مأموریت 25 روزه به دستگاه‌ها برای تدوین برنامه تحقق شعار سال

رئیس‌جمهور خواستار برخورد با بخش‌هایی شد که کالا را به ریال تولید می‌کنند و به دلار می‌فروشند

دولت که از نخستین جلسه در سال جدید، تحقق شعار سال را در دستور کار خود قرار داده بود، روز گذشته مرحله تازه‌ای از این برنامه ملی را آغاز کرد. آیت‌الله رئیسی در نشست روز گذشته هیأت وزیران، که یک روز پس از سخنرانی مقام معظم رهبری برگزار شد، بخش‌های مختلف دولت و دستگاه‌ها را مکلف کرد حداکثر تا 25 روز، برنامه‌های تحت مدیریت خود را برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب ارائه کنند؛ منویاتی که تبیین و تشریح الزامات و دستورکارهای تحقق شعار سال قلمداد می‌شود. در کنار این، رئیس جمهور بر آغاز برخی از اقدامات نیز تأکید کرد که مقابله با فساد، به عنوان دستورکار ثابت دولت سیزدهم و نیز مشارکت بیشتر بخش خصوصی و مردم در اقتصاد از آن جمله است. همچنین آیت‌الله رئیسی خواستار برخورد قاطع مسئولان با متخلفانی شد که با استفاده از مواد اولیه داخلی و به قیمت ریال، کالا را تولید ولی با نرخ ارزی و گران عرضه می‌کنند و سبب اخلال در نظام اقتصادی و آسیب به سفره مردم می‌شوند.
آیت‌الله رئیسی در این جلسه، محورها و فرازهای راهگشای سخنان مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام را چراغ راه برای همگان دانست و مسئولان کشور را خط مقدم این خطابه برای تحقق عملی و اجرایی شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید خواند.
رئیس جمهور وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی را مکلف کرد در کوتاه‌ترین زمان و حداکثر تا ۲۵ روز ضمن ارائه گزارش عملکرد، برنامه‌های مجموعه تحت مدیریت خود را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری، ارائه کنند. تهیه سازکار میدان دادن و مشارکت بخش خصوصی در امر رشد تولید و اقتصاد و نیز فراهم کردن تمهیدات لازم برای گسترش فعالیت‌های دانش بنیان در اقتصاد، از دیگر تأکیدات آیت‌الله رئیسی به دستگاه‌ها بود.
رئیس جمهور بر لزوم شناخت و حذف گلوگاه‌ها و اصلاح بسترهای فسادزا در بخش‌های مختلف بویژه بخش‌های صدور مجوز، ثبت سفارش‌ها و اختصاص ارز تأکید و اظهارکرد: مسئولان در هر سطحی موظفند بخش‌های حساس که زمینه بروز و ظهور فساد اداری و مالی را فراهم می‌کند، با دقت بیشتری مورد توجه قرار دهند و عنصر اعتماد به مدیران را با ابزار نظارت بیشتر و دقیق‌تر، مکمل مبارزه با فساد سازند.
وی با یادآوری ضرورت توجه ویژه به موضوع بهره‌وری در عملکرد دستگاه‌های دولتی، سازمان امور اداری و استخدامی کشور را موظف کرد سازکار مبنا بودن بهره‌وری را در دادن امتیازات به نهادها و سازمان‌ها تهیه و در کوتاه‌ترین زمان به دولت ارائه کند. رئیس جمهور در زمینه مدیریت مصرف انرژی در کنار افزایش تولید نیز به وزارتخانه‌های ذیربط توصیه کرد الگوی مصرف متناسب با رشد تولید را با مشارکت صاحبنظران و دست‌اندرکاران بخش انرژی تهیه و ارائه کنند.
آیت‌الله رئیسی نظارت بر عملکرد شرکت‌های بزرگ و جلوگیری از سوءرفتار و عمل این شرکت‌ها در استفاده از منابع مالی دولتی را ضروری خواند و تصریح کرد: برخورد قاطع با متخلفان که با استفاده از مواد اولیه داخلی و به قیمت ریال، کالا را تولید ولی با نرخ ارزی و گران عرضه می‌کنند و سبب اخلال در نظام اقتصادی و آسیب به سفره مردم می‌شوند، در دستور کار مسئولان باشد.
وی، پیش‌بینی و پیشگیری برای جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی و زیان به سفره مردم را در هر وضعیتی، شرط مدیریت مطلوب خواند و بر انجام تدابیر لازم برای تأمین و عرضه بموقع و پایدار کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تأکید کرد.
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت و نقش اقتصاد دریا پایه، تصریح کرد: نهادهای مسئول و دستگاه‌های مرتبط با اقتصاد دریا برای تسریع افزایش سهم این بخش در اقتصاد کشورمان و رساندن سهم ۲.۲ درصد کنونی به میزان مناسب و قابل قبول برنامه‌ریزی و تلاش کنند و در همین راستا کارگروهی برای تقسیم کار در حوزه اقتصاد دریا پایه به ریاست معاون اول تشکیل شود.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به تحقق ۹۷ درصدی درآمدهای پیش‌بینی شده دولت در بودجه ۱۴۰۱ از رئیس سازمان برنامه و بودجه خواست ابعاد مهم و مثبت اقدامات دولت در جلوگیری از کسری بودجه در سال گذشته و همچنین ابعاد بودجه ۱۴۰۲ را برای افکار عمومی و رسانه‌ها تبیین کند تا مردم و نخبگان از تدابیر و اقدامات سازنده دولت در شرایط سخت اطلاع یابند.
آیت‌الله رئیسی همچنین پیروزی حقوقی ایران در نهاد بین‌المللی دیوان لاهه را به عنوان یک شاخص در حقانیت ایران اسلامی در برابر دشمنانش بویژه امریکا توصیف کرد و گفت: با توجه به شرعی و قانونی بودن حجاب لازم است دستگاه‌های مسئول با برنامه‌ریزی و درایت لازم کار را دنبال کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی