صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

سانسور«طناز»، یادداشت داوود‌نژاد برای سعید پورصمیمی، نقد علی‌اکبر ولایتی به سریال «جیران» و دعوت فرهاد حسن‌زاده به موزه کودکی ایرانک، از اخبار دنیای مجازی اهالی فرهنگ و هنر در شبانه‌روز گذشته است.

از اهالی سینما چه خبر؟ 
صفحه رسمی عباس کیارستمی در اینستاگرام هم که توسط ادمین اداره می‌شود، به  نگاه این کارگردان بزرگ به زندگی و تلخی‌های روزگار اشاره کرده و آورده است:«رسالت فیلمساز در مواجهه با تلخی‌های روزگار چیست؟ آیا باید آنها را با بزرگنمایی در اثرش منعکس کند و فیلم «سیاه» بسازد؟ در این صورت وقتی در زندگی روزمره و در اطرافمان شاهد همان سیاهی‌ها و زشتی‌ها هستیم، فضیلت این کار چیست؟ عباس کیارستمی در «زندگی و دیگر هیچ»  به بهترین شکل جواب این سؤالات را داده است. کیارستمی  معتقد است سینما به‌عنوان رسانه‌ای که از نور ساخته شده، نورهایی که از دستگاه نمایش به پرده  نقره‌ای تابیده می‌شوند، چطور ممکن است «سیاه» باشد...»


آن سوی جهان 
بعد از انتشار اولین عکس از فیلم سینمایی «جوکر» توسط کارگردان فیلم در صفحه اینستاگرامش، تصاویر جالب دیگری از این فیلم توسط پاپاراتزی‌ها و از پشت صحنه و فضای تولید فیلم گرفته شده که ورایتی منتشر کرده است. فیلم سینمایی «جوکر» ساخته تاد فیلیپس یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما شد که حتی در اعتراضات و شورش‌های اجتماعی دنیا متأثر از این فیلم، صورتک‌های جوکر در میان شورشیان دیده می‌شد. قسمت دوم این فیلم «جوکر: جنون مشترک» با بازی واکین فینیکس در نقش جوکر و لیدی گاگا در نقش هارلی کوئین در حال حاضر در دست تولید است.


گرامیداشت روز جهانی کودک
فرهاد حسن‌زاده نویسنده جهانی آثار کودک در صفحه مجازی‌اش به برنامه‌های موزه کودکی ایرانک اشاره کرده و نوشته است این برنامه در تاریخ‌های 17 و 18 فروردین‌ماه در این موزه که در ساختمان آرشیو اسناد ملی قرار دارد برگزار می‌شود. رویداد این هفته به مناسبت روز جهانی کتاب کودک، بالماسکه کتاب است و کودکان می‌توانند با ماسک یا پوششی شبیه به شخصیت داستانی محبوب خود در موزه حاضر شوند و داستان آن شخصیت را برای ما تعریف کنند.


نگاه یک شخصیت سیاسی به یک سریال تاریخی
علی‌اکبر ولایتی رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از منظر تاریخی و ملی یادداشتی درباره سریال نمایش‌ خانگی «جیران» در یکی از جراید منتشر کرده  و در بخشی از آن اشاره داشته است:«از دست‌‏اندرکاران تولید این مجموعه که افرادی باتجربه و دارای حسن‌شهرت هستند و خدمات زیادی به سینمای ایران کرده‌اند، انتظار می‌رود نمایش‌های تاریخی را با دقت و وسواس بیشتری تهیه و عرضه کنند. دوره سلطنت «ناصرالدین شاه»، نقطه‌عطفی در تاریخ متأخر و معاصر ایران بود و عوامل گوناگونی اعم از مثبت یا منفی در شکل‌گیری تاریخ سلطنت پنجاه‏‌ ساله این پادشاه هوسباز پُرمسأله، دست داشته‌اند. کل این مجموعه سریال تاکنون،‌ از گذشته نزدیک ایران یک حکومت ناتوان و در رأس آن شاهی هوس‏باز و زن‏باره نشان داده است که البته ناصرالدین شاه این‏گونه بود، اما ایران فقط منحصر به ناصرالدین شاه نبود. چرا ما باید نسل کنونی خود را نسبت به گذشته بدبین و گمراه کنیم؟! و اگر نبود تلاش ملت بزرگ ایران و سرآمدان آنها مانند امیرکبیر، قائم‌مقام فراهانی، عباس‏‌میرزا، حسام‌‏السلطنه و علمای بزرگی مانند میرزای شیرازی،‌ شیخ فضل‌‏الله نوری،‌ میرزاجواد تبریزی، سیدعلی‏‌اکبر فال‌اسیری در شیراز و محمدحسن آشتیانی و ملاعلی کنی در تهران و ...،‌ این کشور توسط امثال میرزا آقاخان نوری و آن ناصرالدین شاه زن‏باره، در حلقوم انگلیس فرو رفته بود و سرزمینی به نام ایران در تاریخ نمی‌ماند.»
 

جستجو
آرشیو تاریخی