صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و شش - ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و شش - ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای‌مجازی

با مروری بر فضای مجازی می‌توان در جریان تازه‌ترین فعالیت‌های فرهنگی و هنری‌ قرار گرفت. آنچه می‌خوانید بخش‌هایی برگزیده از فعالیت اهالی فرهنگ و هنر در شبکه‌های اجتماعی است.

رباب نوازی ایران پژوه سوئیسی  
افشین شحنه‌تبار مدیر انتشارات شمع و مه ویدیویی از رباب نوازی متئو کلاول ایران پژوه سوئیسی منتشر کرده است. این ویدیو مربوط به نمایشگاه کتاب ژنو است که از دوم  تا ششم فروردین ۱۴۰۲ در سوئیس برگزار شد. انتشارات شمع و مه با بیش از ۴۰ عنوان کتاب درباره ایران و بیش از ۲۰ عنوان کتاب‌ رمان بزرگسال ترجمه از فارسی به زبان فرانسه در این نمایشگاه حضور داشت.


داستان گسست از نگاه داستان نویس 
علی‌‌اصغر عزتی ‌پاک داستان‌نویس ایرانی در یادداشتی در‌باره فیلم «بنشی‌های اینیشرین» دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش را به تماشای فیلم تحسین شده مارتین مک دونا دعوت کرده است. او با ذکر این مقدمه که برای سومین بار به تماشای این فیلم نشسته در بخشی از یادداشت خود آورده است:« این داستان، داستان گسست است؛ گسست عاطفی و فکری و اجتماعی مردمان یک جزیره در ایرلند و نتیجه و پیامدهای هراس‌انگیزش. فیلم که تمام شد، با خودم گفتم کاش می‌شد این قصه را سر دست گرفت و خانه به خانه رفت در این کشور و در این شهر و عاقبت بریدن عُلقه‌ها و دوستی‌ها را نشان مردم و حاکمان داد. (داستان‌ها مگر جز به همین منظور خلق می‌شوند؟) باید به همگان، به تمام شهروندان، از هنرمندش تا مسئولش، از کارگرش تا روشنفکرش، گفت که ما حق نداریم از همدیگر عبور کنیم؛ که اگر این اتفاق بیفتد، آنگاه دیگر زمین و زمان بر همه تنگ خواهد شد و مجال زندگی تنگ‌تر. اگر غرور و تبختر و کینه وارد شهر شود؛ اگر تحقیر و توهین سکه‌ رایج شود؛ اگر فرصت میدانداری به قاصدان تباهی و ویرانی جامعه داده شود، پس آنگاه همگان باید منتظر آتش و مرگ و تنهایی و ناامیدی باشند. مردمان یک شهر و یک کشور اگر مراقبت نکنند از خود و از دیگران، کم‌کم همه تبدیل می‌شوند به عناصر ویرانگر و مرگ‌زای جامعه.»


قدردانی از بازیگر مخفی پوست شیر
مجتبی پیرزاده اگرچه تا اینجای کار حضوری کوتاه در قسمت پنجم سریال «پوست شیر» داشته اما گریم متفاوت او و بازی درخشانش مورد توجه قرار گرفته است. امروز قسمت ششم فصل سوم سریال «پوست شیر» در پلتفرم نمایشی مربوطه منتشر می‌شود. اغلب بازیگران این سریال با انتشار تیزر این سریال پربازدید، مخاطبان را به تماشای آن دعوت کرده‌اند. در پست منتشر شده این بازیگران از جمله پردیس احمدیه، صفحه اینستاگرام مجتبی پیرزاده را تگ کرده‌اند. مجتبی پیرزاده بازیگر نقش منصور در این سریال است. او پیش از این در «شکستن همزمان بیست استخوان» و «سایه‌بان» با برادران محمودی همکاری کرده بود. «تومان»، «مجبوریم» و «غلامرضا تختی» از جمله آثار سینمایی مجتبی  پیرزاده است.
همچنین محمد بحرانی صداپیشه جناب خان تصویری از هومن حاج عبداللهی،‌ سیدعلی صالحی و پاشا جمالی در پشت صحنه فصل چهارم سریال «نون خ» سعید آقاخانی منتشر کرده و از بازی هومن حاج عبداللهی تقدیر کرده است.


تولد یک بازیگر توانا
ژاله صامتی متولد 14 فروردین ماه است. تعدادی از بازیگران سینما و تلویزیون با چند روز تأخیر سالروز تولد او را تبریک گفته‌اند. محمدرضا غفاری از جمله بازیگرانی است که به همین بهانه پستی از اینستاگرام ژاله صامتی را بازنشر کرده است. این پست مربوط به پاییز است که ژاله صامتی با انتشار تصویری از خود نوشته: « پاییزکه میشه من این شکلیم. با این سن وسال هنوز یه دختر بچه‌ پرشوری که از هرچیز کوچیکی می‌تونه یه قصه‌ بامزه بسازه»
بهرام افشاری که تازه‌ترین نقش‌آفرینی‌اش در «فسیل» با استقبال مخاطبان سینما همراه شده، تصویری از خبر پرفروش شدن این فیلم در اکران نوروز را با این تیتر بازنشر کرده است: «سه هفته 40 میلیارد. فسیل برای سینماداران طلا شد.»
پریناز ایزدیار با انتشار تصویری از فیلم «سه کام حبس» با حضور خودش و محسن تنابنده  خبر احتمال نمایش عمومی این فیلم در اکران عید فطر را بازنشر کرده است. «سه کام حبس» ساخته سامان سالور سال ۹۸ در سی‌ و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.
احمد مهران‌فر که این روزها سریال «آکتور» را در پلتفرم‌های آنلاین نمایشی دارد بخش‌هایی از صحبت‌های نیما جاویدی کارگردان این سریال با نشریه ورایتی را بازنشر کرده است. جاویدی بعد از بردن جایزه بهترین سریال در بخش بین‌الملل از جشنواره «سریز مانیا» در بخشی از صحبت‌هایش به ورایتی گفته: «شکسپیر می‌گوید تمام دنیا صحنه است و تمام زنان و مردان بازیگرانش هستند و با توجه به وضعیتشان و خواسته‌هایشان نقش‌های مختلفی را ایفا می ‌کنند. من فکر کردم جالب است که بازیگران را در نقش کارآگاه‌های خصوصی قرار دهم تا از موانع عبور و مشکلات را حل کنند و خودشان و دیگران را به کمک توانایی‌های بازیگریشان نجات دهند.»

جستجو
آرشیو تاریخی