صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

اعتراف معنوی نژاد به انتخاب اشتباه برای رفتن به لیگ همسایه:

کفپوش سالن‌های عراق از بتن است!

با بدشانسی به پلی آف فرانسه نرسیدیم والیبال عراق در حد زیر گروه ایران است 4 صبح شام می‌خوردم!

مهری رنجبر
روزنامه نگار

دریافت کننده ملی‌پوش والیبال، به عراق نرفته برگشت. محمد جواد معنوی‌نژاد بعد از دوری یکساله، شروع خوبی در لیگ فرانسه داشت، اگرچه با بدشانسی به پلی آف نرسید. وقتی پیشنهاد بازی در تیم گاز عراق مطرح شد او اعتماد کرد و رفت، اما شنیده هایش واقعیت نداشت. معنوی‌نژاد تنها یک هفته دوام آورد و توافقی از تیم عراقی جدا شد. حتی مبلغ بالای قراردادش هم او را وادار به ماندن نکرد.

چطور از لیگ فرانسه به تیم گاز جنوبی و لیگ عراق رفتی؟
حدودا یک ماه پیش به من پیشنهاد بازی در این تیم را دادند، دیدم تجربه بدی نیست. حتی از شرایط کفپوش سالن، امکانات و بازیکنان تیم پرسیدم که گفتند خوب است. من هم قبول کردم و رفتم.
اما نرفته برگشتی؟
بازی‌های لیگ والیبال عراق 4 هفته است و هر هفته 3 بازی، من هم هفته اول بازی کردم. اول اینکه سالن کفپوش استاندارد ندارد و بتن است و تازه قرار است کفپوش سفارش بدهند، بازیکنان تیم هم سطح بالا نبودند و حتی پاسور تیم بقیه را خوب تغذیه نمی‌کند. بازیکنان این تیم در سطح والیبالیست‌های زیر گروه ایران هستند. ساعت بازی‌ها هم بعداز افطار و از ساعت 9-10 و 12- و 12:30 شب برگزار می‌شود. من تازه ساعت 4 صبح به وقت سحری شام می‌خوردم. من با این شرایط دیدم بدنم ضعیف می‌شود و بعداز یک هفته با باشگاه صحبت کردم و قراردادم را فسخ کردم.چرا که سلامتی‌ام مهم‌تر است.
یعنی به خاطر تیم ملی، قید بازی در عراق را زدی؟
سلامتی‌ام برایم اهمیت بیشتری دارد، چرا که ریسک بازی درلیگ عراق بالا بود. هم بابت نبود امکانات استاندارد و هم احتمال حرکات ریسکی بازیکنان تیم گاز و بازیکنان رقیب و احتمال برخورد با ما.
اتفاقاً خیلی‌ها به این تصمیم شما انتقاد کردند و گفتند بابت قرارداد بالا رفتید.
هرکسی نظر شخصی دارد و من به نظرشان احترام می‌گذارم. نمی‌شود گفت که مبلغ قرارداد برایم مهم نبود، از طرفی تجربه جدید می‌خواستم اما اطلاعات غلط درباره امکانات و بازیکنان در لیگ عراق به من دادند. اگر می‌دانستم، نمی‌رفتم.
انگار تنها بازیکن مطرح تیم تو امیر غفور بود؟
دقیقاً. من بعداز مصدومیتم و نرفتن به المپیک، دوسالی بود که امیر غفور را ندیده بودم وآنجا همدیگر را دیدیم. یک هفته در عراق کنار هم بودیم که خاطره خیلی خوبی بود.
بازی در لیگ فرانسه چطور تجربه‌ای بود؟
لیگ والیبال فرانسه جزو 4-5 لیگ برتر دنیاست و با حضور بازیکنان خارجی زیاد سطح خیلی خوبی دارد. برای من تجربه خیلی خوبی بود و عملکردم، بعداز دوری یکساله در آنجا راضی کننده بود.
 به نظر می‌آید یک‌سال سخت را دور از والیبال تحمل کردی.
من با مصدومیت در اردوی قبل از المپیک، یکسالی دور بودم. مصدومیتی که باعث شد المپیک را از دست بدهم و همینطور بازی در باشگاه فرانسوی‌ام را از دست دادم.
بازی هایت در لیگ والیبال فرانسه چه بازتابی داشت؟
در رسانه‌های فرانسوی شهر پویترز بعد ازهر هفته بازی‌ها را تحلیل می‌کردند که هر از گاهی هم با من مصاحبه می‌کردند و گاهی هم رسانه ملی فرانسه سراغم می‌آمد. حضور من به عنوان اولین بازیکن ایرانی در لیگ فرانسه بازخورد خیلی خوبی داشت. شک ندارم دید آنها به والیبال ایران، سطح آن و بازیکنانش خیلی مثبت شده است. در واقع من با بازی در لیگ فرانسه راه را برای بقیه والیبالیست‌ها باز کردم، درست مثل سالی که در لیگ سری A ایتالیا بازی کردم. تعریف از خود نباشد اما خیلی مهم است یک بازیکن با بازی و رفتارش در یک کشور و ثبت خاطره خوب، ذهنیت خوبی هم از آن ورزش و بازیکنان آن کشور برای کشور میزبان به جا می‌گذارد. به هر حال این تجربه را باشگاه من به باشگاه‌های دیگر هم منتقل می‌کند. خدا را شکر بازی در لیگ فرانسه تجربه خیلی عالی برای خودم و باشگاهم بود.
بازی در لیگ فرانسه چقدر با لیگ سری A ایتالیا متفاوت بود؟
معمولاً در همه لیگ‌های دنیا بازیکنان خارجی هم بازی می‌کنند، اما سطح لیگ والیبال ایتالیا متفاوت از بقیه اروپاست. آن هم به دلیل حضور بازیکنان تاپ. به همین دلیل حرفه‌ای‌ترین لیگ والیبال دنیا محسوب می‌شود. با اینکه بازیکنان خارجی در لیگ فرانسه هم به بالا رفتن سطح آن کمک می‌کنند، اما به سری A ایتالیا نمی‌رسد. البته تیم‌های فرانسوی هم در لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کنند، اما لیگش بعداز ایتالیا، لهستان و روسیه قرار دارد.
درست است قرار است گاز جنوب برای باشگاه‌های آسیا با نیمیر عبدالعزیر و فابیو قرارداد امضا کند؟
گاز جنوب می‌خواهد بازیکنان بزرگ جذب کند. حتی قرارداد با من و غفور بمب خبری بود. اتفاقی مهم برای تیمی که بازیکن بزرگی نداشته. شنیدم قرار است با آنها قرارداد ببندد.

 

بــــرش

چطور تیم پویترز به پلی آف نرسید؟
تیم ما با بدشانسی پلی آف را از دست داد. چرا که ترکیب جوانی دارد و نیم فصل چند برد نگرفت. از آنجایی که در لیگ فرانسه برخلاف لیگ ایران امتیاز مهم است نه برد و باخت، حتی برد 3-2 هم تفاوت ایجاد می‌کند و ما هم در نیم فصل اول با باخت‌هایی که دادیم، به رغم اینکه نیم فصل دوم بهتر بودیم و حتی تیم‌های بزرگ مثل مونت پلیه و نانت را بردیم اما به پلی‌آف نرسیدیم. حتی تا نیمه نهایی جام حذفی فرانسه هم رفتیم ولی به دلیل بی‌تجربگی بازیکنان 3- صفر باختیم و فینال را ازدست دادیم.

جستجو
آرشیو تاریخی