صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و دو - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و دو - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

درگذشت پرویز اذکایی، تجربه سیروان خسروی از سفر به خوزستان و مواجهه با شگفتی‌های این منطقه، اجرای متفاوت و تماشایی گرشا رضایی، سریال تازه ژاله صامتی و... بخشی از فعالیت تازه هنرمندان در فضای مجازی است که برش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

درگذشت پژوهشگر تاریخ، جغرافیا، زبان و فرهنگ  
 اکبر ایرانی، نویسنده و محقق در صفحه اینستاگرام خود از درگذشت پرویز اذکایی، پژوهشگر تاریخ، جغرافیا، زبان و فرهنگ خبر داده است. او درباره این شخصیت فرهنگی نوشته است: «ایشان یکی از مفاخر بزرگ همدان بود که عمر با برکت خود را وقف تحقیق، تألیف، ترجمه و تصحیح متون علمی نمود. استاد پرویز اذکایی شخصیتی جامع الاطراف و از تبار عالمانی بود که علاوه بر فراگیری علوم قدیم، به پژوهش در تاریخ، فلسفه، تاریخ علم، فهرست‌نگاری و کتابشناسی پرداخت. شخصیت او از چند جنبه به‌ویژه از لحاظ فردی و اجتماعی قابل توجه و اعتناست. او شیفته فرهنگ ایران بود و با پشتکار ستودنی، به کار و کوشش علمی برای موطن و وطن خود پرداخت.» در بخش دیگری از یادداشت اکبر ایرانی آمده است: «او خانه پدری خود را وقف کرد تا به یک مرکز فرهنگی و کتابخانه عمومی تبدیل شود. کتابخانه غنی و ارزشمند خود را با حدود 15هزار جلد کتاب و نشریات ادواری وقف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کرد. جایزه دوسالانه تعیین کرد تا به بهترین آثار حوزه مطالعات ایران‌شناسی و همدان‌پژوهشی در کشور تعلق گیرد.»


پیشنهادی برای علاقه‌مندان شل سیلوراستاین  
قاسمعلی فراست، نویسنده حوزه ادبیات پایداری و جنگ با انتشار بخشی از نوشته‌های شل سیلور استاین مخاطبانش را به خواندن آثار او دعوت کرده است. در این نوشته که برشی از کتاب عشق کرگدن است، آمده: «کرگدن گفت: عاشق یعنی چه؟ دم جنبانک گفت: یعنی کسی که قلبش از چشم‌هایش می‌چکد.»


عجیب‌ترین منظره‌ها در زندگی سیروان خسروی
سیروان خسروی که به خوزستان سفر کرده با انتشار تصاویری از جذابیت‌های طبیعت این منطقه از تجربه مواجهه با طبیعت تماشایی خوزستان نوشته است. او احساستش را از دیدن این تصاویر بویژه حضور در دژ محمدعلی خان با این عبارات بیان کرده است: «چقدر خوشحالم که برای سفر به خوزستان اومدم. حجم زیبایی‌های اینجا باور‌نکردنیه. دژ محمد‌علی خان یکی‌ از عجیب‌ترین منظره‌هایی‌ بود که تو زندگیم دیدم.»


استعدادیابی خوانندگی با رضا صادقی
رضا صادقی با انتشار تصاویری از برنامه «آوای جادویی» دنبال‌کننده صفحه اینستاگرامش را به تماشای این برنامه دعوت کرده است. «آوای جادویی» که از یکی از پلتفرم‌های آنلاین نمایش پخش می‌شود یک مسابقه استعدادیابی در زمینه خوانندگی است. علاوه بر رضا صادقی، رضا یزدانی، محمد اصفهانی و محمد معتمدی از دیگر داوران این برنامه هستند.


تجربه خاص گرشا رضایی از اجرایی متفاوت
گرشا رضایی اجرایی متفاوت از آهنگ «دریا نمی‌رم» را منتشر کرده است. شاخصه این اجرا حضور دو معلول از مؤسسه خیریه بهشت امام رضا(ع) و همراهی آنها در این اجراست. گرشا رضایی درباره این اجرای متفاوت نوشته است: «هومن لطفعلی و پوریا آبخوش. هر دو هنرمند با محدودیت‌های جسمی و ظاهری به‌خوبی این قطعه رو اجرا کردند و اما ویژه در مورد هومن: در تمام طول زندگی‌ام تقریباً به اندازه انگشتای دست موزیسین قابل و کاربلد مثل هومن ندیدم، با اینکه هم روشندله و هم دچار معلولیت از ناحیه دست، اما جزو بهترین موزیسین‌های ایرانه اینو بی‌تعارف می‌گم. باید از هومن و امثال او درس گرفت.»


 سریال تازه ژاله صامتی در شبکه نمایش خانگی
ژاله صامتی با انتشار تیزر «سیاه چاله» از آغاز نمایش آن در یکی از پلتفرم‌های آنلاین نمایشی خبر داده است. سریال «سیاه‌چاله» یک کمدی اجتماعی است که به کارگردانی حسین نمازی ساخته شده است. نمازی سال گذشته فیلم موفق «شادروان» را روی پرده سینماها داشت. حسن پورشیرازی، ژاله صامتی، مهران احمدی، شهره سلطانی، الناز حبیبی، مجید نوروزی، بهرنگ علوی، سعید عطاییان، مهرناز افلاکیان و... از بازیگران این سریال هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی