صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

با رأی هیأت منصفه دادگاه منهتن، شهرهای بزرگ امریکا به حال آماده باش درآمدند

حلقه نجات جمهوریخواهان برای ترامپ

دردسر بزرگ متهم شدن ترامپ در دادگاه می تواند بر شانس او در انتخابات بعدی اثر بگذارد

زهره صفاری
خبرنگار


شمارش معکوس برای حضور دونالد ترامپ در دادگاه نیویورک آغاز شده است اما جمهوریخواهان از این شرایط رضایت ندارند و بسیاری از آنها با اعلام حمایت از رئیس جمهور سابق امریکا، بر سیستم قضایی کشورشان تاخته و حتی آن را فاسد خوانده‌اند. 
به گزارش رویترز، اما اعلام جرم دادگاه منهتن علیه رئیس جمهور سابق امریکا موضوعی نیست که در تاریخ این کشور سابقه داشته باشد و دونالد ترامپ 76 ساله که دو بار استیضاح و راه انداختن آشوبی تمام عیار برای ابطال نتایج انتخابات را در کارنامه سیاسی‌اش دارد، حالا در شرایطی که خود یکی از مدعیان انتخابات بعدی ریاست جمهوری کشورش و ورود به کاخ سفید است، با اتهام دادن حق السکوت به بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی در سال 2016، نخستین رئیس جمهور سابق امریکایی است که باید مانند یک مجرم انگشت نگاری شده، در برابر دوربین پلیس عکس بیندازد و پرونده کیفری برایش تشکیل شده است. در این شرایط ترامپ سیاستمداری که بارها ثابت کرده اهل مماشات نیست، در حالی قرار است در دادگاه نیویورک برای پاسخگویی به سؤالات دادستان حاضر شود که تهدید کرده در صورت محکومیت، آرام نخواهد نشست. اما این تنها یک بعد ماجرا است، بعد دیگر حزب جمهوریخواه است که حاضر نیست در برابر اتهامی که از سوی سیستم قضایی وابسته به دولت دموکرات امریکا به ترامپ جمهوریخواه وارد شده سکوت کنند.
تد کروز، یکی از جمهوریخواهان طرفدار ترامپ و از حامیان سرسخت ابطال نتایج انتخابات 2020 در توئیتی نوشت: «اعلام جرم علیه ترامپ اوج 6 سال تلاش دموکرات‌ها برای هدف گرفتن و تعقیب قضایی رقبای سیاسی شان با سلاح قانون است. اگر چنین دیکتاتوری بخواهد اجرایی شود باید در انتظار امریکایی متفاوت باشیم.» همزمان تیلور گرین، دیگر جمهوریخواه جنجالی امریکایی و نماینده جورجیا تهدید به راه انداختن اعتراضات خیابانی در روز حضور ترامپ در دادگاه کرده است. در این میان حتی ران دی سانتیس؛ فرماندار فلوریدا و مایک پنس؛ معاون سابق ترامپ که از رقبای اصلی او برای نامزدی از حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری 2020 به شمار می‌روند، به این حکم تاخته‌اند و دی سانتیس آن را اقدامی غیرامریکایی دانسته و پنس نیز به آن لقب غیرعادلانه داده است.

استراتژی سکوت بایدن
یک روز پس از جنجالی شدن ماجرای اعلام جرم علیه دونالد ترامپ، نظر جو بایدن درباره این اتفاق پرسیده شد اما رئیس جمهور امریکا استراتژی سکوت را در قبال ماجرای رخ داده برای رقیب سابقش اجرا کرد و با این عبارت که «نظری ندارم و قصد ندارم درباره این موضوع صحبتی کنم» گمانه زنی‌ها درباره موضع او و دولتش در این باره را به اوج رساند. گرچه این استراتژی در طول دو سال گذشته برای کاخ سفید موضوع عجیبی نیست اما بدون شک تداوم آن در روزهای آتی و تبعات حضور ترامپ در برابر دادگاه نیویورک مشخص خواهد شد. فرانک لونتز، از اعضای کمپین انتخاباتی ترامپ به گاردین گفت: «هیچ موضوع ثابت شده‌ای درباره ترامپ وجود ندارد اما این اتفاق هرگز پیش از این رخ نداده بود و می‌تواند شرایط متفاوتی را نیز رقم بزند. به عبارت بهتر این اتفاق مانند آتش انداختن در انبوه هیزمی است که روی آن بنزین ریخته شده است. من نگران آن هستم که ما این آتش را روز سه‌شنبه روشن کنیم.» این استدلال در شرایطی است که به نوشته رویترز، منتقدان نیز هشدار داده‌اند که حمایت اعضای حزب جمهوریخواه از ترامپ و انتقاد آنها از دادستانی امریکا می‌تواند در مشروعیت سیستم امریکا در نگاه عمومی تأثیر بگذارد. در همین حال بسیاری از دموکرات‌ها نیز معتقدند به چالش کشیدن قانون برای دفاع از ترامپ، سیاستمداری که همیشه و حتی در زمان حضور در کاخ سفید، در خلاف مسیر دموکراسی امریکایی حرکت کرده است، تبعات خوشایندی برای کشورشان ندارد.

