نیروهای واگنر با اعلام سقوط باخموت، پرچم روسیه را به اهتزاز درآوردند

اصرار اوکراین بر انکار شکست

زهره صفاری
خبرنگار


نیروهای تحت امر مسکو در باخموت با برافراشتن پرچم روسیه بر فراز ساختمان دولتی این شهر، سقوط کامل آن را اعلام کردند، این در حالی است که مقامات اوکراینی حاضر به پذیرش این شکست نیستند و بر تداوم مقاومت در این شهر تأکید دارند.
به گزارش رویترز، با توجه به وضعیت نبرد در میدان باخموت و شمار تلفاتی که دو طرف در این شهر چند کیلومتری داشتند، پذیرش شکست از سوی هیچ یک از طرفین این جنگ آسان نیست و به همین دلیل نیز ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز با بی‌توجهی به اخبار پیشرفت‌های نیروهای روسی در این شهر، در پیام ویدیویی اخیر خود از نظامیان کشورش بویژه نیروهای حاضر در این شهر قدردانی کرده است.
اما به رغم این انکارها یووگنی پریگوژین، فرمانده نیروهای واگنر روسیه با انتشار ویدیویی در حساب تلگرامی خود نوشت: «از منظر حقوقی باخموت سقوط کرده است. فرماندهان واحدهای نظامی روسیه ساختمان شهرداری و کل منطقه مرکزی باخموت را تصرف کرده و نیروهای دشمن در بخش‌های غربی محصور شده‌اند.»
در همین حال اوله ژدانوف، تحلیلگر نظامی ارتش اوکراین نیز در اظهارات اخیرش به نوعی این گزارش فرمانده واگنر را تأیید کرد و گفت: «نیروهای روسیه در مرکز شهر از شمال و شرق و جنوب حمله می‌کنند و درصدد کنترل کامل بر منطقه هستند.»
بدون شک انکار مقامات اوکراینی در شرایط فعلی جنگ امری دور از انتظار نیست چراکه پیش‌تر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز تأکید کرده بود: «اگر شهر باخموت به دست روسیه بیفتد اوکراین مجبور می‌شود امتیازات غیرقابل قبولی را بدهد که برای رهایی از شرایط سخت، چاره‌ای جز اعطای این امتیازات نخواهیم داشت.»
العالم به نقل از ریانووستی نوشت، یک سرهنگ بازنشسته لوهانسک و کارشناس نظامی این کشور به‌تازگی خسارات ارتش اوکراین در باخموت را بسیار سنگین عنوان کرده بود به طوری که تنها در هفته گذشته، نیروهای امنیتی کی‌یف در مجموع 4 هزار و 500 کشته و زخمی را در نبرد منطقه آتموفسک (باخموت) متحمل شدند.

آرایش جدید نظامی روسیه
اوکراین در حالی همچنان بر کمک‌های غربی‌ها تکیه کرده است که با تدارک و آرایش نظامی جدید روسیه دیگر حتی تحلیلگران کشورهای هم پیمان کی یف نیز به پتانسیل پنهان مسکو در نبرد شرق اروپا اعتراف کرده‌اند. به گزارش اسپوتنیک، مارک گالئوتی، استاد سیاست بین‌الملل دانشگاه نیویورک در مقاله خود در مجله تایمز هشدار داد و گفت: «اوکراین باید با درک پتانسیل پنهان و گسترده روسیه، تلاش کند تا از فرسایشی شدن جنگ جلوگیری کند.»
آنچه مسلم است تدارکات جدید روسیه و موضع‌گیری هسته‌ای این کشور، گوشه‌ای از اقداماتی است که امریکایی‌ها از آن به هراس افتاده‌اند. العالم به نقل از تاس نوشت، روسیه قصد دارد برای زیردریایی‌هایی که قابلیت حمل اژدرهای هسته‌ای پوزیدن را دارند یک واحد ویژه ایجاد کند. این واحد ویژه بخشی از ناوگان پاسفیک روسیه است و قرار است تا پایان سال 2024 یا نیمه اول سال 2025 ایجاد شود.
از سوی دیگر به نوشته الجزیره، سفیر روسیه در بلاروس نیز اعلام کرده است که بزودی تسلیحات هسته‌ای خود را در مرز بلاروس و کشورهای عضو ناتو مستقر خواهد کرد. بوریس گریزلوف، هدف از این اقدام را تضمین امنیت روسیه در برابر تهدیدات عنوان کرد و گفت: «این اقدام به رغم مخالفت‌های اروپا و امریکا باید انجام شود و تا اول جولای تکمیل خواهد شد اما جزئیات تسلیحات مستقر در این منطقه اعلام نمی‌شود.»
این تصمیم روسیه پس از دستور ماه گذشته ولادیمیر پوتین برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس انجام شده است. بلاروس با کشورهای لیتوانی، لتونی و لهستان که هر سه عضو ناتو هستند، هم‌مرز است. این اقدامات پس از آن جدی شد که ناتو دستور افزایش نیروهای خود در سه کشور را داد و در عمل تهدیدی جدی علیه روسیه و هم‌پیمانانش ایجاد کرد.

 

خبر پلاس

ترور روزنامه‌نگار حوزه جنگ روسیه
شامگاه یکشنبه خبرنگار حوزه جنگ و بلاگر مشهور روسیه در انفجار بمبی در یکی از رستوران‌های سن پترزبورگ کشته و 32 نفر نیز مجروح شدند. به نوشته الجزیره به نقل از وب‌سایت سن پترزبورگ، ولادلن تاتارسکی که با داشتن بیش از 560 هزار دنبال‌کننده در تلگرام یکی از تأثیرگذارترین بلاگرهای اخبار حوزه جنگ در روسیه به شمار می‌رفت، در رستورانی کشته شده که متعلق به یووگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر است.
به گفته شاهدان، تاتارسکی در زمان این بمبگذاری به همراه فردی دیگر در رستوران حضور داشت که یک زن برای او بسته‌ای را آورد که حاوی بمب بود.
با توجه به جایگاه این خبرنگار برای کرملین، تحقیقات بلافاصله برای دستگیری عامل این ترور آغاز شد و آنطور که تاس گزارش داده است، کمیته تحقیق روسیه فردی به نام داریا ترپووا را به عنوان مظنون این پرونده قتل دستگیر کرده است. در ادامه تحقیقات همچنین مشخص شده است که این بمبگذاری که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز آن را تروریستی خواند با مشارکت عواملی از میان افرادی که با بنیاد مبارزه با فساد ناوالنی(که به عنوان یک عامل خارجی شناخته شده و در روسیه ممنوع شده است) همکاری می‌کنند، طراحی شده و مظنون دستگیر شده نیز از حامیان فعال آن است.

جستجو
آرشیو تاریخی