صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و یک - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و یک - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

جامعه‌شناسی با دغدغه عدالت

بیژن مقدم
سردبیر سایت الف و مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
 


 دکتر عماد افروغ جامعه‌شناس و اندیشمندی بود که برای چند صباحی ردای سیاست بر تن کرد تا در جایگاه نمایندگی مردم در مجلس هفتم فریادگر عدالت باشد. او همواره از عدالت سخن گفت؛ از عدل علی(ع)، از رابطه امام و امت.
 صراحت لهجه داشت. اصولی فکر می‌کرد. نقد را وظیفه مردم نسبت به حاکمان می‌دانست و این یافته‌ها را نه در مکاتب دیگر بلکه در اسلام و نهج البلاغه امام علی(ع) یافته بود. 
در باور او قانون نمی‌توانست بی‌اعتنا به عدالت باشد. از این رو بر فقر می‌تاخت و مسئولان را مورد شماتت قرار می‌داد.  افروغ جامعه‌شناسی دیندار، دغدغه‌مند، صریح و مردمدار بود. هرگز مرزبندی‌های سیاسی خود با دیگران را مخدوش نکرد و با صدای رسا اعلام کرد: «من هویتم را از امام خمینی و ولایت فقیه به دست آوردم و به راحتی این هویت را از دست نمی‌دهم.»  او این سخنان را زمانی ایراد کرد که از برخی اظهاراتش برداشت‌های ناصوابی صورت گرفته بود. 
عماد افروغ روشنفکری اصیل و زبان بی‌زبانی‌ها بود.  بشدت بر «فرمالیسم» شورید و سال‌ها پیش نسبت به ایجاد شکاف بین فضای رسمی و مدنی هشدار داد. او ضمن دفاع سرسخت از«مردم سالاری دینی» در مقابل تهدیداتی که می‌توانست این اصل را منحرف نماید ایستاد و هشدار داد. افروغ بیش از آنچه با «مصلحت» آشنا باشد با «حقیقت» همنشین و قرین بود.

جستجو
آرشیو تاریخی