صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

اجرای نمایشی به کارگردانی سیاوش طهمورث در سالن استاد سمندریان، گلایه فریبا کلهر به رضا کیانیان بابت اظهارنظر اخیرش درباره مرگ کیومرث پوراحمد، برپایی کارگاه مبانی داستان‌نویسی به تدریس ناهید طباطبایی، بازنشر رمانی از حبیب احمدزاده و حدس و گمان‌هایی درباره رکوردشکنی تابلوی نقاشی از هنرمند مشهور دانمارکی، عنوان مطالبی هستند که در مجازی امروز می‌خوانید.

گلایه کلهر از نوشته رضا کیانیان  
فریبا کلهر مترجم و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در تازه‌ترین پست خود درباره نقل قولی از رضا کیانیان مبنی بر اینکه:«یکی زنگ زد پرسید  پوراحمد چرا خودشو کشت؟ گفتم امروز زنده موندن تو این خراب‌‌آباد دلیل می‌خواد، خودکشی نه!» اظهارنظر کرده؛ در نوشته کلهر آمده است:«این چه ادبیاتی است؟ چه نگاهی است به وطن؟ چرا به هر بهانه‌ای باید لگد بزنیم به ایران؟ کیومرث پوراحمد به دلیلی که کسی نمی‌داند به زندگی خودش پایان داده! ده‌ها دلیل می‌تواند پشت این عمل باشد. نه تنها امروز بلکه در هر زمانی هر کسی به بهانه‌ای نارضایتی سیاسی ایران را نشانه بگیرد و به آن بتازد، نه تنها پمپاژ ناامیدی و یأس می‌کند بلکه کاری خلاف امنیت کشور انجام می‌دهد. تزریق این تفکر که خراب‌آباد ایران ارزش زندگی کردن ندارد، این فکر را گسترش می‌دهد که در صورت حمله نظامی کشوری بیگانه، ایران ارزش دفاع ندارد. مخالفین نظام باید یاد بگیرند بین دو مفهوم «دولت» و «کشور» فرق بگذارند. مسلماً تندروترین مخالفان نظام سیاسی کشور هم دلشان نمی‌خواهد در صورت براندازی، یک آشغالدانی تحویل بگیرند. سرزمینی پر از مردم ناامید، بی‌تفاوت و فحاش و نسبت به وطن بی‌غیرت به چه چیزی جز آشغالدانی شبیه است؟ ای کاش وطن هم مدعى‌العموم داشت تا با هر کسی که ریشه‌ها را نشانه می‌گرفت برخورد جدی می‌کرد.»

رمانی  خواندنی برای نوجوانان  
 «شطرنج با ماشین قیامت» کتابی از حبیب احمدزاده برای نوجوانان است؛ داستانی خواندنی که در قالب رمان پیش‌روی مخاطبان قرار گرفته و به همت انتشارات سوره مهر به تازگی چاپ دیگری از آن روانه کتابفروشی‌ها شده است. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این نوشته احمدزاده هستید، سری به صفحه این انتشارات در شبکه‌های اجتماعی بزنید. در معرفی «شطرنج با ماشین قیامت» آمده است:«این رمان یک اثر فلسفی-اجتماعی درباره سه روز زندگی یک بسیجی هفده ساله در شهری است که توسط عراقی‌ها محاصره شده است. او دیده‌بان توپخانه است اما به‌رغم میل باطنی‌اش مسئولیت وانت غذا به او محول می‌شود و باید علاوه بر غذارسانی به رزمندگان، به سه نفر از آدم‌های عجیب و غریبی که شهر را ترک نکرده‌اند هم غذا برساند. عراقی‌ها به سیستم پیشرفته رادار مجهز شده‌اند و او به دنبال آن نیز می‌گردد. این سیستم رادار همان ماشین قیامتی است که نویسنده برای یافتن آن با استناد به سه قسمت از کتاب‌های مقدس قرآن، انجیل و تورات، فلسفه آفرینش انسان و زندگی‌اش را در آخرت از دیدگاه یک بسیجی نوجوان، روسپی زمان شاه و مهندس بازنشسته پالایشگاه آبادان که ترکیبی از گناه و بی‌گناهی، سادگی و مکاری و تقدس و کفر هستند، بازخوانی می‌کند.

محسن چاوشی سال نو را با «رهایم کن» آغاز کرد 
«رهایم کن» تازه‌ترین اثر محسن چاوشی این هفته منتشر می‌شود. محسن چاوشی به تازگی قطعه‌ای را با عنوان «رهایم کن» با ترانه‌ای از امید روزبه برای سریال «رهایم کن» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی تولید کرده است. پخش این قطعه جمعه ۲۵ فروردین‌ماه، همزمان با پخش قسمت نهم «رهایم کن» از فیلیمو خواهد بود. 

رکورد‌شکنی یک تابلوی نقاشی
یکی از تابلوهای «ویلهلم هامرشوی» نقاش دانمارکی در حالی بزودی در لندن به حراج گذاشته می‌شود که ارزش برآورد شده آن رکورد بالاترین تخمین برای یک تابلوی نقاشی دانمارکی را شکسته و می‌توان انتظار داشت رکورد جدیدی در فروش آثار او  به ثبت برسد که به‌عنوان گران‌ترین هنرمند دانمارکی شناخته می‌شود. «هامرشوی»‌ نقاش کپنهاگی در فاصله ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۸ میلادی پربارترین دوره فعالیت خود را داشت. این نقاش در آن زمان در طبقه بالای آپارتمان قرن هفدهمی زندگی و کار می‌کرد. «هامرشوی» در این مکان تابلوهای نقاشی خلق کرد که امروزه به دلیل فضای آرام و در عین حال مرموز شهرت دارند. این تابلوهای نقاشی که اغلب یک آپارتمان را به تصویر می‌کشند، این نقاش را به گران‌ترین نقاش دانمارکی حراجی‌ها تبدیل کرده‌ است، چراکه سه مورد از تابلوهای نقاشی که از سال ۲۰۱۷ تاکنون به فروش رسیده است فراتر از پنج میلیون دلار ارزش داشتند. تابلوی نقاشی «فضای داخلی/ اتاق موسیقی» فضای تقریباً خالی و سه ساز موسیقی را به تصویر می‌کشد که گویی در اتاقی مشرف به خیابان رها شده‌اند. این نقاشی در مواردی به نمایشگاه‌هایی امانت داده شده است که از جمله آنها می‌توان به نمایشگاه‌هایی در موزه اورسی و گوگنهایم اشاره کرد. 

جستجو
آرشیو تاریخی