از بازی‌های آسیایی و انتخابی المپیک تا جام ملت‌های آسیا

سالی پر از هیجانم آرزوست!

فائزه زمانی
روزنامه نگار

1401 با تمام اشک‌ها و لبخندهایش برای ورزش ایران به خط پایان رسید.سال سختی بود و حالا 1402 از سال قبل هم سرسخت‌تر به نظر می‌رسد.
تیم ملی فوتبال کشورمان در سال قبل 4 برد، 1 مساوی و 5 باخت داشت. ما در مجموع موفق به ثبت 10 گل شدیم و 14 بار هم دروازه کشورمان باز شد.
مهم‌ترین آزمون ما جام جهانی قطر با برگشت دقیقه نودی کارلوس کی‌روش به تیم ملی بود. شاگردان کی‌روش در بازی اول مرحله گروهی این رقابت‌ها 6-2 مقابل انگلیس باختند، در بازی دوم 2-0 ولز را شکست دادند و در بازی آخر هم با باخت 1-0 مقابل امریکا رؤیای صعود را پر دادند.
کی‌روش رفت و فدراسیون فوتبال بعد از به پا کردن بازی اسم و فامیل بالاخره امیرقلعه‌نویی را جایگزین کی‌روش کرد.
اولین مأموریت مهم قلعه‌نویی جام ملت‌های آسیای 2023 قطر خواهد بود جایی که برای اولین بار این رقابت‌ها به جای 16 تیم با حضور 24 تیم برگزار خواهد شد.
قلعه‌نویی سال 2007 هم هدایت تیم ملی را در جام ملت‌های آسیا برعهد داشت.او با تیم ملی به تساوی 2- 2 مقابل چین رسید، مالزی را 2- 0 و ازبکستان را 2-1 شکست داد و در یک‌چهارم نهایی با تساوی بدون گل در 120 دقیقه مقابل کره‌جنوبی در ضربات پنالتی ناکام ماند تا از هدایت تیم ملی برکنار شود. حالا بعد از 16 سال مجدداً سرمربی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا خواهد بود تا مأموریت ناتمام خود را دوباره از سرگیرد.
از طرفی دیگر تیم ملی امید کشورمان که هنوز سرمربی آن معلوم نیست باید برای شکستن طلسم 48 ساله و کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس بجنگد تا بعد از المپیک 1976 مونترال باری دیگر در کاروان اعزامی به المپیک قرار گیرد.
در سال 1401 و درفوتبال دنیا هم قطر، آرژانتین و مسی برندگان اصلی مستطیل سبز بودند. قطر به آرزوی دیرینه خود برای برپایی جام جهانی رسید و مسی هم با پیراهن تیم ملی آرژانتین بالاخره جام را در آغوش گرفت.
1402 اما با پیگیری لیگ ملت‌های اروپا همراه خواهد بود. هلند- کرواسی 24 خرداد و اسپانیا- ایتالیا 25 خرداد بازی‌های نیمه نهایی را برگزار می‌کنند تا 2 تیم راهی فینال شوند.
مسابقات مقدماتی یورو 2024 هم درحالی که از مارس 2023 (فروردین 1402) شروع شد تا مارس 2024 (فروردین 1403) ادامه خواهد داشت تا 23 تیم از 53 کشور، مجوز حضور در یورو 2024 آلمان را بگیرند. 
در منهای فوتبال هم ورزشکاران سال حساسی را پیش رو دارند؛ از بازی‌های آسیایی هانگژو تا مسابقات کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس.
با لغو این بازی‌ها بخاطر شیوع کرونا این مسابقات با تعویقی یکساله مهر ماه امسال برگزار خواهد شد. رویدادی که برای خیلی از ورزشکاران ایرانی یک مسابقه باارزش و مهم به شمار می‌رود و حتی شاید نقطه پایان کار خیلی از آنها باشد.
اولویت مسئولان ورزش هم با توجه به بودجه، مدال‌آوری و اعزام کاروانی کیفی به این مسابقات خواهد بود.
 نه‌تنها در سه رشته مدال‌آور کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو و بلکه در تمامی رشته‌ها بخش اعظمی از مسابقات کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس در همین سال 1402 انجام می‌شود.
از تیراندازی گرفته تا شمشیربازی و دوومیدانی و باقی رشته‌های المپیکی هم امسال باید برای کسب سهمیه به رقابت بپردازند.
سال 1402 برای ورزش ایران سالی پرهیجان و مهم است چرا که به جز بازی‌های آسیایی و انتخابی المپیک، جام‌ملت‌های فوتبال در قطر برگزار می‌شود. همه ما امیدواریم که در فوتبال به حسرت دیرینه خود در قهرمانی آسیا پایان دهیم.

جستجو
آرشیو تاریخی