صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

به رغم مخالفت کی‌یف و متحدانش، روسیه رئیس دوره‌ای شورای امنیت شد

پاتک روسی در شورای امنیت

پس از آنکه تلاش‌های امریکا و اوکراین برای کنار زدن روسیه از کرسی ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل ناکام ماند، مسکو توانست در اوج تنش‌ها در شرق اروپا این جایگاه را از آن خود کند؛ موضوعی که سبب انتقاد شدید کی‌یف شد و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور این سازمان را نیازمند اصلاح دانست.
به گزارش ایرنا به نقل از واشنگتن‌پست، روسیه در حالی این سمت را برای یک ماه در اختیار گرفته است که مسکو آخرین بار در فوریه 2022 و در آغاز عملیات نظامی خود در اوکراین رئیس شورای امنیت سازمان ملل بود.
ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی ویدیویی خود پس از تفویض اختیار ریاست این شورا به روسیه گفت: «متأسفانه اخباری را شنیده‌ایم که آشکارا پوچ و مخرب است. تصور چیزی که ورشکستگی کامل چنین مؤسساتی را بهتر نشان دهد، دشوار است و هیچ دلیلی وجود نخواهد داشت که بتواند اصلاحات نهادهای جهانی بویژه شورای امنیت سازمان ملل را متوقف کند، اصلاحاتی که آشکارا به پایان رسیده است.» آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «این تنها سرافکندگی نیست. این یک ضربه نمادین دیگر به نظام قاعده‌محور روابط بین‌الملل است.»
در همین حال کاخ کرملین روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد تمام حقوق خود را در این سمت به کار گیرد.
رجز بورل برای روسیه
با داغ شدن اعتراضات اوکراینی‌ها و متحدانشان به ریاست دوره‌ای روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «به مسکو اجازه سوءاستفاده از ریاست بر این شورا را نمی‌دهیم. امروز روسیه قدرت را در شورای امنیت در دست گرفت. اما ریاست روسیه بر شورای امنیت برای روز دروغ آوریل مناسب است. آنها با وجود عضویت دائمی در شورای امنیت به طور مداوم ماهیت چهارچوب قانونی سازمان ملل را نقض می‌کنند اما اتحادیه در برابر هر گونه سوءاستفاده از ریاست روسیه خواهد ایستاد.»
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به سرکردگی ایالات متحده به شکلی علنی و مستمر کمک‌های مالی و نظامی خود را به اوکراین ارسال می‌کنند و هر روز بر گستردگی کمک‌ها به کی‌یف و تحریم‌ها علیه مسکو می‌افزایند.
روسیه از یکم تا سی‌ام آوریل به مدت یک ماه، ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده خواهد گرفت و قرار است در این مدت درباره مخاطرات صادرات سلاح و درگیری‌ها در خاورمیانه رایزنی شود.

ناامیدی از پیروزی اوکراین
تنش‌ها در شرق اروپا در حالی جدی شده است که اوکراینی‌ها همچنان حاضر به مذاکره نیستند. اما به نظر می‌رسد امریکایی‌ها نیز از پیروزی زودهنگام کی‌یف برابر مسکو ناامید شده‌اند. مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در این باره معتقد است: «اوکراین در آینده نزدیک نمی‌تواند به اهدافش برای بیرون راندن نیروهای روسیه و تصرف همه سرزمین‌هایش دست یابد. این یک هدف نظامی و یک مسئولیت نظامی بسیار دشوار است. من نمی‌گویم این کار انجام نمی‌شود اما می‌گویم این کار بسیار دشوار و سخت است.»
همزمان با این ابراز ناامیدی متحد بزرگ اوکراین، خواهر رهبر کره شمالی نیز با انتقاد از تلاش کی‌یف برای دستیابی به سلاح اتمی گفت: «ولودیمیر زلنسکی دچار جنون لاعلاج خودبزرگ‌پنداری شده است که فکر می‌کند می‌تواند روسیه را شکست دهد.»

جستجو
آرشیو تاریخی