معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در گفت و گو با «ایران»عنوان کرد

آموزش و پرورش معلمان نباید رها شود

 بعد از تربیت معلمان، باید بتوانیم معلمان را بر اساس یک نظام عدالت‌محور ساماندهی کنیم. ما به معلمان می‌گوییم که خودتان بر اساس امتیاز، محل تدریس‌تان را انتخاب کنید.

تحول در نظام آموزش و پرورش، ابعاد مختلفی را دربرمی‌گیرد که می‌توان مهم‌ترین وجه آن را، تحول در رویکرد مدیران این وزارتخانه نسبت به معلمان دانست. در همین راستا صادق ستاری‌فرد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، به بیان نقاط محوری تحول در خصوص معلمان پرداخت و به «ایران» گفت: ما در بعضی موارد، معلم را در دوره‌های یک‌ساله یا چندساله در دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌کنیم و بعد آنها را برای ۳۰ سال رها می‌کنیم. یا در بهترین حالت، ممکن است دوره‌های ضمن‌خدمت کم کیفیتی را برگزار کنیم و به این دلخوش باشیم که فرم کار را رعایت کرده‌ایم و کارهایی انجام شده است. اما چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که این دوره‌ها چقدر اثربخش بوده و چقدر توانسته به ارتقای توانمندی‌ها و کارآمدسازی آموزشی و پرورشی و بهبود چرخه یادگیری و یاددهی کمک بکند؟
وی در ادامه بیان کرد: همچنین این سؤال مطرح است که آیا ما در طول سال این را بررسی می‌کنیم که نقاط قوت و ضعف معلمان چیست تا بتوانیم در جهت ارتقای آنان قدم برداریم و بر آن اساس دوره‌های توانمندسازی و ارتقای توانمندی‌های معلمان را دنبال کنیم؟ مورد بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد، لزوم توجه به تربیت تمام ساحتی معلمان است. اگر یک دانش‌آموز از معلم ریاضی در مورد یک مسأله سیاسی، اجتماعی سؤال پرسید، او نباید بگوید که نمی‌دانم و بروید از معلم علوم‌اجتماعی بپرسید. معلم باید بتواند به پرسش‌ها و ابهامات اصلی دانش‌آموزان پاسخ دهد و این روحیه پرسشگری را در آنان تقویت کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به لزوم تربیت مدیر مدرسه اشاره کرد و گفت: درخصوص مدیر مدرسه نیز ما باید مدیران شایسته تربیت کنیم چراکه ستون تحول، مدیر مدرسه است. اگر ما می‌خواهیم تحول اجرایی شود، باید به سمت انتخاب بهترین و شایسته‌ترین معلمان به عنوان مدیر مدرسه حرکت کنیم. در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نیز این مسأله مطرح شده که یکی از وظایف این دانشگاه، تربیت مدیر مدرسه است اما برای این امر تلاشی نکرده‌ایم. از طرفی نباید در کار مدیر مدرسه مداخله بیش از حد کنیم و مدیران را در جایگاهی قرار دهیم که دائماً از پاسخگویی بترسند. البته اختیاراتی که در حال حاضر مدیر یک مدرسه از آن برخوردار است، حتی از اختیارات یک مدیرکل نیز بیشتر است. اما در بعضی موارد قانون چنان سفت و سخت جلوی مدیران را گرفته است که اجازه تحرک به آنان داده نمی‌شود و اگر تحرکی نباشد، تحولی نیز اتفاق نخواهد افتاد.
ستاری‌فرد در تشریح اشکالات شیوه فعلی ساماندهی معلمان گفت: بعد از تربیت معلمان، باید بتوانیم معلمان را بر اساس یک نظام عدالت‌محور ساماندهی کنیم. ما به معلمان می‌گوییم که خودتان بر اساس امتیاز، محل تدریس‌تان را انتخاب کنید. خب در چنین شرایطی طبیعتاً معلمی که بالاترین امتیاز را دارد، بهترین منطقه را انتخاب می‌کند و در مدارسی که در حاشیه شهر یا در منطقه مرزی، یا در منطقه روستایی یا عشایری قرار دارند، کمبود معلم وجود دارد و معلمان باکیفیت هم به آنجا نمی‌روند. در این شرایط پیوسته مجبور می‌شویم که سرباز معلم جذب کنیم و به روش‌هایی رو بیاوریم که مرسوم است اما مطلوب نیست. طبیعتاً این شرایط ما را از تحول و تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان دور می‌کند و با این روش‌ها نمی‌توانیم ادعا کنیم که در حال حرکت به سمت اجرای سند تحول هستیم.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در پایان به مسأله نگهداشت معلمان اشاره کرده و گفتند: در قدم بعدی نیز مسأله جذب و نگهداشت این معلمان اهمیت دارد. بهترین معلمان ما، زمانی که مدرک دکتری می‌گیرند دیگر در این ساختار نمی‌مانند. ما چه مشوق‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم تا بهترین معلم‌ها پیش ما بمانند و بهترین افراد جامعه آموزش و پرورش را انتخاب کنند؟ یا چه مشوق‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم تا بهترین معلمان، نیازمندترین و محروم‌ترین نقطه و مدرسه را انتخاب کنند؟ ما باید به سمت برنامه‌ریزی مناسب برای تحقق اهداف تحولی در حوزه نیروی انسانی، که معلم در محوریت آن قرار دارد، حرکت کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی