رشد 177 هزار واحدی شاخص کل در سال 1402

بازار سهام از ابتدای سال، بیش از 1700 میلیارد تومان جذب سرمایه حقیقی را تجربه کرده است

با به صدا در آمدن سوت پایان معاملات روز چهارشنبه، بازار سهام در هفته جاری با ثبت بازدهی 2.8 درصدی شاخص کل به جریان داد و ستد خود خاتمه داده و این شاخص کماکان به پرواز خود بر فراز قله 2.1 میلیون واحد ادامه داد.
در آخرین روز معاملاتی هفته منتهی به 18 فروردین 1402، شاخص کل بورس رخت سبز را از تن خارج نکرد و همانند تمامی روزهای معاملاتی در سال جدید روند صعودی را پیش گرفت و در ارتفاع 2 میلیون 137 هزار واحد به کار خود پایان داد. شاخص کل در عین حال که روز چهارشنبه 16 فروردین 1402، با رشد 0.87 درصدی همراه بوده و افزایش بیش از 18 هزار واحد را تجربه کرد، همچنین توانست بازدهی هفتگی 2.8 درصد را نیز به ارمغان آورد.
علاوه بر این، شاخص کل بورس توانست روز سه‌شنبه هفته جاری، سقف رکورد تاریخی خود را نیز بشکند و از مرز 2.1 میلیون واحد عبور کند. این شاخص در مجموع از ابتدای سال جدید تاکنون با رشد 177 هزار واحدی، بازدهی 9 درصدی را برای سهامداران رقم زده است.
آخرین وضعیت بازار فرابورس نیز نشان می‌دهد، شاخص کل فرابورس در روز چهارشنبه با افزایش 325 واحدی و بازدهی 1.2 درصدی همراه بوده و علاوه بر آن بازدهی هفتگی 3.2 درصدی را رقم زده است. همچنین از ابتدای سال‌جاری تاکنون رشد 7 درصدی را برای سهامدارن خود به ارمغان آورده است.

بازار سهام قابل اعتمادتر از بازارهای رقیب
با توجه به تحولات اخیر بازار ارز و سایر بازارهای رقیب، از جذابیت این بازارها جهت سرمایه‌گذاری کاسته شده است و در عین حال حضور پررنگ دلالان در این بازارها بخصوص بازار ارز، نااطمینانی زیادی را در این بسترها به سرمایه‌گذاران تحمیل کرده است. بدین‌ترتیب بازار سهام به بستری مناسب جهت جذب سرمایه این افراد تبدیل شده و توانسته مجدد اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند. به نحوی که،   بازار سرمایه تاکنون در سال جدید یک‌هزار و 731 میلیارد تومان جذب سرمایه حقیقی را از سوی سرمایه‌گذاران تجربه کرده و میانگین ارزش معاملات خرد در سال جاری به 11 هزار و 920 میلیارد تومان رسیده است که این امر می‌تواند بیانگر خوشبینی سرمایه‌گذاران به آینده بازار سهام باشد.
از این رو، بر اساس نظر کارشناسان، با توجه به اینکه بازار سهام نسبت به سایر بازارها عقب‌ماندگی داشته و اغلب قیمت‌های کنونی هنوز پایین تر از ارزش ذاتی سهام آنها برآورد می‌شود، لذا سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن شرایط کنونی و جذاب‌تر یافتن بازار سهام، از پذیرش ریسک‌ها و نااطمینانی‌های موجود در بازارهای رقیب، همچون ارز و… اجتناب کرده و اقدام به انتقال سرمایه‌هایشان به این بازار کرده‌اند. بر این اساس، بهبود هر چه بیشتر بازار سهام در ایام آتی انتظار می‌رود.

جستجو
آرشیو تاریخی