ترامپ خود را بیگناه می‌داند
رئیس جمهور سابق امریکا بارها اتهام پرداخت حق السکوت به استورمی دانیلز، بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی را رد کرده است. این در حالی است که اسناد پرونده او نشان می‌دهد این مبلغ در دستمزد پرداختی وکیل ترامپ در سال 2016 و پس از تهدید این بازیگر به افشاگری در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آن سال، به او پرداخت شده است. ترامپ مدعی است این اتهام و همزمان مقصر دانستن او در آشوب 6 ژانویه، همه انگیزه سیاسی در پس خود دارد.
وی تأکید کرده که مقامات دخیل در این پرونده بی‌طرف نیستند و بدون شک درخواست تجدیدنظر خواهد داد: «قاضی‏ای که برای پرونده‌سازی علیه من انتخاب شده از من متنفر است. اما من نمی‌گذارم نظام قضایی امریکا مردم کشور را تهدید کند.» او همچنین در شبکه شخصی‌اش تروث هم بار دیگر با سیاست پوپولیستی خود اقدام به تحریک هوادارانش کرد و نوشت: «آنها دنبال من نیستند، دنبال شما هستند و من فقط مانعشان شده‌ام. مسلماً محاکمه عادلانه‌ای در نیویورک نخواهیم داشت.»
ترامپ در شرایطی خود را مهیای حضور در دادگاه نیویورک می‌کند که هفته گذشته بلافاصله پس از انتشار خبر اعلام جرم هیأت منصفه منهتن علیه او، بزرگترین کمپین انتخاباتی خود در تگزاس را برگزار کرد. همزمان نیز قاضی این پرونده پاکتی حاوی پودر سفید رنگی دریافت کرد و تهدید به مرگ شد. او به همین نامه نیز اتکا نکرد و هشدار داد تبعات صدور هر گونه رأیی از سوی دادگاه که می‌تواند به مرگ و تخریب سیاسی او منجر شود، بسیار سخت خواهد بود: «این حکم نوعی محاکمه سیاسی و نیرنگ دموکرات‌های این کشور است.»  به نوشته گاردین او حتی برای توجیه بیشتر اقدامات خود، به قاضی پرونده توهین کرد و او را حیوانی خواند که کارهای شیطانی انجام می‌دهد و می‌خواهد کشور را به نابودی بکشاند. ناراحتی ترامپ از رأی دادگاه منهتن تا حدی بود که او حتی به توهین نژادپرستانه به قاضی براگ که یک سیاهپوست است نیز رو آورد و او را مورد اهانت قرار داد. سام نونبرگ، مشاور سابق و قدیمی ترامپ که چند سال قبل همکاری‌اش با رئیس جمهور سابق امریکا را پایان داده بود به آسوشیتدپرس گفت: «اقدام دادگاه منهتن، اتلاف وقت است. البته من با شنیدن آن تعجب نکردم و انتظارش را داشتم. اما نباید منتظر آزادی با قید وثیقه و چنین اتفاقاتی باشیم.» به نوشته ایرنا، ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهور سابق امریکا نیز با ابراز تأسف از این اعلام جرم گفت: «من از همه در صحنه سیاسی که حمایت و نگرانی خود را اعلام کرده‌اند، تشکر می‌کنم. من پدرم و کشورم را دوست دارم و برای هر دو ناراحتم اما از پدرم حمایت خواهم کرد.» اریک ترامپ، برادر او نیز در پیامی توئیتری نوشت: «این یک تخلف قضایی جهان سومی و نوعی سوءاستفاده از طریق هدف قرار دادن یک رقیب سیاسی در سال‌های داغ رقابت‌های انتخاباتی است.»

جستجو
آرشیو تاریخی