صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

یادی از عارف لرستانی به بهانه سالروز درگذشتش، استقبال حسن روح‌الامین از عروسک‌های «پسر دلفینی» و اطلاع‌رسانی اهالی سینما از عرضه تازه‌ترین آثار نمایشی‌شان به همراه دورخیر خوانندگان پاپ برای کنسرت‌های تازه‌شان بخشی از فعالیت اهالی فرهنگ در فضای مجازی است که برش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

یاد روز  
 26 فروردین ماه سالروز درگذشت عارف لرستانی است. این بازیگر تئاتر و تلویزیون سال 96 در سن 45 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. سیدمجید صالحی با چند روز تأخیر به همین مناسبت تصویری از زنده‌یاد خشایار الوند و عارف لرستانی را منتشر کرده و از آنها یاد کرده است.

بی‌بی‌سی نمی‌تواند روایت‌گر واقعی تاریخ فلسطین باشد
پرویز جاهد: دیشب مستندی از شبکه بی‌بی‌سی پخش شد با عنوان «سرزمین مقدس و ما» که درباره تأسیس اسرائیل بود. این مستند در واقع روایت دو مجری و خبرنگار بی‌بی‌سی یکی یهودی و دیگری مسلمان بود که در جست‌وجوی ریشه‌ها و نیاکان خود و نحوه شکل‌گیری اسرائیل در سال ۱۹۴۸ به این منطقه سفر می‌کنند. گاردین آن را مستندی «تابوشکن» خوانده است چرا که برای نخستین بار در یک برنامه بی‌بی‌سی از واژه نکبه (به معنی نکبت) استفاده شده بود. روز نکبت (یوم النکبه) برای فلسطینی‌ها روز عزا و یادآور سالگرد بیرون راندن صدها هزار فلسطینی از سرزمین‌شان و تشکیل اسرائیل در سال ۱۹۴۸ است اما اسرائیل استفاده از این واژه را در ادبیات رسمی این کشور ممنوع کرده است. بی‌بی‌سی هم در طی هفتاد و پنج سال که از روز نکبت می‌گذرد، این ممنوعیت تحمیل شده به وسیله اسرائیل را رعایت کرده و حالا پخش این مستند از این شبکه اقدامی تابوشکن و شجاعانه محسوب می‌شود چرا که در واقع به منزله شناسایی رسمی نکبه به عنوان یک رویداد تاریخی و یک روز مهم در تاریخ خاورمیانه است. در واقع با اینکه بی‌بی‌سی برخی تابوهای تحمیلی خود را می‌شکند، اما برنامه‌سازان بی‌بی‌سی همچنان نمی‌توانند روایت‌گر واقعی تاریخ و ظلمی که بر مردم فلسطین رفت باشند.

استقبال روح الامین از عروسک‌های یک انیمیشن  
حسن روح الامین در استوری اینستاگرامش تصاویری از دریافت محصولات جانبی انیمیشن «پسر دلفینی» منتشر کرده است. این محصولات شامل عروسک‌های شخصیت‌های مختلف این انیمیشن است. او با معرفی لینک خرید این محصولات نوشته است: «محصول خوب و تبلیغ خوب از ویژگی‌های بارز انیمیشن «پسر دلفینی» حاصل تلاش تیم خوب محمد همدانی است.»

«مسلخ ایدئولوژی» با جابر قاسمعلی
جابر قاسمعلی، فیلمنامه‌نویس نام‌آشنای سینمای ایران در استوری اینستاگرامش از حضور در پانصد و سی‌ و سومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که به نمایش «کشتزارهای مرگ» اختصاص دارد، خبر داده است. «کشتزارهای مرگ» به کارگردانی رولند جافی دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۰ به نمایش درمی‌‌آید. پس از نمایش فیلم، جابر قاسمعلی با موضوع «مسلخ ایدئولوژی» فیلم را تحلیل خواهد کرد. این فیلم داستان خبرنگاری است که برای پوشش جنگ داخلی به کامبوج رفته که توسط نیروهای خمرهای سرخ دستگیر می‌شود.

دورخیز خوانندگان پاپ برای اجراهای تازه
همزمان با پایان گرفتن ایام گرامی شب‌های قدر و سوگواری شهادت حضرت علی(ع) برخی از خوانندگان مطرح موسیقی کشورمان خود را برای برگزاری کنسرت در تهران و دیگر شهرهای کشور آماده می‌کنند.
سالار عقیلی از اجرای کنسرت در گرگان خبر داده است. این اجرا اول اردیبهشت‌ماه و در تالار فخرالدین اسعد گرگانی خواهد بود. عقیلی نوشته است: «خوشحالم که بعد از مدت‌ها مردم شریف گرگان را می‌بینم.»
پرواز همای از نخستین اجرای خود در یزد خبر داده است. این کنسرت هشتم اردیبهشت ماه در سالن تربیت معلم برگزار می‌شود.

دعوت ژاله صامتی به سالن‌های تئاتر
ژاله صامتی که با هشتگ «تئاتر ببینیم» دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش را به حضور در سالن‌های تئاتر دعوت می‌کند، در تازه‌ترین فعالیت اینستاگرامی‌اش تماشای تئاتر «ناریا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین فردوسی را پیشنهاد کرده است. این نمایش هر شب ساعت 19 در تماشاخانه ملک روی صحنه می‌رود. مهرداد آبسالان، الهه احمدزاده، امیرحسین بیاتی، سیدمحمد تقوی و... از جمله بازیگران این نمایش هستند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی