی زبان انتقاد کرد. این بازیگر سینما و تلویزیون، طی ویدیویی که در فضای مجازی منتشر کرد نسبت به تبلیغات فیلم سینمایی «فسیل» که در آن گفته‌ شده است «بهترین فیلم کمدی نوستالژیک تاریخ سینمای ایران» انتقاد کرد.
بخشی از صحبت‌های اکبر عبدی در این ویدیو به شرح زیر است: «داشتم زندگی روزمره‌ام را می‌کردم، هر از گاهی تلویزیون می‌بینم، غذا و دارو می‌خورم، دراز می‌کشم و… صدای تبلیغات یک فیلم سینمایی کنجکاوم کرد. وقتی رفتم مقابل تلویزیون. متأسفانه شبکه شریک دزد و رفیق قافله آقای جم! داشت تبلیغ یک فیلم سینمایی را پخش می‌کرد. البته چهار تبلیغ پخش می‌کند و جالب است که تلویزیون ما اجازه تبلیغ فیلم‌های سینمایی را ندارد یا خودشان نمی‌خواهند یا اجازه ندارند یا گران است. هرچه که هست دلیلش را خودشان می‌دانند اما آقای جم تمام فیلم‌هایی را که تولید می‌شوند تبلیغ می‌کند.
عبدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «از هشت سالگی عاشق سینما هستم هرکجا صدایی درباره سینما باشد مرا کنجکاو می‌کند. آقای گوینده تیزر که با او هم مشکل دارم زیرا هیچ‌وقت چیزی را که قرار است بخواند مطالعه نمی‌کند. از ایشان سؤال دارم آیا این عقیده خودشان هم هست که می‌گویند این فیلم «بهترین فیلم کمدی نوستالژیک تاریخ سینمای ایران» است؟ تاریخ سینمای ایران حرف کوچکی نیست یعنی هفتاد سال، هشتاد سال که بزرگان ما فیلم کمدی ساختند و بازی کردند تاکنون کاهگل لگد می‌کردند و این فیلم متر و معیار تاریخ کمدی سینمای ایران است؟ آقایان تهیه‌کنندگان، شما مگر تمام حرفتان این نیست که از زمان شاه بگذریم و هر چیزی که شما را یاد گذشته بیندازد حرام است؟ بعد مردم باید پول بدهند و با فیلمی درباره ۵۰ سال گذشته عشق کنند؟»

دیگه چه خبر؟
رضا صادقی هم با انتشار پستی از کنسرت 8 اردیبهشت خود در تهران گفته و نوشته: «حسم می‌گه، این کنسرت طهران با همه قبلیا فرق داره... بی‌شک جذاب‌ترین فرقش حضور پر از احساس شماست و اتفاقاتی که قراره بچه‌‌های کمپانی لیما کنسرت پیش بیارن.» مصطفی راغب هم به کنسرت تازه‌اش اشاره کرده که بزودی در شیراز و اصفهان برگزار می‌شود اما تاریخ آن هنور اعلام نشده است.
 فؤاد توحیدی پژوهشگر و نوازنده از یک نمایشگاه عکس با موضوع موسیقی اقوام در خارج از ایران خبر داده و نوشته: «عکس‌های من و چند نفر از هنرمندان با موضوع موسیقی اقوام ایرانی سوم تا هجدهم ماه مه در شهر رن فرانسه برگزار می‌شود.» این نمایشگاه از سوی انجمن فرهنگی و هنری گیلارت با موضوع «موسیقی در زندگی اقوام ایرانی» برگزار می‌شود.

تأملی به بهانه روز معمار  
سعید مستغاثی، مستندساز و کارشناس سینما به بهانه روز معمار که ۳ اردیبهشت (۲۳ آوریل) و مصادف با سالروز تولد شیخ بهایی است، تصویری از این شیخ بزرگ منتشر کرده و در شرح آن نوشته: «فقیه دانشمندی که طراح اصفهان بود، حمامی اسرار‌آمیز ساخت و نان سنگک را ابداع کرد.» و در ادامه آورده است: «دکتر عبدالله جبل عامی (استاد تاریخ معماری دانشگاه هنر اصفهان) در قرن یازدهم هجری شاه عباس صفوی اصفهان را برای پایتختی انتخاب می‌کند که با توجه به اوضاع نابسامان آن زمان، شهری بوده که از مرزهای ناامن آن روزگار فاصله قابل توجهی داشت. در همان سال‌ها علامه شیخ بهایی به ایران می‌آید و به صورت مشاور برای حکومت شاه عباس و طرح جامع توسعه اصفهان عمل کرده و در جهت معماری نوین اصفهان تأثیر بسیار قابل توجهی می‌گذارد. شیخ بهایی بسیاری از بناهای شگفت انگیز اصفهان را طراحی کرده مثل مسجد جامع عباسی یا همان مسجد شاه که به مسجد امام هم مشهور شده یا حمامی که با یک شمع می‌سوخت و منارجنبان. از دیگر کارهای شیخ بهایی تقسیم آب زاینده‌رود بوده که معروف به طومار شیخ بهایی است.

آن سوی جهان  
خبر دیگر در خصوص مراسم اسکار است که طبق اعلام آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک و ABC، نود و ششمین مراسم اسکار ۱۰ مارس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. در همین حال اعلام شد آخرین مهلت برای ارسال فیلم‌ها برای اسکار ۲۰۲۴ برابر ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ خواهد بود. رأی‌گیری اولیه برای معرفی فهرست‌های کوتاه از ۱۸ دسامبر شروع و اعلام نتایج ۲۱ دسامبر انجام می‌شود. مراسم اسکار 96 یکشنبه ۱۰ مارس ۲۰۲۴در دالبی تیاتر برگزار می‌شود و مراسم به صورت زنده از ABC روی آنتن می‌رود.

جستجو
آرشیو تاریخی