واردات مرغ گرم برای تنظیم بازار

مجوز بهداشتی واردات 50 هزارتن گوشت مرغ گرم برای اولین‌بار در کشور صادر شد

برای نخستین بار در کشور مجوز بهداشتی واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ گرم براساس نیاز بازار و تقاضای بخش خصوصی صادر و تاکنون بخشی از آن وارد کشور شده است. این خبری بود که به تازگی سید محمد آقامیری، معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور داد تا به این واسطه تنظیم بازار هم انجام بگیرد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور دلیل ناگزیری به واردات گوشت مرغ گرم را تقاضای بازار برشمرده و گفته است: «با وجود کنترل بازار تا امروز، گزارش‌ها گویای لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای واردات گوشت مرغ گرم به بازار ایران طی ماه‌های پیش‌رو است. از آنجا که گوشت مرغ گرم در بازار تقاضای زیادی دارد، لذا وزارت جهاد کشاورزی واردات گوشت گرم مرغ را در دستور کار خود قرار داده است.»

ورود وزارت جهاد کشاورزی به واردات مرغ
آقامیری با اشاره به اینکه کلیه پروتکل‌های بهداشتی کشور در واردات رعایت شده، افزوده است: سازمان دامپزشکی کشور علاوه بر وظایف ذاتی و تکالیف قانونی خود مبنی بر حفظ سلامت و امنیت غذایی کشور، در راستای ارتقا بهداشت عمومی جامعه، خود را موظف به همیاری و همکاری با وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین مایحتاج پروتئینی ضروری مردم عزیز ایران می‌داند.
سازمان دامپزشکی در اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی در ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان، طی دو سال اخیر تمام مبادی شبکه توزیع را کنترل کرده و می‌کند. این سازمان توانسته است برخلاف نوروز 1400 که مشکلات شدید ناشی از کمبود مرغ موجب بروز صف‌های طولانی و ارائه آن با کد ملی شده بود؛ طی دو نوروز و ماه مبارک رمضان سال‌های 1401 و 1402، از بروز مشکلات تلخ پیشگیری کند و مانع تشکیل بازار کاذب شود.
قیمت مرغ در ماه‌های پایانی سال قبل و بعد از فروش کمتر از نرخ مصوب 63 هزار تومانی به تدریج به این قیمت نزدیک شد و حتی در مواقعی از نرخ مصوب هم بالاتر رفت و تا کیلویی 70 هزار تومان هم رسید، اما با تزریق مرغ منجمد و تنظیم بازار قیمت این کالای پروتئینی کنترل شد و رفته رفته نیز از قیمت مرغ در خرده فروشی‌ها کاسته شد و قیمت مرغ منجمد تنظیم بازاری به 50 هزار تومان رسید.
به طور معمول وقتی کالایی مانند مرغ در بازار به طور محدود عرضه شود یا تقاضا برای خرید آن افزایش پیدا کند، منجر به گرانی و گرانفروشی آن کالا می‌شود. ایام عید و آغاز ماه رمضان تقاضای خرید مرغ را افزایش داد و منجر به گران‌تر شدن این کالای پروتئینی شد.
در حال حاضر بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای با پوشش کیسه نایلونی، با قیمت ۶۲,۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. وزارت جهاد کشاورزی هم با واردات گوشت مرغ درصدد است تا جلوی بروز التهاب و گرانی را در بازار بگیرد.

افزایش 3 درصدی عرضه گوشت طیور 
در بهمن ماه
بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به ۱۹۴٬۶۸۴ تن رسید. مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن سال قبل نسبت به ماه قبل (دی) در حدود ۳ درصد افزایش داشته است اما مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده کاهش یک درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.
روزانه 6 هزار تا 6 هزار و 500 تن مرغ گرم در سطح کشور توزیع می‌شود و سالانه 2 میلیون تا 2 میلیون و 200 هزار تن گوشت مرغ در کشورمان مصرف می‌شود به طوریکه سرانه مصرف این محصول پروتئینی برای هر ایرانی 23 کیلوگرم در سال محاسبه می‌شود. 

جستجو
آرشیو تاریخی