صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اسناد فاش شده اطلاعاتی جنگ اوکراین، واشنگتن را در مخمصه انداخته است

ویکی لیکس 2

زهره صفاری
خبرنگار


افشای گزارش‌های محرمانه امنیت ملی امریکا درباره خاورمیانه و چین و بویژه تجهیز تسلیحاتی و آمار و ارقام‌ها درباره کمک‌ها به اوکراین، زنگ خطر را برای پنتاگون و کاخ سفید به صدا درآورده و دادستانی این کشور را به تشکیل کمیته تحقیق واداشته است.
از آنجا که انتشار گسترده و غیرقابل مهار این اسناد در فضای مجازی، هشداری جدی درباره وجود حفره‌های امنیتی در اطلاعات امنیت واشنگتن به شمار می‌رود و در برهه حساس فعلی جنگ مسکو و کی یف، به نوعی برگ برنده را در صحنه نبرد اروپا به روسیه سپرده است، امریکا و اوکراین برای القای غیرواقعی بودن این اسناد به تکاپو افتاده‌اند آن هم در شرایطی که شواهد در این مسیر به سود آنها به نظر نمی‌رسد.
روزنامه نیویورک تایمز امریکا که نخستین بار خبر درز این اطلاعات و اسناد را در شبکه‌های اجتماعی توئیتر و تلگرام و حتی سایت اطلاعات جنگ اوکراین(4chan) منتشر کرده بود، حجم اسناد افشا شده را بیش از 100 سند اطلاعاتی می‌داند که با توجه به میزان حساسیت آنها می‌تواند برای امنیت اطلاعاتی امریکا ضربه‌ای مهلک به شمار رود. یکی از افسران اطلاعاتی ایالات متحده که نامش را فاش نکرده است گفت: «این رخنه اطلاعاتی کابوسی برای امریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند و کانادا است؛ کشورهایی که به اصطلاح 5 چشم خوانده می‌شوند و در زمینه اطلاعاتی با یکدیگر تعامل دارند.»
دادستانی امریکا همزمان با پنتاگون بلافاصله برای یافتن سرمنشأ این خرابکاری وارد عمل شدند اما تاکنون به رغم آنکه این اسناد در حال دست به دست شدن است هیچ سرنخی از عامل پشت پرده آن در دست نیست و امریکا و اوکراین بدون سند و مدرک، سعی در متهم کردن روسیه در این پرونده دارند.
میک مولروی، از مقامات ارشد سابق پنتاگون معتقد است: «درز کردن اطلاعات طبقه‌بندی شده درباره برنامه‌های نظامی در اوکراین، یک شکاف مهم امنیتی به شمار می‌رود. حجم اسنادی که منتشر شده، نشان می‌دهد بدون شک این افشاگری عمدی و از سوی فرد یا افرادی بوده است که درصدد تخریب تلاش‌های اوکراین، امریکا و ناتو هستند.» در همین حال یک تحلیلگر امریکایی با اشاره به روند انتشار این اسناد در فضای مجازی، آن را «مشت نمونه خروار» دانست. کارشناسان معتقدند این خرابکاری در هر سطحی که باشد می‌تواند امنیت اطلاعاتی امریکا را با چالشی جدی روبه‌رو کند.

اتهام زنی به روسیه
براساس آخرین گزارش‌ها، اسناد درز کرده اطلاعاتی پنتاگون، گزارش روزانه اقدامات ارتش مشترک در اوکراین بود که هرگز به صورت عمومی منتشر نمی‌شد. به نوشته پی بی‌اس نیوز، این دسته از گزارش‌ها که به بازه زمانی 23 فوریه تا 1 مارس مربوط بود، روند پیشرفت تجهیز تسلیحاتی و نظامی اوکراین و همچنین تاریخ دقیق ارسال سلاح به کی یف را شامل می‌شد اما در عین حال اسناد ماه آوریل، گزارش برنامه حملاتی را شامل بود که هنوز به وقوع نپیوسته و می‌تواند دست کی یف و هم پیمانانش را در برابر روسیه ببندد.
این اتفاق که به باور بسیاری از کارشناسان، بزرگترین پیروزی اطلاعاتی روسیه از آغاز عملیات نظامی در این کشور به شمار می‌رود، امریکا و اوکراین را تا حدی نگران کرده که در چند روز اخیر تلاش بسیاری برای غیرواقعی خواندن این اسناد دارند.
در همین راستا یکی از مقامات امریکایی با تأکید بر اینکه هنوز صحت این اسناد با اما و اگر همراه است، اطلاعات منتشر شده را نیز بی‌اهمیت خواند و گفت: «این اسناد نقشه‌های جنگی نبود و می‌تواند جزئیات حملات اوکراین را مشخص کند. 
بسیاری از آنها با بی‌دقتی تنظیم شده و به طور مثال در برخی از آنها آمار مرگ و میر نظامیان روسی به طور چشمگیری از آمار اعلام شده امریکا بشدت پایین‌تر است.»
در عین حال تئوری توطئه اطلاعاتی روسیه نیز مطرح شد و آندری یاسو، سخنگوی اطلاعات ارتش اوکراین گفت: «مهم است که فراموش نکنیم روسیه در چند دهه اخیر موفقیت‌های بسیاری با بهره‌گیری از فناوری‌های نرم‌افزاری و فتوشاپ به دست آورده است و با توجه به آمار و ارقام‌های نادرست این اسناد می‌توان جعلی بودن آنها را ثابت کرد.»
همزمان میخایلو پودولیاک، مشاور دفتر ولودیمیر زلنسکی نیز با انتشار پستی در کانال تلگرامش، این اسناد منتشر شده را که بسیاری از آنها عنوان محرمانه نیز بر بالای آن نقش بسته، بلوف روسیه خواند و گفت: «اگر مسکو به این اطلاعات محرمانه دسترسی داشت، سعی در افشاگری نمی‌کرد و اطلاعات مهم خود را به سادگی نمی‌سوزاند.»

واکنش دولت امریکا و کاخ کنگره
یک مقام دولتی که نامش را فاش نکرده است و از مهره‌های نزدیک به کاخ سفید به شمار می‌رود، با تأکید بر نگرانی کاخ سفید نسبت به افشای قارچ گونه این تهدید در فضای مجازی، به پولتیکو گفت: «تیم جو بایدن بشدت نگران این افشای گسترده اطلاعات است. اما در عین حال این موضوع می‌تواند عملیات جعلی روسیه باشد. مسکو سابقه بسیاری در دستکاری اطلاعات برای دستیابی به اهداف خود دارد.» این مقام اما از بیان اینکه کاخ سفید چگونه در جریان درز این اطلاعات قرار گرفته امتناع کرد. با وجود این اظهارات، این تهدید امنیتی تا حدی بزرگ است که کاخ کنگره نیز نتوانست در برابر آن سکوت کند اما واکنش‌های برآمده از این نهاد به نوعی صحتی بر واقعی بودن این تهدید گذاشت. سناتور دان باکن، از نمایندگان نزدیک به کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان گفت: «بدون شک من کسی را که بدون اجازه این اطلاعات را افشا کرده، پس از شناسایی، اخراج می‌کنم.» جیسون کرو، از اعضای جمهوریخواه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا نیز گفت: «من در انتظار گزارش پنتاگون درباره پشت صحنه این افشاگری و معرفی خاطیان هستم.»

 

اسناد جنـــجالی

نمونه ای از اسنادی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است

جستجو
آرشیو تاریخی