عبور شاخص کل از مرز 2.2 میلیون واحد

ارزش معاملات خرد به 18.5 هزار میلیارد تومان رسید

65هزار واحد رشد شاخص کل در روز شنبه

در عین حال که پایان معاملات بازار سهام در تمام روزهای سال جدید با برتری خریداران همراه بود و شاخص کل بال پرواز به سمت اوج ارتفاعات گشود، نه تنها این شاخص در هفته گذشته از رکورد تاریخی ارتفاع خود عبور کرد، بلکه در اولین روز از هفته جاری نیز توانست حدود 65 هزار واحد اوج گرفته و تا فراز 2.2 میلیون واحد پرواز کند.
روز شنبه 19 فروردین، از همان ساعات ابتدایی تقاضاکنندگان دست برتر را داشتند و شاخص کل در یک روند صعودی قرار گرفت. هر چند در دقایق پایانی بازار، فشار عرضه بیشتر شد اما در نهایت این شاخص با ثبت بازدهی 3.04درصدی و رشد 64 هزار 900 واحدی به ارتفاع 2 میلیون و 202 هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با نرخ 3.91 درصد، حدود 25هزار و 400 واحد افزایش یافت و در ارتفاع 676 هزار و 500 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز باز ثبت بازدهی 3.32 درصدی، 869 واحد قد کشید و در ارتفاع 27 هزار و 59 واحد به معاملات خود پایان داد.

اعتماد دوباره سرمایه گذاران به بازار سهام
روند رو به رشد بازار سهام که از اواخر سال گذشته آغاز شد در سال جدید نیز ادامه پیدا کرد و روز شنبه 19 فروردین با ورود یک هزار و 462 میلیارد تومان پول حقیقی به این بازار به طور چشمگیری تقویت شد، تا جایی که ارزش معاملات خرد در این روز به 18 هزار و 485 میلیارد تومان رسید که یک رکوردشکنی فوق العاده محسوب می شد. همچنین در پایان معاملات روز شنبه، در مقابل 252 نماد که در بالاترین قیمت مجاز روزانه خود در صف خرید قرار داشتند، تنها 10 نماد به صف فروش رفته بودند.

چرخش رفتار گروه خودرویی
افت و خیز معاملات در گروه خودرو و ساخت قطعات  یکی از مهمترین اتفاقاتی بود که بیشترین گمانه‌زنی‌ها در بازار را به خود اختصاص می‌داد. 
از نظر فعالین بازار، مهمترین عامل در روند نوسانی معاملات سهام خودرویی در روز گذشته، به کش‌و‌قوس‌های اخیر شورای رقابت در خصوص تعیین نرخ جدید خودرو مربوط می شود.
بر این اساس، با وجود آنکه در هفته گذشته از سوی شورای رقابت نوید افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو داده شده بود، اما معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای قیمت‌های اعلام شده را غیرمتعارف دانست که آثار تورمی دارد.
این نامه معاون اول با واکنش‌های متفاوتی از سوی وزارت صمت، شورای رقابت و نمایندگان مجلس روبه‌رو شد.
بنا بر آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد با توجه به اینکه قیمت‌ها در زمان معاملات بازار سهام دیروز، هنوز مشخص نشده بود و در عین حال گمانه‌زنی‌های ضد و نقیضی در این خصوص مطرح می شد، رفتار گروه خودرویی در این روز، در واکنش به ابهامات موجود در خصوص قیمت‌گذاری نهایی خودرو شکل گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی