ارتش رژیم صهیونیستی با یورش به نمازگزاران فلسطینی 500 نفر را بازداشت کرد

پاسخ مقاومت به هتک حرمت مسجدالاقصی

نظامیان صهیونیست بامداد روز گذشته به معتکفین فلسطینی مسجد الاقصی حمله کردند. منابع فلسطینی از زخمی شدن شماری از نمازگزاران خبر می‌دهند.

حسین فاطمی
خبرنگار

پیش‌تر نیز قابل پیش‌بینی بود که دولت افراطی نتانیاهو به‌ دنبال تشدید جنایات در ماه مبارک رمضان خواهد بود، بخصوص تقارن این ماه مبارک با عید پسح یهودی دامنه تجاوزات جریان تندروی صهیونیست را افزایش خواهد داد. یورش کم سابقه نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و زخمی و دستگیر کردن نمازگزاران اقدامی بود که تنها به فاصله چند ساعت از صدور قطعنامه علیه این رژیم به وقوع پیوست.
طبق اخبار واصله سازمان امور اسیران فلسطینی اعلام کرد، نیروهای رژیم صهیونیستی تا ساعت پنج بامداد روز چهارشنبه حدود ۵۰۰ فلسطینی را در داخل مسجد الاقصی بازداشت کردند که همگی به مرکز امنیتی اسرائیلی «عطروت» منتقل شدند تا تحت بازجویی قرار بگیرند. نیروهای صهیونیست شامگاه سه‌شنبه به مسجد یورش بردند و با نارنجک‌، گاز، گلوله‌های لاستیکی، باتوم و تفنگ به نمازگزاران فلسطینی‌ حمله کردند.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سازمان امور اسیران فلسطینی همچنین اعلام کرد که مقامات صهیونیست ده‌ها بازداشتی را از داخل مسجد‌الاقصی به پادگان نظامی متسودات ادومیم در نزدیکی شهرک العیساویه منتقل کرده‌اند و در بین آنها تعدادی زخمی هم هستند. هر چند که انتظار می‌رود اکثر آنها به‌صورت مشروط آزاد شوند، ولی از مهم‌ترین شروط برای آزادی آنها تبعیدشان از شهرک قدیمی قدس و مسجد‌الاقصی است.
همچنین ناجح بکیرات، معاون مدیرکل اوقاف اسلامی در قدس اشغالی گفت: «بیش از ۲۰۰ تن از نمازگزاران در داخل مسجدالاقصی زخمی و مصدوم شدند. به طوری که صدها سرباز صهیونیست به اعتکاف‌کنندگان در مسجدالاقصی حمله کردند و با دسته تفنگ‌ها و باتوم‌ها استخوان‌های ده‌ها اعتکاف‌کننده را شکستند. ده‌ها تن نیز به ضرب گلوله‌های مشقی زخمی شدند.»منابع نیز به العربی الجدید گفتند، ده‌ها زن معتکف که به زور از دست سربازان اسرائیلی نجات یافته بودند با پای برهنه به سمت شهرک قدیمی قدس حرکت کردند، اما در مسیر توسط سربازان اسرائیلی کتک خورده و به‌ دلیل استنشاق گاز اشک آور دچار حالت خفگی شدند.
پاسخ متقابل
جنایت وحشیانه صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی واکنش و پاسخ متقابل را به‌ دنبال داشته است. در این رابطه خبرگزاری معا از زخمی شدن یک سرباز اسرائیلی و به آتش‌ کشیده شدن خودروی شهرک نشینان و ایست‌های بازرسی ارتش رژیم صهیونیستی در شهر الخلیل خبر دادند. منابع خبری عبری اعلام کردند که یک سرباز به ضرب گلوله نیروهای مقاومت فلسطین در شهرک بیت امر در شمال الخلیل زخمی شد.یک خودروی شهرک‌نشینان نیز در نزدیکی شهرک بیت امر به آتش کشیده شد و جوانان فلسطینی ایست‌های بازرسی ارتش رژیم صهیونیستی را در نزدیکی شهر دورا آتش زدند. نیروهای صهیونیست نیز با قطع برق این شهرک به منازل و فروشگاه‌های شهروندان در منطقه عصیده یورش بردند.همچنین به گفته شاهدان عینی صدای تبادل آتش میان اعضای مقاومت و سربازان اسرائیلی در نزدیکی ورودی اردوگاه الفوار در جنوب الخلیل شنیده شد.

محکومیت‌های بین‌المللی
به دنبال تجاوزات صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار ورود شورای امنیت به این مسأله و توقف این حملات شدند.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و حمله آنها به نمازگزاران فلسطینی و تحصن کنندگان در این مکان مقدس را به شدت محکوم کرد. وی از جامعه بین‌الملل و شورای امنیت خواست که هرچه سریع‌تر به این مسأله ورود کرده و رژیم صهیونیستی را ناگزیر به توقف این تشدید تنش خطرناک کنند.در همین حال، وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله نیز در بیانیه‌ای یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس را محکوم کرد. سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد: «این تنش آفرینی‌های خطرناک، تعرض به مقدسات و آزادی عبادت و همچنین نقض آشکار توافقنامه‌های ژنو و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل است.»
تلاش برای توقف دولت افراطی
یک مسئول صهیونیست از انجام تلاش‌هایی برای مهار تنش امنیتی بعد از حوادث اخیر در مسجد الاقصی، کرانه باختری و نوار غزه خبر داد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، این مسئول ارشد اعلام کرد که تماس‌هایی از سوی مصر، اردن، تور وینسلند، هماهنگ کننده روند صلح خاورمیانه و دولت امریکا برای برقراری آرامش و ممانعت از تشدید اوضاع صورت گرفته است.این مقام صهیونیستی با ذکر این نکته که همزمان با فشارها بر حماس برای توقف شلیک موشک‌ها، نتانیاهو نیز ملزم به توقف یورش به مسجد الاقصی شده است. از سوی دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی در پیامی به حماس بر «آرامش در ازای آرامش» تأکید کرد. در این پیام آمده است که ارتش خواهان امتناع از تشدید اوضاع قبل از عید پسح یهودیان است.با این حال زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تأکید کرد که فلسطینی‌ها باید برای درگیری اجتناب‌ناپذیر با شهرک‌نشین‌ها طی روزهای آتی آماده باشند. یکی دیگر از اعضای این جنبش نیز عنوان داشت که مقاومت با تحولات جاری در مسجدالاقصی فاصله زیادی ندارد و نبرد شمشیر قدس برای دفاع از آن بود. همچنین خالد مشعل، رئیس جنبش حماس در خارج عنوان داشت، آنچه در مسجدالاقصی رخ می‌دهد، یک رویکرد خطرناک در تعدی به مسجدالاقصی و هتک حرمت آن و وحشیگری در حق برادران و خواهران مستقر در مکان مقدس است. خالد مشعل از همگان خواست تا در سطح مسئولیت خود برای یاری مسجدالاقصی کاری انجام دهد.

آماده باش ارتش صهیونیستی
به موازات ارسال پیام ارتش رژیم صهیونیستی به حماس برای حفظ آرامش، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه هم گزارش داد که آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که نیروهای این ارتش در آستانه عید پاک یهودیان در تمامی جبهه‌ها و میدان‌ها در حالت آماده‌باش هستند.پلیس رژیم صهیونیستی نیز از شهروندان اسرائیلی که مجوز حمل سلاح دارند، خواست در تعطیلات عید پاک که عصر روز چهارشنبه آغاز شده و تا پایان هفته آتی ادامه دارد، هرکجا که می‌روند، سلاح‌های خود را همراه داشته باشند.همچنین مقامات این رژیم اعلام کردند که ورودی‌های کرانه باختری و گذرگاه‌های نوار غزه مسدود می‌شوند. پلیس رژیم صهیونیستی از ابتدای روز چهارشنبه حدود ۷۵۰۰ نیروی پلیس و نیروی گارد مرزی و نیروی داوطلب را در سراسر نقاط اراضی اشغالی به‌ویژه اطراف مسجدالاقصی و دیوار البراق در بخش قدیمی شهر قدس مستقر کرده است. یک افسر پلیس عالی رتبه گفت، این حضور گسترده نیروها در کنار حفاظت از تظاهرات مخالفان و موافقان طرح کابینه برای تضعیف دستگاه قضایی، پلیس را به مرز فروپاشی رسانده است.

جستجو
آرشیو تاریخی