صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

یادی از کیومرث پوراحمد، دعوت معاون هنری از مردم برای انتخاب شعار این دوره از نمایشگاه کتاب و ادامه پروژه تار ایرانی علی قمصری از اخبار شبانه‌روز گذشته دنیای مجازی است.

فراخوان انتخاب شعار فرهنگی برای نمایشگاه کتاب  
دعوت معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  برای شعار نمایشگاه از  اخبار دنیای مجازی حوزه ادبیات است. یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه کتاب و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حساب کاربری توئیتر خود از مردم دعوت کرد تا برای سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب، شعار پیشنهادی خود را ارائه دهند.
پیش از این شعار «ربع قرن جهاد فرهنگی» به عنوان شعار بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «کتاب، چشمه جوشان دانایی» به عنوان شعار بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،«بهشت دانایی در ضیافت کلمات» به عنوان شعار بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «خواندن، گفت و گو با جهان» به عنوان شعار بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «فردا برای خواندن دیر است» به عنوان شعار بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران، «یک کتاب بیشتر بخوانیم» به عنوان شعار سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «با کتاب سلامتیم» به عنوان شعار سی‌ویکمین‌ دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «خواندن توانستن است» به عنوان شعار سی‌ودومین‌ دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و «کتاب یعنی زندگی» به عنوان شعار سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شده بودند. سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیستم تا سی‌ام اردیبهشت ماه 1402 در مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.


یادی از خالق سریال قصه‌های مجید 
 اخبار مجازی سینمای ایران در 24 ساعت گذشته اشاره دارد به درگذشت کیومرث پوراحمد که روز گذشته مراسم تشییع او برگزار شد . دوستان و همکاران و یاران قدیمی این کارگردان نام آشنای ایران، با انتشار تصویری و متنی، یاد او را گرامی داشته‌اند. محمدرضا غفاری بازیگر سینما با انتشار پستی به آخرین همکاری‌اش با پوراحمد اشاره داشته و نوشته:« آقاى پوراحمد عزیزم  چه خوشحالم شناختمتون. چه خوشحالم که این اجازه رو داشتم که باهاتون کار کنم. بچه بودم با مادرم رفتم سینما خواهران غریب رو دیدم . قصه‌های مجید  و پارسال این اجازه رو پیدا کردم که در فیلمتون بازی کنم و افتخار کردم هر روز با وجود اون سختی‌ها تونستم کنارتون باشم،  دوستتون دارم و دلم شکست از نبودتون، روحتون شاد کارگردان دوران کودکی ما.»
اکبر نبوی هم درصفحه توئیتر خود با اشاره به مرگ خودخواسته این کارگردان نوشته:«کسی که در هوشیاری عقلانی‌است و خودکشی می‌کند، به من و ما می‌گوید که عشق در او مرده است. عشق به دیگری، عشق به زندگی، حتی عشق به خود. خالی شدن از عشق، تحسین و ستایش ندارد، تأسف و اندوه دارد.  فقط مرده‌خورها، از مرگ انسانی که از عشق خالی شده و خود را می‌کشد، حماسه می‌سازند.»
سالار عقیلی هم مانند دیگر اهالی هنر با انتشار عکسی قدیمی که تصویری از زنده‌یاد نادر گلچین هم در آن مشاهده می شود، یاد و خاطره کیومرث پوراحمد را گرامی داشته است.


نوا
علی قمصری نوازنده شناخته شده همچنان به پروژه تار ایرانی می‌پردازد و تازه‌ترین اجرایش در کنار برج آزادی است که دراین باره نوشته : «برج آزادی ، نماد تهران ، سیمرغی را در ذهن من به تصویر می‌کشد که با وجود بسته بودن بال‌هایش به زمین ، با سری رو به آسمان ، در تلاش برای پرواز است. برج آزادی به دلیل معماری مدرنش، نمادی از ایران مدرن نیز تلقی می‌شود. در قطعه «رها» ، تارنوازی با نگاهی شخصی است که سال‌ها برای تجهیز به این بیان ، با خلق تکنیک‌های تازه و استفاده از تکنیک‌های سازهای دیگر مانند «شلپه» و جست وجوگری ، امید به موفقیت در ایجاد جریانی تازه دارم.»
 محسن شریفیان نوازنده نی انبان هم استوری از کنسرت تازه‌اش در تورنتو منتشر کرده و نوشته «خوشحالیم که دوباره در تورنتو همدیگه رو می‌بینیم.»


آن سوی جهان
«ژان دو باری» که در آن جانی دپ در نقش پادشاه لویی پانزدهم بازی کرده، برای افتتاحیه فیلم کن انتخاب شد. این فیلم به کارگردانی می‌ وین اولین نمایش جهانی خود را ۱۶ ماه مه در کاخ جشنواره تجربه می‌کند. در این فیلم که زندگی، ظهور و سقوط پادشاه فرانسه را تصویر می‌کند، کارگردان هم به عنوان شخصیت اصلی فیلم در کنار دپ نقش‌آفرینی کرده است. این فیلم در عین حال از سوی عربستان سعودی تأمین مالی شده و اولین باری است که فیلمی از عربستان این جایگاه را به دست می‌آورد. هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن از ۱۶ تا ۲۷ مه (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی